Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma G2 14 ton.

12 inlägg 8337 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Farma G2 14 ton.

Anse  
#241407 Går i funderingar över att köpa en Farma G2 14 ton och undrar om det finns någon med erfarenhet av detta ekipage, eller rent allmänt av G2 med det åttakantiga centrumröret samt av deras G2-kranar ?

Rent generellt verkar det inte finnas så många G2 i drift, i alla fall baserat på antalet inlägg på denna hemsida, vilket gör att man blir extra intresserad av andras åsikter och erfarenheter.

Denna vagn har ju bl.a. Robson-drivning och hydrauliskt fällbar grind som standard. Hade tänkt mig C 8,5-kran (G2) med elproportionalstyrning eller åtminstone 2-spaks paket on/off, plus hydrauloljetank och pump, främst för att få upp flödet till drivningen (har en Valmet 705). Vinsch ingår ju som erbjudande just nu.

Erfarenheter och åsikter mottages tacksamt.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Farma G2 14 ton.

Anse  
#245243 Är överväldigad av den anstormning av svar som tråden gett.
Över 600 visningar och inte ett endaste svar på en nystartad tråd måste ändå vara något slags rekord...

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma G2 14 ton.

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245253 Har en Farma T12 med 8,5m kran.
Har elspakar 6prop mini (Iqankopior)+ 2el + flowsharing.
Ventilpaketet med flödesdelning ger bra samkörnings
egenskaper. Bra känslan i spakarna.
Hydraulisk vinsch med radio styrning.
Rotatorlänk med broms, bra när man kör klipp (Nisula 150E).
Mellanbanke inkl stöttor, bra när man kör träddelar.
Grotstakar, ger 3,2m2 lastarea.
Sväng och lyftdämpare, sparar kranen.
Belysning infällbar så man är laglig vid tomtransport.

Är nöjd med ekipaget. Har fått byta nån smörjnippel som var
för trångt till.

Mer info på
viewtopic.php?t=14252

Användarvisningsbild

Re: Farma G2 14 ton.

herjman  
#245264
Anse skrev:Är överväldigad av den anstormning av svar som tråden gett.
Över 600 visningar och inte ett endaste svar på en nystartad tråd måste ändå vara något slags rekord...



Jag är överväldigad över hur folk kan bli sura och kränkta bara för att deras frågor blir obesvarade, folk kanske helt enkelt inte har svar på din fråga?

Avatar Fallback

Re: Farma G2 14 ton.

Anse  
#245271
herjman skrev:
Anse skrev:Är överväldigad av den anstormning av svar som tråden gett.
Över 600 visningar och inte ett endaste svar på en nystartad tråd måste ändå vara något slags rekord...



Jag är överväldigad över hur folk kan bli sura och kränkta bara för att deras frågor blir obesvarade, folk kanske helt enkelt inte har svar på din fråga?


Visst är jag medveten om detta, men även om man inte har direkt erfarenhet så är det ju nästan alltid någon som vet något eller har hört talas om något etc... Nystartade trådar brukar ju nästan alltid få något svar så det var mest det jag reagerade över (även om man förstås inte kan kräva svar). Nu var det ju en som svarade. Tack för svaret Zalman, ska titta närmare på det ikväll.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma G2 14 ton.

Anse  
#245446
Zalman skrev:Har en Farma T12 med 8,5m kran.
Har elspakar 6prop mini (Iqankopior)+ 2el + flowsharing.
Ventilpaketet med flödesdelning ger bra samkörnings
egenskaper. Bra känslan i spakarna.
Hydraulisk vinsch med radio styrning.
Rotatorlänk med broms, bra när man kör klipp (Nisula 150E).
Mellanbanke inkl stöttor, bra när man kör träddelar.
Grotstakar, ger 3,2m2 lastarea.
Sväng och lyftdämpare, sparar kranen.
Belysning infällbar så man är laglig vid tomtransport.

Är nöjd med ekipaget. Har fått byta nån smörjnippel som var
för trångt till.

Mer info på
viewtopic.php?t=14252


Tack för svaret, Zalman.

Hur är det med sväng- och lyftdämpare, märks det stor skillnad i kranrörelserna ? Eftersom vi kommer att ha elproportional (ej flow charing dock) har vi resonerat som så att man kan få rätt bra känsla i kranhanteringen och därmed skulle dämpning kännas som lite "lyxigt". Eller är det en sån sak som man inte kan vara utan när man väl provat ?

Mellanbanke, är det något som man kan plocka bort själv eller sitter den där den sitter vid leverans ? Vi kommer mest att köra timmer, massaved och på sikt även energived (mest björk), men kör även ut grot själva vid lite större avverkningar utförda av entreprenörer. Är inte mellanbanken avtagbar på ett enkelt sätt så kanske den kan upplevas som i vägen vid vanlig stockhantering (?)

I övrigt blev det (beställningen är redan lagd):
G2 14 ton 4WD.
C 8,5 G2 med broms i rotatorlänk (standard numera).
Elproportionalstyrning, joystick, med 6 proportionella funktioner och 2 on/off. Ser ut att vara samma joysticks som Rotec gör reklam för här på Skogsforum.
Extra hydrauloljetank monterad på vagnen.
Extern pump (kraftut.) köper vi sannolikt själva från Weimer (705-an har så dåligt flöde).
Vinsch med radiostyrning.
Grip 0,24 m2.
Risgrip 0,19 m2.
Gripskopa 160 liter.
Förlängningsstakar

Vad ger Valtra N101 som mest i flöde och vid vilket varvtal blir krankörningen optimal ? Farma rekommenderar 40 - 70 liter / minut som rekommenderat flöde till kranen.
Om man beställer extern pump via Farma brukar de enligt uppgift leverera en pump som ger 47 liter / minut vid PTO 400. På 705-an skulle det motsvara ett varvtal på drygt 1500 rpm, vilket är väl högt. Pumpen från Weimer vi funderar på ger 47 liter redan vid 900 rpm och 70 liter vid ca 1350 rpm. Detta även för att få lite fart på drivningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma G2 14 ton.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245461 anse: 47 liter vid 900 rpm låter som ganska mycket effektuttag på väl låga varv. Hur många hk motsvarar 47l/min x XXX bar?

Hur mycket flöde behöver du VERKLIGEN till driften? Finns ju ingen anledning att mosa i så mycket olja att vagnen går 10km/h.

MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: Farma G2 14 ton.

Anse  
#245591
Morgan Nordin skrev:anse: 47 liter vid 900 rpm låter som ganska mycket effektuttag på väl låga varv. Hur många hk motsvarar 47l/min x XXX bar?

Hur mycket flöde behöver du VERKLIGEN till driften? Finns ju ingen anledning att mosa i så mycket olja att vagnen går 10km/h.

MVH
Morgan


Enligt excelfilen på Weimers hemsida blir det vid 22,1 hk (16,2 kW) vid 190 bar. På den vagn vi har för tillfället ger den externa pumpen 42 liter / min vid 900 rpm motorvarv. Detta motsvarar 18,2 hk (13,3 kW) vid 175 bar. Detta är också en Weimer-pump, fast modellen under (25 cc istf 28 cc). Detta orkar traktorn med utan problem, så det borde gå bra även med den lite större pumpen. (Även 800 rpm går utmärkt.) Anledningen till att vi inte behåller den nuvarande pumpen är att vi vill sälja denna vagn komplett. Vidare har tydligen 25 cc varianten utgått. Har försökt få fram vad som är optimalt flöde till Robson-driften på Farma-vagnen utan att lyckas. Kanske någon som vet ?

Men för kranens del borde det ju vara lagom, eftersom de specar 40 - 70 liter, vilket egentligen Robson-driften också borde ligga inom. Vid tex 55 liter med 28 cc-pump kommer motorn att gå med ca 1050 rpm vilket är ett "komfortabelt" varvtal istället för att ligga och tokvarva som många gör för att få fart på kranen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma G2 14 ton.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245607 Anse: Då har du koll på hydraulpumpen :-) Be din säljare att rapa upp det du frågar efter angående drivningen för det finns folk på Farma att fråga men det kräver ju att han lyfter luren och det kanske inte är så kul efter att kontraktet är påskrivet? Så svårt är det ju inte om du får deplacement, rulldiam och däcksdimension.

MVH
morgan

Avatar Fallback

Re: Farma G2 14 ton.

Anse  
#245952
Morgan Nordin skrev:Anse: Då har du koll på hydraulpumpen :-) Be din säljare att rapa upp det du frågar efter angående drivningen för det finns folk på Farma att fråga men det kräver ju att han lyfter luren och det kanske inte är så kul efter att kontraktet är påskrivet? Så svårt är det ju inte om du får deplacement, rulldiam och däcksdimension.

MVH
morgan


Pratade med en representant för Farma Norden i går. Han bekräftade att rekommenderat flöde för drivningen ligger inom samma område som för kranen, d.v.s. 40 - 70 liter / min, vilket skulle röra sig om ca 2 - 3 km/h. Dock finns det tydligen möjlighet att få även detta proportionellstyrt, till skillnad från on/off, så jag pratade med ÅF att det var det vi önskade och inget annat. Detta gör att det vid avlägg går att rulla vagnen/traktorn med vagnsdrivningen vilket verkar väldigt bekvämt, istället för att behöva snurra stolen så fort man behöver röra ekipaget.

Rörande den externa pumpen så är det enda som återstår att ta reda på om 705:an orkar driva ca 47 liter / min. vid 900 rpm. Enligt instruktionsboken ska det gå att ta ut 55,5 kW på kraftuttaget vid 1860 rpm, men frågan är vad som gäller vid lägre varvtal. Har försökt att hitta en effektkurva kontra varvtal över Valmet 705 utan att lyckas. Är det kanske någon här som har detta ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma G2 14 ton.

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245977 "Vad ger Valtra N101 som mest i flöde och vid vilket varvtal blir krankörningen optimal ? Farma rekommenderar 40 - 70 liter / minut som rekommenderat flöde till kranen."

Svar:
Valtra N101 ger 73lpm vid 2200rpm.
Jag kör på tomgång 650rpm vilket ger ca 22lpm vilket är för lite men jag har inte bråttom :-)
Farmas 40-70lpm är mer rimligt.

Användarvisningsbild

Re: Farma G2 14 ton.

halvproffs  
#246016 Zalman; Kan du få något flyt i körningen då? Med min 6,5 m Vretenkran skulle nog jag få köra en funktion i taget. Min pump ger lika som din och jag ligger på ca 1100 rpm och då blir det lagomt flyt för mig även om jag inte heller har bråttom.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).