Skogsröjning

Älgskador - ny artikel

27 inlägg 23153 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Älgskador - ny artikel

Martin_G  
#245772 Hej,

En ny publikation på ämnet betesskador av älg på tall har kommit ut. 25 st bestånd har inventerats i Västmanland och Örebro län 2005.

Titel: Spatial distribution of browsing and tree damage by moose in young pine forests, with implications for the forest industry
Tidskrift: Forest Ecology and Management
Författare: Märtha Wallgren, Roger Bergström, Göran Bergqvist, Markus Olsson

Jag kan inte dela med mig av artikeln här. Nedan följer min tolkning av deras viktigaste resultat.

1. Betesskador var till stor del slumpmässigt utspritt på landskapsnivå, utan större tendenser till rumslig autokorrelation.
2. Inom bestånd var dock korrelationen stark upp till ca. 350 meter: dvs. älgskador i en del av ett bestånd var ofta förknippat med skador i andra delar av samma bestånd.
3. Högre stamantal (av tall) var associerat med lägre skadefrekvens.
4. Björkinblanding föreföll vara svagt förknippat med högre frekvens av skador.
5. Det starkaste sambandet mellan frekvens av skador på yt-nivå gavs av tidigare betning: dvs. tidigare betade områden besöktes gärna av älgen igen.
6. Om en tall hade beteskador var risken förhöjd att även grann-tallarna hade betesskador.

Jag har inte hunnit lusläsa artikeln ännu, men det var så intressant att jag ville starta tråden redan nu. Förhoppningsvis kommer skogforsk ut med en sammanfattning själva snart. Där kanske författarna kan ge sin egen bild av resultaten (som säkert skiljer sig från min redogörelse på vissa punkter). Eller om någon från skogforsk kanske läser här på forumet och vill hoppa in i diskussionen?

Men intressant tycker jag att en del av deras resultat är. Vissa saker var man ju rätt säker på, men punkter 3 och 4 kunde vara intressanta att diskutera: har en känsla av att det råder delade meningar om detta på forumet :?:



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Älgskador - ny artikel

Blivande snickare  
#245779 Angående nr: 6.

Jag har fått lära mig att man ska lämna kvar några betskadade tallar för då äter älgen hellre på dom igen å inte på dom runtom.
Är detta då fel? :???:

Avatar Fallback

Re: Älgskador - ny artikel

tallen100  
#245784
Blivande snickare skrev:Angående nr: 6.

Jag har fått lära mig att man ska lämna kvar några betskadade tallar för då äter älgen hellre på dom igen å inte på dom runtom.
Är detta då fel? :???:

Det är troligen fel, titta på fåren, dom har en hel hage med grönt fint gott gräs, ändå ska dom hoppa över till andra sidan så fort dom får chansen, å äta där. :surp:

Avatar Fallback

Re: Älgskador - ny artikel

nisse8  
#245785 Älgen är lika omöjlig att förstå sej på som fruntimmer

Användarvisningsbild

Re: Älgskador - ny artikel

halvproffs  
#245786 Jag tycker att 5 o 6 är samma sak eller läser ni på annat sätt?
Punkt 4; Korsnäs röjde bort ALLA björkar och jag sparade en del och dom blev helt uppätna och tallarna klarade sig bra medans Korsnäs tallar blev illa åtgångna.

Rågrannar och likvärdig mark.

Avatar Fallback

Re: Älgskador - ny artikel

axwell  
#245787
tallen100 skrev: Blivande snickare skrev:Angående nr: 6.

Jag har fått lära mig att man ska lämna kvar några betskadade tallar för då äter älgen hellre på dom igen å inte på dom runtom.
Är detta då fel? :???:



Det är troligen fel, titta på fåren, dom har en hel hage med grönt fint gott gräs, ändå ska dom hoppa över till andra sidan så fort dom får chansen. :surp:


Älgen följer sina lustar, betar gärna det purunga skottet efter förra skadan,
den chansen får inte fåret,
älgen vill hellre ha "lammkött, tacka för det, tackan får vara.

Avatar Fallback

Re: Älgskador - ny artikel

jannee  
#245788 Ligger nog något i vad snickare hört, att lämna kvar redan av djur redan skadade träd.
Har själv sett ett vissa granar årligen blir fejade och också betade och efter ytterligare några år är granen död, dock är omkringväxande träd orörda.
Nu kan jag inte lämna kvar någon tall, älgen betar dem konsekvent - och vid älgjakten kan man inte få en skymt av något som ens liknar älg.

Användarvisningsbild

Re: Älgskador - ny artikel

machonisti  
#245792
axwell skrev:
tallen100 skrev: Blivande snickare skrev:Angående nr: 6.

Jag har fått lära mig att man ska lämna kvar några betskadade tallar för då äter älgen hellre på dom igen å inte på dom runtom.
Är detta då fel? :???:



Det är troligen fel, titta på fåren, dom har en hel hage med grönt fint gott gräs, ändå ska dom hoppa över till andra sidan så fort dom får chansen. :surp:


Älgen följer sina lustar, betar gärna det purunga skottet efter förra skadan,
den chansen får inte fåret,
älgen vill hellre ha "lammkött, tacka för det, tackan får vara.

Nåt som antagligen bara gäller älgar!

Avatar Fallback

Re: Älgskador - ny artikel

tallen100  
#245793
machonisti skrev:
axwell skrev:
tallen100 skrev: Blivande snickare skrev:Angående nr: 6.

Jag har fått lära mig att man ska lämna kvar några betskadade tallar för då äter älgen hellre på dom igen å inte på dom runtom.
Är detta då fel? :???:



Det är troligen fel, titta på fåren, dom har en hel hage med grönt fint gott gräs, ändå ska dom hoppa över till andra sidan så fort dom får chansen. :surp:


Älgen följer sina lustar, betar gärna det purunga skottet efter förra skadan,
den chansen får inte fåret,
älgen vill hellre ha "lammkött, tacka för det, tackan får vara.

Nåt som antagligen bara gäller älgar!

Det är rena Mulafton för dem :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Älgskador - ny artikel

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245903
halvproffs skrev:Jag tycker att 5 o 6 är samma sak eller läser ni på annat sätt?


Jag tycker det är otydligt, och jag tror jag förstår hur du tänker.

Punkt 4; Korsnäs röjde bort ALLA björkar och jag sparade en del och dom blev helt uppätna och tallarna klarade sig bra medans Korsnäs tallar blev illa åtgångna.

Rågrannar och likvärdig mark.


Det kan ju vara så på 2 ställen, och så tvärtom på 8 ställen. Och då får man ju gå på snittet.

Är nyfiken på den här undersökningen. Det är ganska mycket tyckande från alla hålla, undrar om det finns något säkert kort i frågan. Kan det finnas regionala skillnader?

Användarvisningsbild

Re: Älgskador - ny artikel

JensSkoog  
#245969 Samstämmer med Mangan. Det här gör mig nyfiken, och jag vill veta mer. Undrar om det sägs något vad typ björk/ålder på den. Tall är hopplöst här, men jag ser att där det är björk -ock sälg-ris, får granen vara i frid.

Användarvisningsbild

Re: Älgskador - ny artikel

halvproffs  
#246013
Martin_G skrev:H

1. Betesskador var till stor del slumpmässigt utspritt på landskapsnivå, utan större tendenser till rumslig autokorrelation.
2. Inom bestånd var dock korrelationen stark upp till ca. 350 meter: dvs. älgskador i en del av ett bestånd var ofta förknippat med skador i andra delar av samma bestånd.
3. Högre stamantal (av tall) var associerat med lägre skadefrekvens.
4. Björkinblanding föreföll vara svagt förknippat med högre frekvens av skador.
5. Det starkaste sambandet mellan frekvens av skador på yt-nivå gavs av tidigare betning: dvs. tidigare betade områden besöktes gärna av älgen igen.
6. Om en tall hade beteskador var risken förhöjd att även grann-tallarna hade betesskador:


Ursäkta min dumhet men jag fattar inte meningen i 1:a punkten. Skulle vara trevligt att få det på normalsvenska.

Punkt 3 borde väl vara självklar; Ju mer tallungskog desto mera mat så spridningen och därmed skadeprocenten måste sjunka. Om älgstammen är lika stor.

Avatar Fallback

Re: Älgskador - ny artikel

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246286 Vad nytt lär man sig om detta - ganska självklara slutsatser. Men det är väl kul att få något publicerat. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Älgskador - ny artikel

JensSkoog  
#246316 Man vad betyder "rumslig autokorrelation"? Som främling med svensk som ett språk nr långt bak i raden av språk jag inte mästrar särskilt bra, så är jag lite handicappat. :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Älgskador - ny artikel

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246329 Slutsats: Älgen äter upp tallen 😡

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).