Motorsåg och handhållet

Storlek på sågar "Over There"

67 inlägg 19870 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Storlek på sågar "Over There"

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244637
Slurfi skrev:Bilden ovan föreställer min sandalklädda fot och en kotte i So-Cal.


Kanske lite mer skyddsutrustning nästa gång? Även ett 13"-svärd kan göra stor skada!

8)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244640 Det är väldans skillnad på öst o väst sidan i USA.
Jag kollade runt lite på nord öst sidan o lite i Kanada.
Pratade med en del ÅTF och östsidans distributör för Oregon och fick rätt klar bild över vad som såldes o användes.

Skogen i New Hampshire, Maine, Vermont, Massachusets, Connetticut, Rhode Island var inte olik vår här.

Hur de hanterade skog var däremot helt olik. Ingen plantning generellt, ingen röjning/tidig gallring.

Bitvis likt södra Sverige tycker jag nog. Inga storvuxna träd större än de vi har här i ek o bok skog.
Såg ingen vuxen grann bokskog heller vad jag kan minnas..

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244691
Mangan skrev:
Slurfi skrev:Bilden ovan föreställer min sandalklädda fot och en kotte i So-Cal.


Kanske lite mer skyddsutrustning nästa gång? Även ett 13"-svärd kan göra stor skada!

8)

Hehe, tur att jag bara promenerade förbi helt oskyldigt.

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

Rollomatic  
#244695 Har själv ganska svårt att förstå det "skandinaviska motståndet" till längre svärd. Snackar vi modern sågteknik så har ju 13-tumssvärdet spelat ut sin roll... De flesta sågutbildningar rekommenderar 15-tums svärdlängd och jag håller verkligen med!!

Avatar Fallback

Re: Storlek på sågar "Over There"

tallen100  
#244701
Mangan skrev:
Slurfi skrev:Bilden ovan föreställer min sandalklädda fot och en kotte i So-Cal.


Kanske lite mer skyddsutrustning nästa gång? Även ett 13"-svärd kan göra stor skada!

8)

Kedjan blir slö om han sågar sej i foten, SandAL ska man akta sej för :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Storlek på sågar "Over There"

Jim_the_one  
#244704
Rollomatic skrev:Har själv ganska svårt att förstå det "skandinaviska motståndet" till längre svärd. Snackar vi modern sågteknik så har ju 13-tumssvärdet spelat ut sin roll... De flesta sågutbildningar rekommenderar 15-tums svärdlängd och jag håller verkligen med!!


Hänger väl ihop med jantelagen kanske?

Möjligtvis om jag skaffar mig en liten 339XP eller MS200 att jag kan tänka mig ett kortare svärd.
Fast på 535an har jag 13" fast den är väl egentligen större än en klinga så den borde väl räknas som stor. :mrgreen:

Själv kör jag 16" 1,3mm på min 346a, och tycker att det är ett mångsidigt å bra svärd, har väl aldrig varit med om att det varit för långt iaf. däremot lite för kort en gång.
Funderar på att prova 1,5mm nästa gång det behövs ett nytt svärd.

Senaste tillskottet 576an har jag 28" på och det är väl egentligen lite långt att stå å såga i vedvältan med. Men man var ju bara tvungen att inviga sågen igår. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

totte  
#244714 Det är väl rätt många av de som använder motorsåg som sysslar främst med klen gallring och där kan man knappast påstå att 13" har spelat ut sin roll. I normal första gallring är det rätt ovanligt att man behöver ett längre svärd för att nå igenom.

Motståndet kommer sig nog främst av att så många som kör ganska små sågar, 35 - 45 kubikare, har insett att ett längre svärd inte tillför något alls och i stället ger sämre balans och är mer i vägen. Det är ofta en personlig fråga vad man trivs med och hur man är van vid att sågen skall uppföra sig. Men att påstå att 13" har spelat ut sin roll tycker jag nog är att ta i.

Är en annan sak om man har en såg i 50 - 60 cc-klassen för diverse allroundjobb, då är nog 15 - 16" en ganska vettig längd. Och de sågarna balanserar ofta bättre med en sån längd.

Rätt svärdlängd för sågstorleken och den egna tekniken och vanan är vad det handlar om för att det skall funka bra.

Sen var det väl knappast det här intervallet som det handlar om här utan såna där 24" och uppåt som är rätt populära i USA, även bland de som bara har skog i våra dimensioner.

Rollomatic skrev:Har själv ganska svårt att förstå det "skandinaviska motståndet" till längre svärd. Snackar vi modern sågteknik så har ju 13-tumssvärdet spelat ut sin roll... De flesta sågutbildningar rekommenderar 15-tums svärdlängd och jag håller verkligen med!!

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

machonisti  
#244721 Åker man till skogs för att få ihop virke i gallring är det ingen ide att ha många cc eller svärd som fäller flera träd åt gången.

Längre svärd skall sitta på skördarna!

Avatar Fallback

Re: Storlek på sågar "Over There"

Jim_the_one  
#244723 Jo tänderna slits inte riktigt lika fort, dom hinner kylas av lite extra. :lol:
Sen får man lite extra paus då det tar lite extra tid att fila kedjan. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244727 Klart det finns behov i längre svärd. Skördare är bra till mycket men inte grovt och särskilt inte grov löv ved. Finns gott om skog här skördare inte kan gå alls i.

Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

machonisti  
#244731
Mange skrev:Klart det finns behov i längre svärd. Skördare är bra till mycket men inte grovt och särskilt inte grov löv ved. Finns gott om skog här skördare inte kan gå alls i.

Förstår fullt ut.

Trots allt är det ingen ide att springa med meterssvärd på lillsågen i gallringen. Vad beträffar grovskogen är en annan femma, å den femman skall väl inte lillsågen behöva smaka.

Inte går väl nån loss med storsågen i gallringen längre, eller?

Avatar Fallback

Re: Storlek på sågar "Over There"

jakobn  
#244734 Var på info om motorsågskort, de sa att provet skulle avläggas med ett 13". Rekommendera också i allmänhet att använda 13" svärd.
Den gamle där hemma har bara använt 13" och kan inte med längre eftersom han vant sig vid räckvidden på detta. Men här finns inte skog som är äldre än 100 år och han säger att han under sina 40 år i skogen inte träffat på något träd som krävt längre.

Avatar Fallback

Re: Storlek på sågar "Over There"

alias  
#244748 Får hålla med i Tottes resonemang om att svärdet påverkar balansen i sågen. Jag tycker att 15-tums svärd ger bättre balans på de HVA 242, 353 och 346 vi har hemma, däremot på Stihl MS200 känns 11-13 tum lagom.

Sen kan 15-tums svärd vara trevligt i gallring. Personligen anser jag att den svepande rörelsen vid kvistningen blir naturligare än med ett 13-tums svärd (men det är säkert till viss del en vanesak).

Min ursprungliga tanke kring filmen (som jag för övrigt tyckte gav ett rätt seriöst intryck) var att kategoriseringen av sågstorlek efter svärdslängden är ungefär som att bedöma en bils prestanda efter diametern på fälgarna eller antalet extralysen.

MVH
Alias

   TS
Användarvisningsbild

Re: Storlek på sågar "Over There"

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244751
Rollomatic skrev:Har själv ganska svårt att förstå det "skandinaviska motståndet" till längre svärd. Snackar vi modern sågteknik så har ju 13-tumssvärdet spelat ut sin roll... De flesta sågutbildningar rekommenderar 15-tums svärdlängd och jag håller verkligen med!!


tror nog inte att det är ett generellt motstånd mot långa svärd i sverige!...vi behöver inte så långa svärd helt enkelt!

vi här i sverige gör ju dessutom instick och går runt vid fällning(med olika varianter)

amerikanarna vill ju helst ha ett svärd som är längre än vad trädet är grovt!! och kunna fälla i ett svep bakifrån!! :lol: rätt korkat om du frågar mig! har hört exempel på massor med jänkare som har ett exvis träd som är 28" i rotskär, och då tror dom eller hävdar att dom måste ha ett svärd som är 30" eller mer för att få ner detta träd!! :lol:

att nån rekommenderar 13" är däremot förvånande här i sverige!!?? :roll: varför då?

har nog inte haft ett 13" på 15-20 år tror jag!.....jag kör själv 261 och 550 med 18"! i överkant för dessa sågar, men är gött att ha då det ibland är mycket klykor och al/asp/björkbuketter mm då är det gött att ha räckvidden för att komma åt! eller nödvändigt helt enkelt!

när det gäller säkerheten så tror jag att det var slurfi som hävdade att ett kort svärd är säkrare!...så är inte fallet enligt mig! en såg med ett kort svärd kommer vid ett kast att svinga runt mot dig mycket fortare än om man har ett 18" svärd! som ex är en 346 med 13 eller 15" betydligt rappare att slå runt och skada dig än en dito med 18"! det är min erfarenhet!...nackdelarna med längre svärd är väl möjligen att om man har en för lätt såg i förhållande till svärdets längd, och därmed får ett framtungt "ekipage" så är det lätt att svärdet dippar ner ibland, för mig brukar det resultera i att yttertyget på byxorna får sig ett snitt med lappning å limning som följd!...men det är det värt! ...tycker jag! :smile:

Avatar Fallback

Re: Storlek på sågar "Over There"

Jim_the_one  
#244759 För min egna del så gallrar jag med 346an och på den sitter det ett 16". Tycker inte att ett 13" gör sig på en 50kubikare. Blir fel balans.

Och det händer oftare än ibland att jag sågar ner 50cm+ träd. Inte i gallringar men att byta till kortare skulle bara kännas obekvämt.
Sen går det att såga ner 50+ träd med 13" men det är jobbigare än med 15".

Sen anser jag att kastkraften blir mindre med längre svärd. Ingen jätteskillnad dock.
Dock är väl risken att såga sig i foten större med längre svärd.

Men egentligen är det så här enkelt, en del tycker om 13" och en del 15".
Så var det inte så mycket mer att orda om det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).