Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kellfri?

10 inlägg 10143 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kellfri?

Fredrick  
#24570 detta har kanske varit upp tidiagre men jag är 1 cm ifrån att beställa en av deras huggarvagnar 66,000:- med vinch, 3000 till för radiostyrning. Det låter riktigt bra om man jämför med andra märken och firmor. Jag kör inte en massa i skogen, utan det blir ved och lite timmer. Har förnärvarande en omgjord hästvagn där jag hivar upp ved på och börjar bli lagom trött på detta. En vajer vagn beg. kostar ju bara den 18,000:- och en ny Väsenvajer kran kostar bara den 22,000:- altt givetvis exkl. moms. Var inne på KTS men 86,000:- utan vinch osv gör dock en hel del. Har Ni några erfarenheter av dessa vagnar, någon skrev att kranen var mycket bättre än vagnen osv. Det känns överflödigt för min del att köpa en av "bra" märke och få betala 90,000:- för en beg.



   TS
FTG
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24573 Hej!

Du kan väl läsa här: Kellfri skogsvagnar

Behöver du inte ramstyrning och trepunktsadapter för kranen så har vi ett enklare alternativ men det kan vi ta på PM istället.

MVH

Morgan Nordin, K.T.S

Avatar Fallback
Fredrick  
#24574 Jag har kollat upp ert billigare alternativ och den saknar en hel del som Kellfrivagnen har. Det som talar ev. för Er är att man ev. senare kan utrusta er kran med skopa. Men 20,000:- och ytterligare 10,000:- ifall man vill har vinch på är en hel del extra pengar. Ifall den tillverkar i Litauen eller Kina är nog sak samma.

   TS
Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24595 Jag köpte en begagnad KTS vagn med 6m kran, styrning, breda hjul, tvåspak osv för ett par år sen för 38', har sen satt på Weimers radiostyrda vinch för ca. 15'. Det funkar riktigt bra, inga problem, känns som det kommer hålla länge för mig.
Vagnstyrning och vinch skulle jag inte vilja vara utan, hellre ta bort utskjutet på kranen även om det är smidigt ibland också.
Kellfri har jag dåliga erfarenheter av vad gäller andra produkter, de satsar inte alls på kvalitet utan bara lågt pris. Inget jag köpt därifrån har funkat vid leverans och inte blir det bättre sen...

Jag skulle satsa på en skaplig beg Källefall, KTS, Patu, Vreten, Farma eller liknande om du inte ska köra så mkt. Helt rätt att skippa wirespåret iaf.

/Björken

Avatar Fallback
JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24648 Utan att säga varken bu eller bä om Kellfri så vill jag bara inflika att det finns ganska mycket begagnat mellan 50 och 70 000. Exempelvis Patu 575 med 400 hjul, ramstyrning och vinsh för 63 hos Rosenqvist i Jönköping. Kolla också www.lantmannenmaskin.se
Stog också och valde mellan ny Kellfri eller beggad, det blev till slut en beggad Patruuna. Ett tips är att köpa en kärra med 400 hjul, dvs Kellfris dyrare om vi pratar Kellfri.

Avatar Fallback
Fredrick  
#24656 Det är svårt detta, den är i alla fall för mig en hel del pengar att lägga ut på en vagn osv och grisen i säcken vill man ju inte köpa Men du har rätt en beg. kanske inte är så dumt. Men man kanske ska akta sig för vagnar som ligger runt 35,000:- har en känsla av att man får väl vad man betalar för. Är bättre hjul värt 10,000:- extra, i fallet med Kellfri?

   TS
Avatar Fallback
JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24675
Fredrick skrev:Det är svårt detta, den är i alla fall för mig en hel del pengar att lägga ut på en vagn osv och grisen i säcken vill man ju inte köpa Men du har rätt en beg. kanske inte är så dumt. Men man kanske ska akta sig för vagnar som ligger runt 35,000:- har en känsla av att man får väl vad man betalar för. Är bättre hjul värt 10,000:- extra, i fallet med Kellfri?


10 000 är det nog värt, lite beroende på var du bor och vad du har för marker. Själv bor jag i Västmanland och där har vintrarna varit lite tveksamma så jag tycker det är värt det. Hade 10.80/12 på gamla vagnen och måste säga att det är jordens skillnad med 400 hjul.

Det är inte säkert att grejer för 35 000 är skrot, däremot är de mindre utrustade, saknar saker som ramstyrning, hydrauliska stödben, 400 hjul osv.

Avatar Fallback
Fredrick  
#24734 Steniga småland håller jag till, mycket svåra partier med skrevor och berg, så en vajer är ett absolut krav då det gäller extra utrustning, har heller ingen 4wd traktor.

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24743 När tjälen saknas är det nästan ett måste med 400 hjul.
Ramstyrning är nåt du inte vill va utan om du provat en vagn med :mrgreen:

Avatar Fallback
JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24779
Fredrick skrev:Steniga småland håller jag till, mycket svåra partier med skrevor och berg, så en vajer är ett absolut krav då det gäller extra utrustning, har heller ingen 4wd traktor.

I söder borde vintrarna vara ännu mer tveksamma så absolut 400 hjul. Har du inte 4wd så ökar ju behovet att det rullar lätt=400 hjul

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).