Motorsåg och handhållet

Storlek på sågar "Over There"

67 inlägg 19866 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246006
Mangan skrev:
th skrev:Storleken verkar inte spela någon roll i detta ärende :grin: :grin:


Storleken spelar ALLTID roll. Själv kör jag med 10". Och 13" på sågen... :oops:

10" vadå :?: :?: :?: :?:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

värmSkog  
#246015
th skrev:
Mangan skrev:
th skrev:Storleken verkar inte spela någon roll i detta ärende :grin: :grin:


Storleken spelar ALLTID roll. Själv kör jag med 10". Och 13" på sågen... :oops:

10" vadå :?: :?: :?: :?:


Behöver du ens fråga? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

JensSkoog  
#246019 Och käften - hur många "bred!!! :grin: :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Storlek på sågar "Over There"

axwell  
#246040
Mangan skrev:Inlägg av Mangan » Igår, 18:30

th skrev:Storleken verkar inte spela någon roll i detta ärende :grin: :grin:



Storleken spelar ALLTID roll. Själv kör jag med 10". Och 13" på sågen... :oops:


Fattar inte att ni ifrågasätter det, 13" är nog den vanligaste längden på motorsågssvärd.

Tycker själv att det tillfredsställer alla behov.

Beträffande 10-tummarn så känner jag mig lite handikappad, vill ju att den skall hängas ut från ljumsktrakten.
I längden blir det jobbigt så nu har jag gjort mig en specialsele som hjälper till att hålla upp hela "apparaten".
Instick skall man inte fundera på ens med ett så kort svärd, sitter ju längst ut kedjeröjaren. :geek:

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246049 Ytterst få huggare som har 13" härikring. Mestadels 15-16 tum o såg som orkar dra...

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

totte  
#246052 Det är väl så att det ofta är rätt mycket grovt löv, stora risiga granar och annat sånt i dina trakter. Då går det åt både en hel del brum och lite längd på svärd. I en typisk gallring i Norrland är det lite andra förutsättningar. Kontentan av tråden så långt: Beror på vad man hugger och vad den som hugger är van vid.

För att återknyta till trådens ursprung, nämligen åsikterna om svärd i USA, så visar det sig att i stort sett alla länngder som diskuterats i tråden faller under kategorin "tomato slicer" (12 - 20"). Längre svärd än 20" är något som vi i Sverige plockar fram vid behov, när nåt riktigt stort skall plockas ner och kapas upp.

Avatar Fallback

Re: Storlek på sågar "Over There"

Amatörhuggare 62  
#246108 På Youtube finns det en hel del goa filmer på sågar med stora svärd. Tycker det är en hel del Stihlsågar , dom använder. Det är ju inga småträd heller.Finns en film som heter Redwood History. Den tyckte jag var häftig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).