Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Ponsse easy control!

17 inlägg 13039 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ponsse easy control!

LilleSid  
#245215 Har provat på lite med easycontroll jag med, på vår dual. Men kommer inte riktigt överens med hur jag ska ha funktionerna på paletterna. Tex när jag kör flerträd (utan armar) så vill jag ju ha öppna kvistknivar, och matarvalsar på ett par knappar. + att man lär ju ha shift knappen någonstans.


Hur har ni det upplagt som kör med detta? Jag har endast provat ett par timmar, men blev lite frustrerad för att jag kör mkt snabbare utan. Men kanske kan bli ändring på det bara man lär sig Easycontrollen

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Ponsse easy control!

Mäki  
#247857 Jag skröt om Easycontrollen när jag hade kört några timmar men nu har jag kört nästan fyra månader och aldrig använt Easycontroll mera än när jag testkörde maskinen i början :oops:

Det skulle nog fungera om man inte skulle behöva använda shift knappen.
När man vill manuell mata ut flera stammar i gången och dessutom behöver pulsa med kvistknivarna för att stammarna skall åka ut så då blir det problem 😡 man blir tvungen att först trycka för
att öppna kvistknivarna sedan shift knappen för att sedan kunna aktivera manuell matning.
Gör man det fel väg och trycker shift före öppna knivar så då öppnar bara bakre knivarna.
Så om man vill pulsa med knivarna så blir det ett helvetes knapp tryckas så därför föredrar jag att
köra helt manuellt utan Easycontrollen. :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).