Motorsåg och handhållet

Fila kedja så det går som smör, hur?

197 inlägg 100186 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245878 Filar man på frihand med svärdsnos upp minskas risk o fila ner för långt och det blir lättare o hålla vinklarna.

Man behöver kunskap o veta hur det ska se ut, vilket mål man strävar efter. Sen är det bara o träna.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245887
Mange skrev:Filar man på frihand med svärdsnos upp minskas risk o fila ner för långt och det blir lättare o hålla vinklarna.

Man behöver kunskap o veta hur det ska se ut, vilket mål man strävar efter. Sen är det bara o träna.

Har du tips til korleis det skal sjå ut for at det skal vera vasst Mange? ser du på Ytan, vinklar eller på begge deler?

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

ostnordväst  
#245893
jannee skrev:Kör av ryttarna med en vinkelslip, sen går det utav bara f*n. Akta dig bara för kast.

gjorde det en gång när jag inte fann någon plattfil ,djävlar vad den skar ,körde slut på den i vedhögen och gjorde alldrig om det.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

donky-kong  
#245895
nisse8 skrev:Såg att stihl har en filmall/filhållare med både rundfil å flatfil. Den filar man både skär å ryttare på en å samma gång. En sån hade jag köpt om ja vore nybörjare! Någon som testat den grejen?


Har köpt sthils filmall och den funkar kanon! Tipset om filen fick jag på en Säker skogutbildning ;)

Blir mycket bättre än om jag gör det på frihand, och framförallt, tidsbesparande!
Kombo-filen filar både ryttare och tand, vilket gör att avståndet mellan dessa alltid är det samma. :)

Farsan, med 40 år i branschen kan frihandsfila kedjan skarpare än vad jag kan med shil-mallen. Dock tar det 20 min för honom, med mallen & sågen upp och ner går det på drygt 3 min.

Vad jag hört, så ska kedjan filas (något drag per länk) vid varje tankning. Försöker hålla mig till detta, och hittills funkar det väldigt bra!

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

ostnordväst  
#245900 Trötta filar ger vassare kedja

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245933
Mange skrev:Huggarn!
Visst kan det säkert funka med kritning. Jag tyckte inte det men det säger väldans lite..

O nån Guru är jag definitivt INTE!

Pferds filar gillar jag skarpt. Vibrerar lite och tar sådär lagom mycket.

I övrigt tycker jag ditt inlägg stämmer bra med vad jag erfarit.



jo i mina ögon är du en motorsågsguru mange! ...finns nog få som kan så mycket om motorsågar med tillbehör som du! framförallt äldre prylar!....användningen av dessa finns nog kanske andra som kan bättre!....det är vad jag tycker! :smile: all respekt för dig!!

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

stektlök  
#245995 Jag har lusläst tips å trix-tråden :)

Förresten hur går kedjan i smöret? Nån som vet ?

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Storken  
#246000 Detta är mycket intressant!
Vad ska denna diskussion utmynna i ? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

totte  
#246007 Har rensat ut en totalt överflödig diskussion. Snacka gärna filning men inga personliga påhopp om kunskaper, utbildning, mm. Börjar det om tar jag bort det och låser tråden.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246012
ostnordväst skrev:Trötta filar ger vassare kedja

Tja, det der er eg litt tvilsom til. Iverfall vis trøtta meines utsliten/snart slut

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246048 Jo, jag kan nog hålla med om att trötta filar kan vara bra.

De tar inte så mycket material ock om de är rätt placerade i tanden så blir det bra förutsatt att det inte är mer än vanligt träslö tand. Blir lite som ytbehandling likt bryning.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

traktorz  
#246060 Eller likt gängtappar, som ju finns som [för, mellan, grad] tappar.
Så kanske man inte helt skall slänga de begagnade rundfilarna då? De får nu istället åka med ut i skogen för att "bryna" på kedjan på stubben mellan tankningarna. Hemma i verkstaden den fräschare filen för att vässa kedjan till nästa dag ut i skogen.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246069 Synes kjeda har ein tendens til å bli skarpare når ho ikkje er meir enn vanlig träslö. Synes det er verre å få ho skikkelig skarp når ho har vært i spiker, må jo fila vekk halve tanna omtrent.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

traktorz  
#246072 Kör man i spik, så brukar tanden ryka, i alla fall på våra H25/H30 kedjor.

Stensågning ger en intressant effekt, halva kedjan kan fortfarande leverera kutterspån, meden den andra tar inget och levererar på sin höjd sågspån. Den avrundning av tanden som stensågningen medfört, brukar inte kunna gå att reparera, inte ens på en kraftigare 3/8" kedja, utan den kedjan får bli till bruk för att såga stubbar med ute på kalhyggena, för att göra väg för ATVn.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

axwell  
#246095
traktorz skrev:Kör man i spik, så brukar tanden ryka, i alla fall på våra H25/H30 kedjor.


Nädå, inte alltid ens på Stihl 192´s 1,1 kedja.

Behövde för någon vecka sedan sänka en träplint under en bod vid fritidshuset, hade bara med en sådan såg som var försedd med en nästan slutkörd kedja.

Med berått mod gick den genom 3 kraftiga spikar, ser bara brottytan, vet därför inte om det är blankspik 4" eller 5".

En tand hade böjt sig något bakåt och visst tog det längre tid än vanligt att få fram toppskärpa igen med Dremeln.

Logosol har ett videoklipp där man demokör igenom 3 st 100 mm galvade spikar, inga allvarliga skador där heller.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).