Traktorn i skogen

Rullande Valtra

39 inlägg 19383 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rullande Valtra

alfha  
#245124 Läste i Land-Lantbruk om en vars valtra A72 rullade fast han hade lagt fram-back växel i friläge.
För mig verkar detta omöjligt, den är väl mekanisk?
Någon som har en teori om vad som kan ha hänt?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Rullande Valtra

tallen100  
#245137 Måste du inte trycka ner fram/backspaken för att bromsen ska gå i?

Avatar Fallback

Re: Rullande Valtra

eqlazer  
#245142 Det är väl ej kopplingsfri fram/back som avses? Dvs inte en HiTech.

Avatar Fallback

Re: Rullande Valtra

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245161 Är den i friläge så är den väl på rull.Man ska använda p-broms,så håller man även den fungerande.

Avatar Fallback

Re: Rullande Valtra

tallen100  
#245162 Jo när friläge är i ska spaken tryckas nedåt, det låser växellägena fram/back å bromsen går i. om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild

Re: Rullande Valtra

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245165 Om jag förstod det rätt var det väl en kopplingsfri fram / back, som på denna bilden

Bild


Jag har aldrig kört själv, men gissar på att det är elektriskt på något sätt...

Då finns det två alternativ
*Föraren gjorde fel och fick inte i neutral / p-broms rätt.
*elfel i traktorn, otäckt om det är det, har själv varit med om en eltruck som skenade, höll på att bli mosad mellan truck och vägg en gång...

Avatar Fallback

Re: Rullande Valtra

tallen100  
#245168 Ja man ser på spaken på bilden att bromsen är i, traktorn går även ner i varv då. Elektronik kan krångla.

Avatar Fallback

Re: Rullande Valtra

eqlazer  
#245170 Ja om det är en HiTech så sker det elektriskt.

Vi hade problem med riktningsväljaren på en 6550 ett tag, yttrade sig som så att den inte ändrade körriktning tills man tryckte ner kopplingspedalen. Först då började den driva åt det valda hållet.
Minns dock inte om det påverkade P-bromsen.
Felet var iaf att en lampa i instrumetklustret var trasig, efter att den byttes så fungerade det fint i fortsättningen. Skumt och lite otäckt...

Avatar Fallback

Re: Rullande Valtra

donky-kong  
#245172 ja fy fasen :S

även manuella lådor kan ju få "frispel" om han inte lagt ur växeln helt, borde den inte då kunna "hoppa i" igen?

Vet att det går åt andra hållet, alltså att växeln hoppar ur om man slarvar lite på dessa traktorer (A82).

Avatar Fallback

Re: Rullande Valtra

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245213 Vad finns det för sån utrustning på en A72 som det tydligen gällde när man läste första inlägget.

Avatar Fallback

Re: Rullande Valtra

donky-kong  
#245220 http://www.valtra.se/products/tractors/125.asp

Enl. Valtras Hemsida finns HiTech (elektronisk fram / back) till A-serien.

Avatar Fallback

Re: Rullande Valtra

Valfridsson  
#245242 Utan att kolla valtras hemsida om dom ändrat modellprogrammet men av tidigare erfarenheter så finns A 72,82,92 Classic med mekanisk fram-back på höger sida om stolen och A 83,93 hi-tech med kopplingsfri fram- back till vänster om ratten och med parkeringsläget under neutral läget. Så om det stämmer som det står i artikeln (a72) så är det alltså mekanisk fram-back. Då finns det några potentiella orsaker som jag ser det, han har glömt p-bromsen och traktorn har helt enkelt rullat, växeln har legat lite halvt i och plötsligt hoppat i eller så har växellåda bara fått fnatt och lagt i växeln själv.

Avatar Fallback

Re: Rullande Valtra

valmet862  
#245324 det som är mest sannolikt är ju att man inte har dragit i p-bromsen tillräcklit eller inte alls i detta fall. A2 serien är ju helt mekanisk dvs ingen hitech.

Avatar Fallback

Re: Rullande Valtra

alfha  
#245342 Som jag förstod tidningsartickeln så började traktorn driva och körde över en vatten tunna fast spaken låg i friläge.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rullande Valtra

Blivande snickare  
#245372 Spöken? :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).