Traktorer och processorer

Gallrings rulle på traktor

7 inlägg 4988 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallrings rulle på traktor

eftersökare  
#242590 "Fattigmans processor"
Går i funderingar på om det finns någon som monterat en gallrings rulle i trepunkten på en traktor.

Tanken är att använda vinschen och dra fram gallrings träd Likt en gallrings processor. Och lägga upp rotänden på rullen som hänger i hydralen.
Därefter kvista och längd markera trädet, precis som vid vanlig användning av gallrings rulle.
för att senare kunna komma och hämta högarna med griplastarvagnen.

Någon som sett alternativt använt något liknande?

Marcus



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Gallrings rulle på traktor

JensSkoog  
#242618 Varför inte! Hörs ut som en god ide, och det krävjer ju inte stora investeringen. Men du måste vel till med lite kreativ svitsning för å få det stabilt?

Avatar Fallback

Re: Gallrings rulle på traktor

Månskensbonnen  
#242922 Jag har satt en båge av fyrkantsrör bak på starkranen. Ut med stöttorna och ner med kranen så sitter bågen i höfthöjd. Fungerar utmärkt till grangallring upp till 30 cm bhd, sen blir det lite för tungt för bågen. Fördelen är att man slipper brossla ihop virket plus att när granarna står tätt vill dom gärna fastna i vartannat. Bara att fälla på lut och snurra ner med vajern.

Avatar Fallback

Re: Gallrings rulle på traktor

Bengt.Svensson  
#242935 Månskensbonnen: Om du har möjlighet får du gärna ta en bild på ekipaget. Det låter intressant!

Avatar Fallback

Re: Gallrings rulle på traktor

Månskensbonnen  
#243019 Ska se om jag lyckas, har aldrig lagt in bilder men det löser sej.

Avatar Fallback

Re: Gallrings rulle på traktor

Månskensbonnen  
#244980
image.jpg
Nu äntligen blev det av, ursäkta dröjsmålet. Första bilden visar ena fästet svetsat med förstärkningar i kranen.
image.jpg
Brukar givetvis inte ha vagnen på när jag använder bågen :smile:

Användarvisningsbild

Re: Gallrings rulle på traktor

JensSkoog  
#244986 Tackar. :grin: Ser ju rätt så bra ut! Och det gick ju bra med bildutleggningen. Ta bilder när du använder utstyret ochså, och dela med oss.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).