Motorsåg och handhållet

Kedja

48 inlägg 20875 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kedja

OlarsM  
#240656 Hej, jag undrar på för/nackdel med kedja som är 1.3/1.5 mm? :-?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kedja

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240666 Nackdelen med 1,3 är att den nyper fast lättare då man ska kapa en stam eller grov kvist, men de är iaf bättre än 1,1. Både svärd och kedja blir ju lättare vilket kan upplevas som en fördel.

Användarvisningsbild

Re: Kedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240669 Laminat svärd är gjort i 3 delar oftast. Sidor samt inner del.
Massiva svärd är ett stycke med skuret svärdsspår ovh nos ända för lager och noshjul.

Inner delen bestämmer hur djups spåret till kedjan är, spårets bredd och svärdets stabilitet.

Sidorna åker kedjan på. Dess tjocklek och härdning avgör hur kedja o svärd slits tillsammans.

Olika svärds egenskaper kan betyda en hel del i prestation i olika typer av huggning.
Kostnader på svärd o kedja minskas rejält om man har för arbetet rätt grejer.

Massiva svärd som är ett stycke är mindre flexibla, tål mer bus och då blir sågens konstruktion mer belastat.

Användarvisningsbild

Re: Kedja

JensSkoog  
#244340 Är vel inga nackdel med 1,3/1,5mm kedjor. Det har med hur robusta grejorna ska vara, och vad sågen orkar dra när den jobbar effektivt. Som Mange yttrar: "Kostnader på svärd o kedja minskas rejält om man har för arbetet rätt grejer." Själv kör jag med 1,5 på 60cc sågen och 1,3mm på 35cc sågen. Har even et par andra såger med 1,1mm, men dom är til specialjobbar.

Avatar Fallback

Re: Kedja

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244676 Dersom du tenker på Oregon 1,3 eller 1,5 mm så er det mindre tenner på 1,3 mm slik at du må fortere over på 4,5 mm fil. Personlig liker eg bedre 4,8 mm og held meg derfor til 1,5 mm kjede.

Användarvisningsbild

Re: Kedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244684
can skrev:Dersom du tenker på Oregon 1,3 eller 1,5 mm så er det mindre tenner på 1,3 mm slik at du må fortere over på 4,5 mm fil. Personlig liker eg bedre 4,8 mm og held meg derfor til 1,5 mm kjede.

Detta borde förtydligas.
Om det du skriver gäller 95VPX är svaret rätt, men om du menar 20BPX är tänderna inte mindre och den behöver 4,8.
Båda är 1,3mm i drivlänk och .325 delning.

Användarvisningsbild

Re: Kedja

machonisti  
#244712
JensSkoog skrev:Är vel inga nackdel med 1,3/1,5mm kedjor. Det har med hur robusta grejorna ska vara, och vad sågen orkar dra när den jobbar effektivt. Som Mange yttrar: "Kostnader på svärd o kedja minskas rejält om man har för arbetet rätt grejer." Själv kör jag med 1,5 på 60cc sågen och 1,3mm på 35cc sågen. Har even et par andra såger med 1,1mm, men dom är til specialjobbar.

Jepp! Jens, gör helt enligt din beskrivning. Prövade 1,3 på 60 cc med kedjebrott som följd.

Användarvisningsbild

Re: Kedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244715 Vilken kedja i 1,3mm drivlänk var det du provade?

Är det 95VPX är det inte konstigt alls, är det däremot 20BPX/LPX är det väldans konstigt.

Användarvisningsbild

Re: Kedja

machonisti  
#244718
Mange skrev:Vilken kedja i 1,3mm drivlänk var det du provade?

Är det 95VPX är det inte konstigt alls, är det däremot 20BPX/LPX är det väldans konstigt.

Minns tyvärr inte beteckning osv så kanske man inte borde basunera så högt. Har nog för mig att det inte var så dyra kedjor som brast. Så det kan vara lite hur som....

Användarvisningsbild

Re: Kedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244725 95VPX är billigare o klenare så rimligen borde det vara den som brast.
Inte konstigt heller eftersom den är byggd att användas på mindre såg under 50cc om jag minns rätt.

Användarvisningsbild

Re: Kedja

machonisti  
#244729
Mange skrev:95VPX är billigare o klenare så rimligen borde det vara den som brast.
Inte konstigt heller eftersom den är byggd att användas på mindre såg under 50cc om jag minns rätt.

Tack mange för informationen! Nästa gång jag köper 1,3 måste jag tenta försäljaren noggrannare.

Användarvisningsbild

Re: Kedja

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244736 Nackdelen med 1.3 jämfört med 1.5 är att 1.3 smörjer svärdet/noshjulet betydlig sämre än 1.5! .... 1.3mm länkarna får helt enkelt inte med sig oljan ut till noshjulet lika bra! det låter inte som nån stor skillnad, men det är det enligt mig! ganska mycket skillnad! både drivlänkar och spåret i svärdet blir för smalt med 1.3! ..för trångt helt enkelt!.... dom få ggr som jag använt 1.3mm kedjor så blir det dessutom "spånstopp" ganska ofta! det spån som ibland lägger sig i svärdsspåret har på grund av trångheten svårt att ta sig därifrån! det blir då till slut för tungt för motorn att dra runt! och spån i svärdsspåret suger dessutom upp oljan så att smörjningen blir ytterligare sämre! detta är inget jag "tycker" det är faktum!

Har man ett eget val så finns det ingen som helst anledning att använda 1.3mm svärd och kedjor enligt mig!.....enligt mig bara en massa krångel, och dyrare pga noshjulshaverier och brustna kedjor

att 1.3mm kedjor skulle "nypa" lättare är inget jag håller med om! att en kedja nyper har ingenting med tjockleken på drivlänkarna att göra! det har med motorstyrka och kedjetandens bredd att göra!.....kedjetandens bredd och tjockleken på drivlänkarna går förvisso ibland hand i hand!

ska ni nu ändå envisas med att köra 1.3mm kedjor/svärd fast ni inte behöver så är det bara stihlkedjor som håller enligt mig! picco mfl.....så är det bara!.....enl mig mfl!

/Huggarn.

Användarvisningsbild

Re: Kedja

värmSkog  
#244742
Huggarn skrev:Nackdelen med 1.3 jämfört med 1.5 är att 1.3 smörjer svärdet/noshjulet betydlig sämre än 1.5! .... 1.3mm länkarna får helt enkelt inte med sig oljan ut till noshjulet lika bra! det låter inte som nån stor skillnad, men det är det enligt mig! ganska mycket skillnad! både drivlänkar och spåret i svärdet blir för smalt med 1.3! ..för trångt helt enkelt!.... dom få ggr som jag använt 1.3mm kedjor så blir det dessutom "spånstopp" ganska ofta! det spån som ibland lägger sig i svärdsspåret har på grund av trångheten svårt att ta sig därifrån! det blir då till slut för tungt för motorn att dra runt! och spån i svärdsspåret suger dessutom upp oljan så att smörjningen blir ytterligare sämre! detta är inget jag "tycker" det är faktum!


Kan bara hålla med :|

Användarvisningsbild

Re: Kedja

T Landström  
#244747 Har inte upplevt dom problemen med 1,3 kedjan och svärd under de 15 åren som jag använt dom...
Men det kanske handlar om hur man vårdar grejerna...? ;)

Användarvisningsbild

Re: Kedja

värmSkog  
#244752 första gången jag fick prova 1,3 kedja var när jag köpte min hva 550xp och redan under första tanken lyckades det fastna spån vid noshjulet så jag fick plocka isär och göra rent, hände även ett flertal gånger därefter. Jag måste dock säga att det verkar ha blitt bättre när man kört ett tag så allt blir lite upp slitet

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).