Motorsåg och handhållet

Atop racing cut 3/8 square ground.

108 inlägg 56014 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245502
can skrev:Meiner svårare ja, men trur eg får holda meg til rundfil enn så lenge.

Med träning o lite testande kommer man väldigt långt med rund fil.
Betydligt bättre än en ny kedja om man så önskar.
Finns ingen gräns på hur bra det kan bli.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245504 Kan rek. de som inte läst tråden att göra det. Läste om den nu och ser lite upprepade frågor.

Avatar Fallback

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

Blivande snickare  
#245514
Mange skrev:
Blivande snickare skrev:Okej, ska se om jag hittar en sexkantig fil i garaget, en gammal stensågad klinga har jag redan :wink:

Vet ju inte vad som finns i ditt garage, blir förvånad om du har en sån fil bara liggandes sådär... De är inte gratis o har smalt användningsområde.

Hmm, du hade rätt...
Fanns trekantiga filar i två storlekar å några vanliga flatfilar men ingen sexkantig fil... :|
Får försöka med flatfilen :smile:

Avatar Fallback

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

tallen100  
#245515
Blivande snickare skrev:Fanns trekantiga filar i två storlekar å några vanliga flatfilar men ingen sexkantig fil... :|
Får försöka med flatfilen :smile:

Sätt ihop två trekantiga :wink:

Avatar Fallback

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

Blivande snickare  
#245519
tallen100 skrev:
Blivande snickare skrev:Fanns trekantiga filar i två storlekar å några vanliga flatfilar men ingen sexkantig fil... :|
Får försöka med flatfilen :smile:

Sätt ihop två trekantiga :wink:

:lol:

Avatar Fallback

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247329 >>Sommaren 2012 var eg i kontakt med Gøran anngåande atop mall til .325 deling. Han meinta at mallen skulle komme på markedet i 2013 men eg trur ikkje at det blir noe av det, har iverfall ikkje sett noe til det. Den tida Swe kipp var på forumet så virka det som om han brukte atop og var fornøyd, noe som gjorde meg forviten på å prøva dette her. Men det virker på meg som om det ikkje har slått ann blant "det brede lag i beffolkningen" som ein seier i Norge, så foreløpig held eg meg til rundfilt.

Ellers finnes det jo atop mall på nettet til ca 200 dollar meiner eg. Er jo ein youtube video der som viser atop filt sammenligna med vanlig rundfilt. Atop filt går jo mykje fortare enn rundfilt. Men det er ett men reklamen viser aldri bakdelene og ikkje sikkert at det er så lett og få til som reklamen gir inntrykk av.

Användarvisningsbild

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

Samy  
#544604 Vad är det för vinklar på rullarna på mallen? Tänkte bygga en mall

Användarvisningsbild

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

Björn T  
#545665
titta på den här länken så blir det lättare och sen kan du frilands fila en tand och hålla filen på plats när du tar ut vinkeln till mallen. Mvh Björn

Användarvisningsbild

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

Samy  
#545673 Smart👍👍

Användarvisningsbild

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

anersimyra  
#545678 En sån fil köpte jag häromdagen, nu ska jag bara köpa mig en kedja att öva på.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

anersimyra  
#545679 https://www.maskinklippet.se/kedjor/hus ... gJ0avD_BwE Maskinklippet kallar H25 för X cut..😩

Användarvisningsbild

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

anersimyra  
#545680 Och dessutom för en ” narow keerf ( smalspårigt skär )..🤔

Användarvisningsbild

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545736 H25 är väl halvmejsel?
Mejseltand har mer vinst med Atop.
Gillar bättre när vinklarna möts i hörnet. Jänkarna kallar det square filning och minns jag rätt gjordes en Atop Square mall med.

Användarvisningsbild

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545739
anersimyra skrev:https://www.maskinklippet.se/kedjor/husqvarna-325-15-mm-18-72dl-kedja?gclid=EAIaIQobChMI3ZTRz4363wIVAqaaCh29cQelEAQYAyABEgJ0avD_BwE Maskinklippet kallar H25 för X cut..😩

Det står ju X-cut Nej på sidan du länkar till. Har HVA redan hunnit korrigera?

Användarvisningsbild

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

anersimyra  
#545786 Ja, nu ser jag att det står X- cut..nej. Men varför ska det behöva anges överhuvudtaget? Men däremot så påstår maskinklippet felaktigt att H25 ger ett smalt sågspår när det är H30 med 1,3 mm drivlänksbredd som ger det smalare skäret.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).