Gallring

Stickvägsgående vs beståndsgående

62 inlägg 37619 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stickvägsgående vs beståndsgående

erm  
#245120 Hej,

Är i färd med att gallra, står införvalet om jag skall göra gallringen med en stickvägsgående skördare eller en beståndsgående?

Stickvägsgående kör ju inte runt i beståndet då den har lång räckvidd men skapar å andra sidan en "stor" stickväg, beståndsgående å andra sidan skapar mindre "stickvägar" men kör inne i beståndet med ökade risk för körskador på träden.

När det gäller skotningen efter en stickvägsgående skördare så ligger timmret som skall skotas vid stickvägen och allt ris ligger förhoppningsvis i stickvägen, när det gäller skotning efter en beståndsgående skördare ligger timmret mer spritt och det är mycket trängre med ökad risk för skador.

Vad är er syn på val av skördar/skotar typ?
Är verkligen beståndsgående maskiner "överlägsna" när det gäller körskador?
Är det inte så att markskadorna kanske blir mindre men trädskadorna fler, eller?

Tackar på förhand för era input!

MVH ERIK



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Stickvägsgående vs beståndsgående

bodaedet  
#245131 Allt beror på vem som sitter bakom spakarna. Stickvägs bredden, har egentligen inget att göra med skördaren utan skotaren. Lej en skördare med chaufför som du har förtroende för eller har ett gott rykte. En bra spakare gör ett bra jobb oavsett maskin.

Avatar Fallback

Re: Stickvägsgående vs beståndsgående

Blivande snickare  
#245132 Hur stor är gallringen i fråga?

Avatar Fallback

Re: Stickvägsgående vs beståndsgående

erm  
#245135 Det är inte så stort, 11Ha.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stickvägsgående vs beståndsgående

stektlök  
#245157 För en som inte kan nått om skotare å skördare så ger första intrycket efter jag läst din text...... stickväg! Har du själv nytta av sedan kanske ? stickvägen asså när du kör me traktorn.

Avatar Fallback

Re: Stickvägsgående vs beståndsgående

nisse8  
#245158 Håller helt med bodaedet, anlita någon med gott rykte så blir du nöjd oavsett maskintyp. Tänk även på framtida gallringar och vilka maskiner som ska göra jobbet då??? Beståndsgående nu med 30 meter mellan basvägar kanske inte är optimalt för stickvägsgående i andragallringen. Diskutera med entrepreören du anlitar om hur du vill ha det, med seriösa skogsproffs är det mesta möjligt. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Stickvägsgående vs beståndsgående

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245160 Allt ris hamnar inte med automatik i vägen med stickvägsgående då de även håller träden och matar dom ut mot stickvägen när det kvistas och kapas .
Det är väl nästan så att det blir mer ris att köra på efter en beståndsgående,eller vad säger bodaedet,kör väl Rottne H8,beståndsgående.
Senast redigerad av bengt.a mån 18 nov 2013, 20:59, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stickvägsgående vs beståndsgående

jannee  
#245163 Stickväg görs bäst i tidigt stadium, väntar du till andregallringen blir på automatik risken för vindfälle större.
Använder du en beståndsgående bör du fortsätta med en sådan, otvivelaktigt ser det bättre ut efter en beståndsgående = fler stammar kvar, sedan kommer avgörandet hur mycket körskador åsamkar skotaren denna gång och eller nästa gång = körskador på rötter = ingång för rotröta.

Avatar Fallback

Re: Stickvägsgående vs beståndsgående

erm  
#245202 Tackar för alla era svar!
Jag skall åka och titta på lite gallringar som de entrepenörer som är aktuella har gjort. Förhoppningsvis säger detta något.

Jag återkommer med vad jag valde och varför.

Ha det bra!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stickvägsgående vs beståndsgående

towes  
#245214 Stickväg av den enkla anledningen att stickvägen som görs i förstagallringen ska hänga med hela omloppstiden. (Jag antog, eventuellt felaktigt, att du annars tänkte börja med en smal och bredda vid senare gallringar.)

Stickvägsförlusterna består bl.a. av en så kallad "kalyteeffekt" som består i att skogen inte kan ta vara på all näring som finns i stickvägarna. De träd som dock drar mest nytta av detta är kantträden och de växer normalt till sig extra bra och blir även de mest stormfasta träden med tiden.

Om man börjar med en smal stickväg och sedan breddar den, vilka träd måste då tas ut? Jo kantträden. Därmed blir beståndet ännu mer stormkänsligt efter en andragallring pga att då är de stabilaste träden borta och beståndet högre och mer "stormbegärligt" än de låga träden i en förstagallring.

Så oavsett vilken taktik man väljer - tänk på att hålla stabila kantträd genom hela omloppstiden.

Men tänk även gärna på att marktrycket är en tillväxthämmande faktor också. Rötterna tar sig ogärna genom rejält kompakterad mark. Kan ju vara tänkvärt när man överväger gallringsprogram. Även vid val av maskin. I kommande gallring (stickvägsgående) här nere så kommer sannolikt en maskin med extra hjulpar eller band kunna användas vilket förhoppningsvis mildrar trycket på marken (ledsen, känner ej till vilka modeller som är aktuella).

Användarvisningsbild

Re: Stickvägsgående vs beståndsgående

Fredrik Reuter  
#245217 Hej,
Vill bara lägga in ett litet förtydligande.
Vägbredden beror på föraren och inte maskinen i konventionell gallring (oavsett beståndsgående eller stickvägsgående). "Standard" idag är nog en stickvägsbredd om ca 4m.

Det jag tror det mixas in i denna diskussion är stickvägslös gallring som då kan göras med en beståndsgående skördare OCH beståndsgående skotare (typ miniskotare), men den största andel gallring som kan beställas idag görs med "vanlig" gallringsskotare som kräver ~4m vägbredd. Man hugger alltså brett med den beståndsgående skördaren när man gör väg (så skotaren får plats).

Det som skiljer mellan beståndsgående och sticksvägsgående skördare är att den beståndsgående skördare gör ett eller två "slag" inne i beståndet och matar ut till vägen den gjort tidigare.

Jag gjorde en skiss på skillnaderna en gång i tiden, kolla gärna principen (även om bilden är dålig)

viewtopic.php?f=2&t=14996&st=0&sk=t&sd=a&start=15#p193648

Användarvisningsbild

Re: Stickvägsgående vs beståndsgående

bodaedet  
#245218 Riset är nog hugget som stucket, man kan få allt riset i vägen med långkranarna.
Man får nog ett jämnare bestånd med beståndsgående, men risk för mark och trädskador vid slingret.
En beståndsgående kan användas i alla gallringar det är pulver i H8 så det räcker.
Som jag skrev tidigare tror jag det hänger på den bak spakarna. Jag upplever dock att man får med sig mera med H8an. Jag har kört en del andragallringar som körts av långkran, och där var det många hörn och kanter som inte var med, men detta kan bero på chauffören med.

Avatar Fallback

Re: Stickvägsgående vs beståndsgående

erm  
#245221 Hej Towes,

Tack för ett bra inlägg.

Jag kan mycket vär tänkade mig att göra en "bred" väg direkt. Det jag funderar på är om precis som du skriver med kalyteeffekt hur mycket den påverkas av skogens ålder? Har för mig att "effekten" kan späs på om skogen är för ung. Skogen är i snitt 40 år gammal. Vad tror du?

(Den stickvägsgående maskin som är på tal är en Komatsu 901TX (6 hjul))


Precis som du skriver med rotskador gör mig lite tveksam till beståndsgående då den per definition kör närmre den tyliga delen av rötterna på ett träd. När den skall in och zick zacka sig fram mellan träden. Eller?

Marken som jag har är moränmark i Värmland.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stickvägsgående vs beståndsgående

bodaedet  
#245222 Riset i slingret läggs framför maskinen för att skydda rötterna.
Men som du sagt kolla entreprenörens tidigare jobb, 901 är en smidig maskin, är sugen på en själv.

Avatar Fallback

Re: Stickvägsgående vs beståndsgående

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245226 Som någon redan sagt så är stickvägen för skotarens skull. Den blir precis lika bred oavsett typ av skördare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).