Motorsåg och handhållet

Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

73 inlägg 46093 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

anersimyra  
#245548
JensSkoog skrev:Dom pratar nu "urskandinavisk", men det slutade mann med i Norge just innan jag gick för prästen! :lol:
Annars kunde det vara interessant å höra vad typ gran det är, vanlig eller sitka, eller något annat?
Gott du fick snuset med - den hör under det dagliga bröd!
jag gissade i dag på Sitka när jag såg dem från bussen, men jag ska fota och lägga in en bild. :smile:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

totte  
#245553
anersimyra skrev:Jag har en 338xp som jag i stort sett gett upp hoppet om, men efter inrådan bytte jag till ett icke avstört stift, sågen som varit hopplös i sex år går nu som ett spjut oavsett väderlek.. :grin: :grin: :grin:


Innan man sätter dit ett inte avstört stift måste man ta reda på om sågen tål det. Många sågar skall ha avstört stift, annrs tar tändningen stryk. Men allmänt, som jag sa tidigare, det första man gör när sågen får oförklarliga störningar är att byta stift och det även om det som sitter är nästan nytt.

En viss liten procent av stiften är felaktiga från start, t ex osynliga sprickor i isolatorgodset som ger överslag. Hjälper det inte att byta så vet man att det inte var stiftets fel och kan leta vidare.

En annan sak att kolla är att det är ca 0,3 mm mellan spolens poler och svänghjul. För långt avstånd ger svag gnista = svårstartad.

Användarvisningsbild

Stift

JensSkoog  
#245585 Stiften kann se ny och obegagnad ut, men den kan ha spricker i porselinet som vi inte ens ser, och då blir motoren mycket svårstartad, om den överhuvudtaget startar. Sådär sprickar kann komma om stiften har varit extra varm, men också om den av något skel blir snabbkylat när den är varm.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

traktorz  
#245605 Jag har hittills inte råkat ut för defekta tändstift. Skrapar och blåser ren de emellanåt vid behov, men ytterst sällan är de problem vi råkat ut för tändrelaterade. Blöta tändstift pga "operator error" eller flödande förgasare, behöver naturligtvis tändstiftsbyte eller blåsas torra.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245619 Det är känsligare nu o experimentera med stift eftersom systemen i vissa fall är beroende av ett visst stift.

Vet de som konsekvent byter till ikke "R" stift, men är nog lite feg själv för o prova denna regel.
Tycker tillverkare borde ha så pass bra koll att de testar vilket som funkar bäst och rek. samma stift som tillverkare anger. De har som regel ett stift anpassat av anledning.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

anersimyra  
#245622
Mange skrev:Det är känsligare nu o experimentera med stift eftersom systemen i vissa fall är beroende av ett visst stift.

Vet de som konsekvent byter till ikke "R" stift, men är nog lite feg själv för o prova denna regel.
Tycker tillverkare borde ha så pass bra koll att de testar vilket som funkar bäst och rek. samma stift som tillverkare anger. De har som regel ett stift anpassat av anledning.
Egentligen borde jag provat ett nytt R stift då det mycket väl kunde varit fel på det gamla, att sågen gick bra med ett icke R stift betyder ju inte att den inte fungerar med R stift. Men sågen har genom alla år haft orolig tomgång, varit tvungen att justeras om vid förändring i väderlek, alltid haft bluddrig seg acceleration , detta fenomen fanns hos de första 338 modellerna, min var dock försedd med " uppgraderad" förgasare och borde fungerat bra. Men med det nya stiftet fungerar den numera alldeles utmärkt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

Amatörhuggare 62  
#245680 När jag köpte min första husqvarna 560 följde ett extra tändstift. som var avstört . dom är smalare.
Så kolvstoppen passar inte längre när man byter drivhjul. Går bra med ett startsnöre i stället.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245686 Nej, det är annan fattning som gör de smalare, inte om det är "R" eller inte.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

Amatörhuggare 62  
#245691 Okej , ja dom gamla reservstiften jag hade i bilen passade inte längre. Min 550 blev tokig en gång.
Hade den på verkstad men det var samma fel igen. då var det slangen som gick ner i tanken.
När tanken var full gick den perfekt, en liten spricka gjorde att den sög tjyvluft. Efter slangbytet
har den gått perfekt

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

Wede  
#245747 Hade exakt samma problem med min 550. Jag frågade en tekniker hos Husqvarna på Elmia ock jag hann inte avsluta beskrivningen av problemet förrän han visste vad det var. Det är avluftningen i tanken som nämns tidigare i tråden som tydligen är ett känt problem hos Husqvarna. Han sa åt mig att lämna in sågen hos min återförsäljare och beskriva problemet så fixar de avluftningen gratis. Gjorde så och nu är problemet borta

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

Seb macahan  
#249170 Ja det var så enkelt som att byta tändstiftet. Hade nästan varit mindre arbete med det än att sitta och skriva här. Men men, tändstift är tydligen inte var det har varit... Nu funkar den kanon. Och som vanligt så är Murphy framme så lagom till att sågen funkar som den ska så brister ett parallellstag i gripen plus 2 hydraulslangar och rotatorn börjar spöka (det hade den iofs gjort ett tag innan).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

totte  
#249188 Jag vet att det är fult att triumfera men den här gången kan jag inte låta bli att citera mig själv sen tidigare i tråden. Mest för att framhålla att vid alla mystiska fel så börjar man alltid med att byta stift, om det så är nyköpt samma dag.

Finns stift som är dåliga redan från fabrik. Alltid värt att prova att byta när en såg är mystiskt svårstartad. Är den sen likadan så vet man att det inte var stiftet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

Seb macahan  
#249201 Jag tycker vi bjuder på den totte. Nu har jag inte dragit ut på det så här länge utan stiftbytet var min enda och första åtgärd men visst det har ju skrivits några rader innan dess. Det var några veckor sedan som jag provade att byta stift. sen dess har jag ju haft fullt upp med skogen i stället för att rapportera här.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

JensSkoog  
#249203 Har upplevd det där själv, och med ny stift så tänker man bara att stiften är åtminstone i skick! Tänkte da att jag ska prova gnisten innen jag skruvar i den nya varje gong jag byter, men slikt glömmer man ju!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

totte  
#249219
Seb macahan skrev:Jag tycker vi bjuder på den totte. Nu har jag inte dragit ut på det så här länge utan stiftbytet var min enda och första åtgärd men visst det har ju skrivits några rader innan dess. Det var några veckor sedan som jag provade att byta stift. sen dess har jag ju haft fullt upp med skogen i stället för att rapportera här.


Tack Seb! Då har du ju dessutom gjort precis som jag sa :mrgreen: Och mycket trevligt att sågen går som den skall nu!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).