Traktorn i skogen

Batteriproblem Valtra A75

21 inlägg 20460 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Batteriproblem Valtra A75

Gäddviken  
#244470 Hejsan!
Jag har fått för mig att min A75 från 2006 tjuvar ström , jag har kört den väldigt sällan sista tiden då har det inte varit tillräckligt med ström för att starta. Tänkte byta batteri då det har ngr år på nacken , traktorn har dock inte gått mer än ca 1000 timmar.
Tittade runt lite på internet o fann en del andra som hade haft liknande problem , någon hade kopplat in ett tidrelä som bröt strömmen, var vet jag inte men det räckte tydligen inta att bryta batterifrånskiljaren ngn hade fått tipset att dra handbromsen då skulle o gjorde det även så att krypströmmen försvann??? :surp:
Har detta kanske redan behandlats på detta emmineta forum innan?
Tacksam för tips o råd innan jag går iväg o köper ett nytt batteri



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Batteriproblem Valtra A75

valmet862  
#244490 är batteriet från -06 är det nog hög tid o byta det ändå

Användarvisningsbild

Re: Batteriproblem Valtra A75

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244575 Man ska nog inte underskatta batteriladdaren, skaffa en sån där smartladdare
typ Ctek eller liknande och låt den stå på.
Om man kopplar in den tillsammans med motorvärmaren så laddas batteriet
samtidigt som den värms och alla blir glada.

Användarvisningsbild

Re: Batteriproblem Valtra A75

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244580 2 timmars laddning med en Ctek samtidigt som motorvärmaren kommer man nog inte långt med. Det är bättre att låta laddaren vara inkopplad så mycket det går, den går ner på underhållsladdning när det är fulladdat. På vissa modeller kan man dessutom koppla om till laddning i kyla så att man får lite högre laddspänning. 5A laddaren från Ctek är nog den bästa till ett hyfsat pris, funkar både för åkklipparens batteri och traktorbatteriet på 142 Ah.

Användarvisningsbild

Re: Batteriproblem Valtra A75

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244583 Helt sant, 2h är för lite men om man låter den stå på ett dygn till att börja med och
sen bara över natten innan det ska köras?

Avatar Fallback

Re: Batteriproblem Valtra A75

Valfridsson  
#244586 Jag ska reservera mig lite för vad jag säger för det var ett tag sen men vi hade problem med att bilen laddade ur då den stod batteriet blev tomt på bara nån dag. Vad jag minns så kunde den vara stendöd men typ ½-1 timme med en liten ctek räckte gott för att kunna starta bilen så nog borde två timmar i samband med motorvärmare räcka då men som slurfi säger ska det nog laddas upp ordentligt nån gång emellanåt också. Att ett batteri som är från-06 skulle hunnit bli så dåligt att det måste bytas ut tycker jag känns lite konstigt, en av våra traktorer är från -00 och det är aldrig bytt batteri i den vad jag vet, dock så är det viktigt att kolla vattnet nån gång emellanåt och ladda upp det ordentligt nån gång i halvåret vid lämpligt tillfälle.

Avatar Fallback

Re: Batteriproblem Valtra A75

Gäddviken  
#244638 Jovisst har jag ngr Ctek som jag kör med . Fö blir ett batteri inte 100% laddat på vintern med enbart generatorn utan mår bra av att få en fulladdning av Cteken ibland.
Min far köpte en MF 135 1977 första batteribytet på den var efter 18 år :surp:
Visst ska vattennivå skötas osv , men säger inte en intelligent laddare som Ctek till om batteriet är slut och iallafall inte slutar ladda och går över i underhållsladdning? :?:
Vad mer än radio?(försummbart lite) tar ström , är det ngr intrument som tjuvar?
Blir ngt förstört eller tappar minnet om jag sätter dit en mekanisk manuell batterifrånskiljare?
Innan jag spekulerar mer får jag sätta en lampa mellan batteriet o +polen, rapport kommer senare! :!: :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Batteriproblem Valtra A75

eqlazer  
#244643 Radio och klocka är det som fortfarande är inkopplat när huvudströmbrytaren slås ifrån.
Om du även vill bryta dess (kommer tappa inställningarna) så borde det gå att flytta deras matning i elcentralen, onödigt att koppla in en extra brytare bara för detta.

Användarvisningsbild

Re: Batteriproblem Valtra A75

totte  
#244646 Kan knappast vara radio eller klocka som drar ur batteriet. De drar försumbart lite när radion är avstängd.

Användarvisningsbild

Re: Batteriproblem Valtra A75

Kse  
#244654 Är du osäker på batteriets konditoin rekomenderar jag att du gör ett belastningstest, det klarar dom oftas av att göra där dom säljer batterier. Då får du en helt rättvis bild av hur ditt batteri mår.

Men några saker som du kan kolla är:

Ger generatorn rätt laddspänning? Kontrollmät.
Sitter batterikabelskorna ordentligt? Kolla efter sprickor och korrision.
Kontrolera även att jordningspunkterna verkligen jordar. Kontrollmät.
Det är viktigt att hålla ett batteri rent, ett skitit batteri självurladdar då det bildas krypströmmar. Rengör.
Har du gnistbildning när du tar av/på kabelskorna? Prova att ta ut säkringar och uteslut vad det är som ligger på.

Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Batteriproblem Valtra A75

Gäddviken  
#245103 Tack för alla tips!
Idag tog jag en provlampa mellan minuspolen o jordkabeln, den lös ganska kraftigt.
Fortsatte med att dra ur säkringar till lampan slocknade den sista av de 20 st var det och det var radion. Ersatte säkringen med flatstift, kabel, hängsäkring och en brytare, Nu kan jag bryta kretsen om jag ställer traktorn en längre tid, jag provar detta så länge.
Tilläggas kan att det låter som ett relä slår till när jag slår på strömmen till radion.
Bilder är alltid roligt får ev. posta dem senare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batteriproblem Valtra A75

totte  
#245105 Verkar som det är nåt mer kopplat, en avstängd radio skall ta så lite ström så det skulle inte få en lampa att lysa. Eller är det nåt fel på radion.

Användarvisningsbild

Re: Batteriproblem Valtra A75

halvproffs  
#245108 Har hänt mig flera gånger detta. Telefonen ringer, man vrider ner ljudet på radion och glömmer bort den. Veckan efter när man ska ha traktorn är den tvärdöd.

Avatar Fallback

Re: Batteriproblem Valtra A75

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245109 Halvproffs: ??? Går inte radion över tändningslåset dvs bara minnet som ligger på konstant+?
Gäddviken: På en sådan ny maskin skall du leta på vad som är fel istället för att bygga bort symptomen.

MN

Användarvisningsbild

Re: Batteriproblem Valtra A75

Kse  
#245112 Går den via nån omformare eller så. Annars är det ju inte helt ovanligt att just radion som är en av få förbrukare som kräver 12V (om man nu har 24V system) är kopplat direkt till det ena batteriet för att slippa använda en omformare och för att ha konstantström till minnet i radion.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).