Motorsåg och handhållet

Storlek på sågar "Over There"

67 inlägg 19873 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Storlek på sågar "Over There"

axwell  
#244765
Jim_the_one skrev:Sen anser jag att kastkraften blir mindre med längre svärd. Ingen jätteskillnad dock.


Alltid lär man sig nå´t nytt, dags att skaffa kortare järnspett om man inte får upp stenen med det långa :wink:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Storlek på sågar "Over There"

Jim_the_one  
#244772 Prova nästa gång får du se, det gör nog underverk :wink:


Nä kraft kanske var fel uttryck men det lät bra i huvudet när jag skrev det. haha
Fast nu lät det bra igen. Attans att man ibland har lite svårt att uttrycka sig.
Men jag gör ett försök.

Ett kast genererar kraft X
och på ett 13" rör sig svärdet, säg 10cm i toppen vid kraft X, vinkeln blir väl nånstans 20grader
på ett 15" så rör det sig oxå 10cm vid kraft X men vinkeln blir inte mer än 15grader.
Inga exakta siffror det där men du kanske förstår mitt tänk.

Jag har varit med om en såg som slog runt, en demo 550. Minns inte om det var 13 eller 15" på den dock. Men den snodde runt fort som f*n. Bytte till mitt 16" direkt så var det bra med det. Trevlig såg annars dock var det lite problem med sly som kom upp å satte sig mellan motordelen å handtagsdelen som gjorde att den vibrerade lite mycket, inte alltid att man såg det heller. Där kunde allt Husqvarna gjort det lite bättre.

Nä nu är det hög tid att sova så man kommer upp imorgon så man hinner med ett par tankar.

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244813 För min egen del är det iaf säkrare med ett kortare svärd, då når jag inte lika lätt
att såga mig själv i foten när jag kvistar baksidan av ett liggande träd.

Avatar Fallback

Re: Storlek på sågar "Over There"

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244828 Det går med 13"-svärd också. Har jag hört... :oops:

Avatar Fallback

Re: Storlek på sågar "Over There"

Brumsten  
#244833 Hej, hävarmseffekten blir alltid större med ett långt svärd vid kast.
Kraften däremot upplevs som större vid kast med ett kort svärd.
I slutet av 80-talet var det många huggare som körde med 11" svärd
i förstagallring. En gammal rekommendation är att man ska inte ha ett längre svärd än arbetet kräver.
Idag är det tydligen annorlunda med nya arbetstekniker.
Det här hänt mycket när det gäller metodutveckling och arbetsteknik under mina 40 år med motorsågar.
Åtet till.lördagswhiskyn, trevlig helg!
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

totte  
#244873 Skål för det Brumsten!

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

JensSkoog  
#244888 Jag hiver mig med på skålen! Tar en liten linieaquavit till!

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244941
axwell skrev:
Jim_the_one skrev:Sen anser jag att kastkraften blir mindre med längre svärd. Ingen jätteskillnad dock.


Alltid lär man sig nå´t nytt, dags att skaffa kortare järnspett om man inte får upp stenen med det långa :wink:


ja det är ju så klart samma sak att bryta upp stenar med ett spett som att köra motorsåg!....eller hur?.....hur tänkte du nu? :roll:.....gyroeffekten och kastsvingen blir betydligt mindre med ett längre svärd!!

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244947 Jag håller nog med huggarn i detta trots begränsad erfarenhet.
De kast jag haft med längre svärd har inte varit så kraftfulla som med kortare med samma såg.

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

traktorz  
#245005 Rotationsenergin, vilken vrider svärdet vid kast, avtar med kvadraten på masscentrum.
Så med ett längre svärd så förflyttas masscentrum utåt från rotationspunkten, vilket medför en mindre kastpåverkan.

P.S. (Ett bra uppslag till en tentamensuppgift i högskolemekanik.)

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

anersimyra  
#245006 Visst kastar det våldsammare med kortare svärd, å andra sidan tycker jag "man" oftare får "kast" med t.e.x 18 tum vid kvistning, risken att såga sig i fötter eller ben blir dessutom större med längre svärd. Men det kan ju bero på ovana att jobba med svärd över 15 tum.

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

JensSkoog  
#245021 Kann underteckna på att korta svärd kann gi skickliga kast. Har erfart det många gonger med min MS 200 som jag använder när jag kvistar. Kollar alltid bromsen innan jag kör i gong.

Avatar Fallback

Re: Storlek på sågar "Over There"

axwell  
#245039
traktorz skrev:Inlägg av traktorz » 34 minuter sedan.
Rotationsenergin, vilken vrider svärdet vid kast, avtar med kvadraten på masscentrum.
Så med ett längre svärd så förflyttas masscentrum utåt från rotationspunkten, vilket medför en mindre kastpåverkan.


Det där kan man tolka som man vill, masscentrum för motorsågar varierar ju en hel del beroende sågkroppen uppbyggnad och viktfördelning.
Mellan tummen/pekfingret, 20 cm längre svärd flyttar ut masscentrum 4 cm men kan ge 40 % större kraft i kastet, dock något lägre hastighet.

Din teori har ju en poäng, skaffa ett långt svärd så tjockt som möjligt av en metall(osmium) med högsta tänkbara densitet då skulle dessa faktorer nästan ta ut varandra.

När kedjan träffar det som orsakar kastet förfyttar sig tänderna ca 2 meter på en tiondelssekund, det räcker att den är låst under 0,2 meter, så man hinner ändå inte reagera.

Avståndet mellan bakre och främre handtaget blir ju inte större av ett långt svärd

Huggarn skrev:ja det är ju så klart samma sak att bryta upp stenar med ett spett som att köra motorsåg!....eller hur?.....hur tänkte du nu? :roll:.....gyroeffekten och kastsvingen blir betydligt mindre med ett längre svärd!!


Intressant det där med gyroeffekten, hur tänkte du nu? :roll:

Ja det var ju dumt att blanda stenar där sågsvärdet skall vara och järnspett, heller inget som kedjan gillar men skulle nog kunna orsaka tvärstopp och en saltomortal som följd.

Är det bättre med en slana (spak) inom handhållet, ett område som du ju behärskar mer än väl av vad jag förstått.
Jag har klantat mig och behöver lyfta rotänden på ett normaltstort träd, kör in en slana ca 40 cm under centrum på stammen och har kvar 400 cm på min sida.
Kraften som jag behöver för att i det här fallet lyfta 500 kg blir då 50 kg(slanans egen vikt, försumbar).
Om spaken hade varit 200 cm kortare på min sida så skulle det ha krävts 100 kg lyftkraft av mig.

Avatar Fallback

Re: Storlek på sågar "Over There"

Jim_the_one  
#245068
axwell skrev:Är det bättre med en slana (spak) inom handhållet, ett område som du ju behärskar mer än väl av vad jag förstått.
Jag har klantat mig och behöver lyfta rotänden på ett normaltstort träd, kör in en slana ca 40 cm under centrum på stammen och har kvar 400 cm på min sida.
Kraften som jag behöver för att i det här fallet lyfta 500 kg blir då 50 kg(slanans egen vikt, försumbar).
Om spaken hade varit 200 cm kortare på min sida så skulle det ha krävts 100 kg lyftkraft av mig.


Precis, men du måste i det ena fallet föra slanan 100cm i det andra bara 50cm.



Det man vinner i kraft förlorar man i väg/sträcka, å tvärtom.

Kraften kan man anta vara likastor i bägge fallen. Men sträckan som spetsen färdas blir kortare med ett längre svärd.
Med ett kort svärd så kan sågen ha vridit sig såpass långt att man tappat det bakre handtaget medans med ett längre så hade man haft kvar greppet.

Med detta är det inte sagt att man inte kan tappa herraväldet över ett långt svärd.

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245667
axwell skrev:
traktorz skrev:Inlägg av traktorz » 34 minuter sedan.
Rotationsenergin, vilken vrider svärdet vid kast, avtar med kvadraten på masscentrum.
Så med ett längre svärd så förflyttas masscentrum utåt från rotationspunkten, vilket medför en mindre kastpåverkan.


Det där kan man tolka som man vill, masscentrum för motorsågar varierar ju en hel del beroende sågkroppen uppbyggnad och viktfördelning.
Mellan tummen/pekfingret, 20 cm längre svärd flyttar ut masscentrum 4 cm men kan ge 40 % större kraft i kastet, dock något lägre hastighet.

Din teori har ju en poäng, skaffa ett långt svärd så tjockt som möjligt av en metall(osmium) med högsta tänkbara densitet då skulle dessa faktorer nästan ta ut varandra.

När kedjan träffar det som orsakar kastet förfyttar sig tänderna ca 2 meter på en tiondelssekund, det räcker att den är låst under 0,2 meter, så man hinner ändå inte reagera.

Avståndet mellan bakre och främre handtaget blir ju inte större av ett långt svärd

Huggarn skrev:ja det är ju så klart samma sak att bryta upp stenar med ett spett som att köra motorsåg!....eller hur?.....hur tänkte du nu? :roll:.....gyroeffekten och kastsvingen blir betydligt mindre med ett längre svärd!!


Intressant det där med gyroeffekten, hur tänkte du nu? :roll:

Ja det var ju dumt att blanda stenar där sågsvärdet skall vara och järnspett, heller inget som kedjan gillar men skulle nog kunna orsaka tvärstopp och en saltomortal som följd.

Är det bättre med en slana (spak) inom handhållet, ett område som du ju behärskar mer än väl av vad jag förstått.
Jag har klantat mig och behöver lyfta rotänden på ett normaltstort träd, kör in en slana ca 40 cm under centrum på stammen och har kvar 400 cm på min sida.
Kraften som jag behöver för att i det här fallet lyfta 500 kg blir då 50 kg(slanans egen vikt, försumbar).
Om spaken hade varit 200 cm kortare på min sida så skulle det ha krävts 100 kg lyftkraft av mig.



hurvida jag behärskar ämnet handhållet i stort låter jag vara osagt! ..då det på detta forum innefattar massor med saker! .. allt ifrån bla slagghammare till storsläggor!...och massor med saker som inte har ett dugg med ett "skogs"forum att göra..jag berättar bara mina egna erfarenheter när det gäller motorsågar och dess farlighet! .. enligt mig så är ett långt svärd säkrare än ett kort helt enkelt!...visst är det som nån här sa att det är lättare att såga sig i byxan eller foten med längre svärd!..ganska naturligt pga längden/tyngden! :smile: ..framförallt på vänster sida! ..där har man förhoppningsvis sågskydd! :roll: ...medan en såg med ett kort svärd ofta letar sig upp mot ansiktet där man inte har några sågskydd!

jag hade bara två Femmor i högstadiet och det var i gympa och engelska, och absolut inte fysik!....men med det lilla jag förstår så begriper jag att en kort enhet snurrar snabbare kring sin egen viktaxel än en lång!? :roll: ...eller? har jag helt fel nu? :roll:

självklart Axvell så är det ju så att om du ska bryta upp en sten ur marken så blir du såklart starkare med ett långt spett än ett kort spett!! :smile: vad har det överhuvudtaget med den här saken att göra om jag får fråga?? :roll: :surp: lite pinsamt Axvell för min del då du oftast har rätt bra saker att komma med...... men nu vette tusan?? :roll:

om vi kallar det "gyroeffekt" eller "kastsving" struntar jag faktiskt i .! men så här är det enligt mig! :wink:

/ Huggarn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).