Motorsåg och handhållet

Fila kedja så det går som smör, hur?

197 inlägg 100198 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245617 Har han 6-kants fil ser det inte fel ut.

Hastighet på fil tycker jag ger sig själv. Bara den skär o inte vibrerar.
Vibrationer dödar filen rätt snabbt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

totte  
#245624
Mange skrev:Har han 6-kants fil ser det inte fel ut.

Hastighet på fil tycker jag ger sig själv. Bara den skär o inte vibrerar.
Vibrationer dödar filen rätt snabbt.


Om det "skriker" när man filar gör man mer åverkan på filen än på materialet.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

axwell  
#245625
axwell skrev:


Mange skrev: av Mange » Idag, 10:46
Har han 6-kants fil ser det inte fel ut.

Hastighet på fil tycker jag ger sig själv. Bara den skär o inte vibrerar.
Vibrationer dödar filen rätt snabbt.


Sexkantsfil, det såg jag inte, trodde det var en flat ansatsfil.
Han filar tandens insida med den huggna kortsidan och skärets undersida med den plana sidan tycker jag.
Nästan längs med svärdet, bara några graders avvikelse.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

åberg  
#245629 Från texten under videon:
"The file that we used (also received from hotsaws101) is a pferd double-beveled flat file."

Så axwells observation om filen stämmer om jag fattat rätt.

Lite om vinklar de hade som mål.
"We tried to get an 20 degree angle on the top plate, 85 to 90 degrees on the side plate. [...] The file is tilted about 45 degrees in reference to the bar and while filing it just scrapes the tie-strap somewhat."

Vad heter tie-strap på svenska?

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245645 Då blir den väldans tunn i topp plattan...

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245743 Det är inga problem att fila en sågtand!.....bara gå en av "säker skogs" kurser så lär ni er!!


och för er som undrar.......ja......jag är ironisk!!! :wink:

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

jannee  
#245744 Jag verkligen avundas er som kan fila så bra att kedjan blir vassare än den var från fabriken.
Har hållit på med att fila både kedjor och klingor i över 45 år och det blir bra...... dock ytterst sällan.
För mig har till slut det viktigaste blivit att bara inte kedjan drar snett så får det duga, tar i stället ett extra drag på ryttarna.

Användarvisningsbild

Re: Filkarda?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245748
traktorz skrev:
Huggarn skrev:
strombom2 skrev:...
3. gör rent filen efter att ha filat ena halvan gå sedan på andra hälften.
...


filen gör jag däremot rent mot byxorna mm vid var tredje tand ungefär! krita filen är inte heller att förakta....fungerar betydligt bättre än vad ryktet säger!
...


Har en gammal sliten filkarda, med vilken jag opportunistiskt rengör filarna med. Skulle behöva köpa en ny filkarda, men det är stört omöjligt att hitta dessa i handeln idag. Tacksam för tips att få tag på en dylik.


traktorz min vän! ...du behöver vare sig filkarda eller nåt annat tjafs!!..dra ren denger livet mot benet och focusera på tekniken i stället!...när filen tar dåligt......ta en ny!!.....oregon eller stihl/bacho är mitt tipps!! ...inte dom totala skitfilarna som säljs av husqvarna och jonseredhandlarna !! som dessutom säljs till överpris!!...skulle vilja påstå att dessa filar är rent skit, för att tala klarspråk!!..kritning på bacho! origon förlänger livet på dessa filar och gör filningen skarpare......jag lovar!!..trots att motorsågsgurun mange säger en annan sak!.......välj själv vem du tror på!!......jag kör på som vanligt.....så är det!!

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245753 Huggarn!
Visst kan det säkert funka med kritning. Jag tyckte inte det men det säger väldans lite..

O nån Guru är jag definitivt INTE!

Pferds filar gillar jag skarpt. Vibrerar lite och tar sådär lagom mycket.

I övrigt tycker jag ditt inlägg stämmer bra med vad jag erfarit.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245754
jannee skrev:Jag verkligen avundas er som kan fila så bra att kedjan blir vassare än den var från fabriken.
Har hållit på med att fila både kedjor och klingor i över 45 år och det blir bra...... dock ytterst sällan.
För mig har till slut det viktigaste blivit att bara inte kedjan drar snett så får det duga, tar i stället ett extra drag på ryttarna.


Tror det har lite med intresse o göra.
Är man nöjd o tycker det funkar så är inte suget där att få det bättre.
Jag försöker sträva att få det bättre kontinuerligt.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

JörgenO  
#245758
Huggarn skrev:Det är inga problem att fila en sågtand!.....bara gå en av "säker skogs" kurser så lär ni er!!:


Ett jättebra tips Huggarn! Förutom säkerhet ingår ju även fällteknik och materialvård i utbildningen. Sen kan man ju även lära sig via forumet och det finns även många bra (och en del dåliga) instruktionsfilmer på Youtube. Sen, för att uppnå "smörskärarskärpa" behövs nog övning, erfarenhet och bra verktyg.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

tallen100  
#245781 Av en sån bra kurs måste man väll vara proffs på allt som hör motorsågen till! Iaf med tanke på att folk inte klarar sej utan utbildningen!

(Också ironisk, som Huggarn) :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245828
jannee skrev:Jag verkligen avundas er som kan fila så bra att kedjan blir vassare än den var från fabriken.
Har hållit på med att fila både kedjor och klingor i över 45 år och det blir bra...... dock ytterst sällan.
För mig har till slut det viktigaste blivit att bara inte kedjan drar snett så får det duga, tar i stället ett extra drag på ryttarna.


Just det! Hade jag oändligt med pengar så skulle jag byta kedja varje gång i stället!.

Men det blir hyfsat bra numera, efter trägen träning och lidande av misstag. Tror personligen att detta med att fila kedja är inte något man kan lära sig på kurs och "Youtube" eller i nån annan tub för den delen. Egen träning på egen kedja är det som gäller.
Antar det är här som i allt annat i skogen. Jag ska ha det på mitt sätt, men lyssnar gärna lite sådär från sidan (typ skogsforum) hur andra gör. Men grundregeln kvarstår, bäst som jag gör. Min kedja är så vass som jag vill ha det, på min såg i min skog.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

machonisti  
#245831
Uvskogen skrev:
jannee skrev:Jag verkligen avundas er som kan fila så bra att kedjan blir vassare än den var från fabriken.
Har hållit på med att fila både kedjor och klingor i över 45 år och det blir bra...... dock ytterst sällan.
För mig har till slut det viktigaste blivit att bara inte kedjan drar snett så får det duga, tar i stället ett extra drag på ryttarna.


Just det! Hade jag oändligt med pengar så skulle jag byta kedja varje gång i stället!.

Men det blir hyfsat bra numera, efter trägen träning och lidande av misstag. Tror personligen att detta med att fila kedja är inte något man kan lära sig på kurs och "Youtube" eller i nån annan tub för den delen. Egen träning på egen kedja är det som gäller.
Antar det är här som i allt annat i skogen. Jag ska ha det på mitt sätt, men lyssnar gärna lite sådär från sidan (typ skogsforum) hur andra gör. Men grundregeln kvarstår, bäst som jag gör. Min kedja är så vass som jag vill ha det, på min såg i min skog.

Äckligt likt mina egna tankar!

Användarvisningsbild

Re: Filkarda?

traktorz  
#245839
Huggarn skrev:
traktorz min vän! ...du behöver vare sig filkarda eller nåt annat tjafs!!..dra ren denger livet mot benet och focusera på tekniken i stället!...när filen tar dåligt......ta en ny!!.....oregon eller stihl/bacho är mitt tipps!! ...inte dom totala skitfilarna som säljs av husqvarna och jonseredhandlarna !! som dessutom säljs till överpris!!...skulle vilja påstå att dessa filar är rent skit, för att tala klarspråk!!..kritning på bacho! origon förlänger livet på dessa filar och gör filningen skarpare......jag lovar!!..trots att motorsågsgurun mange säger en annan sak!.......välj själv vem du tror på!!......jag kör på som vanligt.....så är det!!


Jo visst, med en ny fil känner man att den tar. Försöker väl hålla de väl använda filarna vid liv lite väl länge dock, filkardan är då till hjälp, men kan ju aldrig återställa bettet i filen. Så då är det nog bättre att byta oftare, än vad vi gör idag. Har Stihl-filar med dito filhållare (5605 750 4327 & 4329) till våra båda MS192 & MS362. Har även provat att fila på fri hand, men då är risken att man filar på drivlänken och försvagar densamma. På MS362C-Q är ju kejdan låst av högerhandsbromsen, så med Ø5.2mm filen lyfter man lämpligen kedjan något vid drag mot skärlänken, vilket eliminerar risken att fila på drivlänken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).