Före och efter jobbet

Björkvril, Hälp!

17 inlägg 29665 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Björkvril, Hälp!

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244649 Hallå där!

Igår kväll när jag högg mig en väg genom skogen med skördarn sopade jag ner en björk som hade en ganska stor vril typ storlek större fruktskål. Jag sågade av delen med vrilen och tog med den ut till väg och tänkte ta hem den idag. Planen är att nån gång framöver slöjda nåt kul av den men jag har ingen aning hur??! Jag har läst lite på internätet om att man måste torka dem sakta och länge och lite annan vag info så därför tänkte jag vända mig till forumet för tips, trix och hjälp :)



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Björkvril, Hälp!

Blivande snickare  
#244651 Börja med å slå bort barken med klubba/ gummihammare. Sen sätter du den under tak men inte i rumsvärme då soricker den. Haf satt mina i källartrappan å ännu är det inga sprickor på nån av dom :smile:

Användarvisningsbild

Re: Björkvril, Hälp!

totte  
#244660 Ett år eller så i ett ouppvärmt uthus eller liknande och som snickarn sa ta bort barken. Sen kan du börja tälja. Rakknivsvassa redskap krävs, det är rätt tufft att tälja masur.

Användarvisningsbild

Re: Björkvril, Hälp!

JensSkoog  
#244664 Holler med dom två som skrivit, och man kan even göra lite saltvatten, med så mycket salt som man får upplöst i det, och doppa den i för man lägger den til turk. Inte för turkens del, men för å holla masken borta. Allt av björk är godis för dom som borrar och äter. Metoden blev användt där jag kommer från när man skulle turka björk isär.

Avatar Fallback

Re: Björkvril, Hälp!

Blivande snickare  
#244669
totte skrev:Ett år eller så i ett ouppvärmt uthus eller liknande och som snickarn sa ta bort barken. Sen kan du börja tälja. Rakknivsvassa redskap krävs, det är rätt tufft att tälja masur.

Behöver inte vara masur bara för att det är en knöl. Vassa bett krävs som du sa, vill annars riva å bli fult när fiberriktningen kan gå hur f*n som helst! :smile:

Saltlösningen var ett fiffigt tips Jens! :-bd
Har aldrig fått mask i mina än... #:-s

Avatar Fallback

Re: Björkvril, Hälp!

Tosca  
#244679 Det går även att färsktälja den, björken är inte lika hårdfaren när den är färsk.
Långsam torkning löser du genom sågspån i en behållare som rymmer hela vrilen.
Ta upp den med jämna mellanrum så torkningen blir jämn och nytt spån kommer åt.
Det borde finnas beskrivet om svarvning, svarvar man färskt så är torkmetoden densamma.

Avatar Fallback

Re: Björkvril, Hälp!

Blivande snickare  
#244680 Svarvar man färskt kan man få otroliga former på skålen efter torking. Allt från oval till en fullständigt oregelbunden rundaktig grej :grin:

Har du själv provat sågspåns torkningen?
När en kompis gjorde det så ville det börja mögla väldigt snabbt sa han :???: . Var då i en 40 liters så å knölen lyftes upp par ggr i veckan. Torrt spån.

Avatar Fallback

Re: Björkvril, Hälp!

Tosca  
#244685 Har aldrig provat själv, en fd kollega till morsan som jobbat som slöjdlärare som använde tekniken.
Om han använde torrt eller fuktigt spån vet jag inte.

Användarvisningsbild

Re: Björkvril, Hälp!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244690 Bra med tips, jag slängde åt sidan ett flertal vrilar och en kompis tog hand om hälften
resten blev liggande ett par år och blev tyvärr förstörda för att jag inte tog av nävret
uppenbarligen.

Användarvisningsbild

Re: Björkvril, Hälp!

Kse  
#244696 Ja man borde ta hand om vrilarna, man ser ju en hel del på ett år.
Dom går ju inte genom aggregatet så dom kapas bort, ibland kan det ju vara ena jäkla as.
Men oftas blir dom som sagt liggandes till ingen nytta

Avatar Fallback

Re: Björkvril, Hälp!

Blivande snickare  
#244698 Du som har skördare kan ju blrja sälja :wink:
Värdefulla klimpar vissa!

Avatar Fallback

Re: Björkvril, Hälp!

tallen100  
#244700
Blivande snickare skrev: blrja sälja :wink:

:lol: :lol: :lol: Har snickarn druckit starkt :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Björkvril, Hälp!

Blivande snickare  
#244702 Sockerdricka ;) :lol:

Användarvisningsbild

Re: Björkvril, Hälp!

halvproffs  
#244705 Rätta mig om jag har fel; Sen microvågugnen kom så torkar slöjdarna vrilarna som går in i storlek!?
Klart på 5minuter?

Avatar Fallback

Re: Björkvril, Hälp!

Jocke91  
#244740
halvproffs skrev:Rätta mig om jag har fel; Sen microvågugnen kom så torkar slöjdarna vrilarna som går in i storlek!?
Klart på 5minuter?

Det måste jag testa här hemma när ingen ser :-$

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).