Motorsåg och handhållet

Storlek på sågar "Over There"

67 inlägg 19868 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Storlek på sågar "Over There"

tallen100  
#245672 Håller med dej Huggarn!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

T Landström  
#245675 En fundering...
Köper att ett kort svärd ger ett "snabbt kast"...men hur är det med kraften i de olika kasten?

En snabbt kast behöver ju inte innebära mycket kraft...lite som det där med spettet...
Ett kort spett kommer du snabbt till marken...men inte så stark i spetsen...en långt spett längre till marken och mer kraft i spetsen...

Avatar Fallback

Re: Storlek på sågar "Over There"

tallen100  
#245678 Tycker kastkraften blir mindre på ett längre svärd, eftersom det kortare får ett snabbare kast.

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

anersimyra  
#245701 I skogsskolan fick vi lära oss att kort svärd minskade risken för kast, helt enkelt för att sågen blir lättare att hantera med kort svärd. Som jag tidigare skrev så märker i vart fall jag att "kasten" eller orsaken till kast ökar med längre svärd, försumbart med 15 gentemot 13. Men med 18 är det för egen del ingen tvekan om att jag är i med svärdsspetsen flera gånger dagligen. Ett 18" är garanterat kort nog för att skicka sågen upp i trynet när kastet blir "perfekt".. :surp:

Avatar Fallback

Re: Storlek på sågar "Over There"

axwell  
#245724
Huggarn skrev:vad har det överhuvudtaget med den här saken att göra om jag får fråga?? :roll: :surp: lite pinsamt Axvell för min del då du oftast har rätt bra saker att komma med...... men nu vette tusan?? :roll:

om vi kallar det "gyroeffekt" eller "kastsving" struntar jag faktiskt i .! men så här är det enligt mig! :wink:


Järnspettet kan vi lämna därhän, återbördat till redskapsboden.

Jag hade hoppats på mer info om gyroeffektens negativa inverkan vid kast.

Nu blir jag nog pinsam igen, anser att gyroeffekten är till fördel vid kast med en vanlig motorsåg. Så länge motor går stabiliseras sågen i sidled så att den inte vrids ur händerna lika lätt vid kast uppåt/bakåt.

Om kort eller långt svärd totalt sett är farligare får vi nog aldrig veta, jag tänker inte frivilligt testa vilket som ger värre skador.

Båda sidorna har sina erfarna förespråkare, min erfarenhet av långa svärd i skogen är starkt begränsad.

Mina 10"-15" korta svärd har genom åren varit skonsam mot min klädsel, inte en repa än så länge.

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245734
anersimyra skrev:I skogsskolan fick vi lära oss att kort svärd minskade risken för kast, helt enkelt för att sågen blir lättare att hantera med kort svärd. Som jag tidigare skrev så märker i vart fall jag att "kasten" eller orsaken till kast ökar med längre svärd, försumbart med 15 gentemot 13. Men med 18 är det för egen del ingen tvekan om att jag är i med svärdsspetsen flera gånger dagligen. Ett 18" är garanterat kort nog för att skicka sågen upp i trynet när kastet blir "perfekt".. :surp:


ja där ser man vilka olika erfarenhetar man har!!....använd du ditt 13" om du tycker att det känns bra för dig! :smile:

jag kör med mitt 18"......hittills efter ca 25 års användande.......inte en skråma!!.......visst ärä konstigt? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

JensSkoog  
#245752 Är vel en viktig sak att man kör med rustning som man känner och har jobbar sig inn med. Jag har 12" och 15" på dom två sågarna jag annvänder i det dagliga, och över tid har det gjort att jag automatisk handterar såg enligt det. Det är när jag har 20" på MS361'an att jag måste holla mig "våken"!

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

anersimyra  
#245759
JensSkoog skrev:Är vel en viktig sak att man kör med rustning som man känner och har jobbar sig inn med. Jag har 12" och 15" på dom två sågarna jag annvänder i det dagliga, och över tid har det gjort att jag automatisk handterar såg enligt det. Det är när jag har 20" på MS361'an att jag måste holla mig "våken"!
Just så är det Jens, själv har jag under 40 år aldrig använt längre än 13 tum vid gallring, alltså när man har behov av snabb kvistning, sågen går så att säga "av sig själv". I våras tog jag ner ett bestånd av riktigt stor och grov gran och använde då 18 tum, men kvistningen blev långsam och "klantigt" utförd varför jag bytte ner till 13 tum. Men skulle vi likt huggarn vara "inkörda" på 18 så upplevde vi ju inte dessa problem. Annars är 18 perfekt till större lövträd där kvistningshastighet inte har någon praktisk betydelse.

Avatar Fallback

Re: Storlek på sågar "Over There"

Amatörhuggare 62  
#245806 Vedhuggning gallring 13 " Slutavverkning 15 " och 18 till Grovgranen. Ekhugge och annat grovt löv
kör jag 18 " Det är min taktik.

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

machonisti  
#245812
anersimyra skrev:Men skulle vi likt huggarn vara "inkörda" på 18" så...

Låter onekligen grymt!

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245818
Huggarn skrev:jag kör med mitt 18"......hittills efter ca 25 års användande.......inte en skråma!!.......visst ärä konstigt? :roll:

Ok, jag måste sälla mig till debatten. 30 års användande med 13" svärd på kvistnings/gallringssågen och inte en skråma. Storleken verkar inte spela någon roll i detta ärende :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Storlek på sågar "Over There"

Qkeeper  
#245844 Är nog som tråden va inne och snuddade vid tidigare att vanan har med skador att göra.. Kör själv mestadels 15" men har även en med 12" och en med 18" och märks att även fast 12" svärdet är kortare plus att sågen är lite kortare så har man inte samma känsla för vart man har spetsen vilket resultersr i sämre körning

Avatar Fallback

Re: Storlek på sågar "Over There"

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245904
th skrev:Storleken verkar inte spela någon roll i detta ärende :grin: :grin:


Storleken spelar ALLTID roll. Själv kör jag med 10". Och 13" på sågen... :oops:

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

totte  
#245923
Mangan skrev:
th skrev:Storleken verkar inte spela någon roll i detta ärende :grin: :grin:


Storleken spelar ALLTID roll. Själv kör jag med 10". Och 13" på sågen... :oops:


Inte illa! :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245938
anersimyra skrev:I skogsskolan fick vi lära oss att kort svärd minskade risken för kast, helt enkelt för att sågen blir lättare att hantera med kort svärd. Som jag tidigare skrev så märker i vart fall jag att "kasten" eller orsaken till kast ökar med längre svärd, försumbart med 15 gentemot 13. Men med 18 är det för egen del ingen tvekan om att jag är i med svärdsspetsen flera gånger dagligen. Ett 18" är garanterat kort nog för att skicka sågen upp i trynet när kastet blir "perfekt".. :surp:



ja det må så vara att orsaken till kast ökar med längre svärd! det ligger ju i det längre svärdets natur!...alltså att det är längre och är lättare stöta emot saker som ger upphov till kast! tror det är en vanesak!...har man väl vant sig att använda längre svärd så är jag övertygad att det blir mindre allvarligare skador!.....men det är ju upp till var och en att tycka vad man vill!..hugger man mot ersättning så blir man helt klart enligt mig effektivare med längre svärd! naturligtvis beroende på vilken huggning det avser.....men överlag så...!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).