Motorsåg och handhållet

Förgasarinställning/klater Jonsered 455

7 inlägg 5388 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förgasarinställning/klater Jonsered 455

L-G Sundblad  
#244505 Hej,
Blir vansinnig på min 455a. Den beter sig som om den av egen vilja och slumpmässigt ändrar förgasarinställningarna. Jag kan ställa in den enligt konstens alla regler óch baserat på grundinställningarna i instruktionsboken och börja såga. Så kan den gå som en klocka i t.ex. 1/2 timma, Jämn fin tomgång, lagom utvarvning vid full gas, rapp respons vid pådrag etc, etc. Sedan börjar den klatra. Kan vara att den tappar tomgången, dör vid gaspådrag, får för hög tomgång eller annat typiskt bränslerelaterat. Så fram med lillmejseln och göra ny förgasarinställning (hög- och lågvarvsblandning och tomgång). Så går den bra igen. I kanske en kvart. Eller en timme. Så börjar den jävlas igen. Har bytt alla filter och förgasarmembran, rengjort förgasaren. Allt bränslerelaterat jag kan komma på. Utan skillnad. Slumpmässigt klater av och till. MYCKET tacksam för tips. / L-G



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Förgasarinställning/klater Jonsered 455

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244508 Inte lätt att över internet lösa sånt här men en del idéer och uppslag.
Låter för mig som du har nån luftläcka.

Avatar Fallback

Re: Förgasarinställning/klater Jonsered 455

L-G Sundblad  
#244512 Luftläcka, tror du det? Bytte packningar och drog lagom hårt efter jag rengjort förgasarn.. Och om det trots allt är en luftläcka; varför skulle den uppträda slumpmässigt av och till? Men jag ska kolla med "startgastricket" nästa gång. D.v.s. spraya startgas runt insuget och se om den svarar. Men kanske kan var svårt att undvika att den suger i sig "vanliga vägen"? Lite pryttliga grejor, men det funkar jättebra på lite större motorer. Men tack för tipset och har du andra tips är jag också jätteintresserad. Mvh / L-G

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förgasarinställning/klater Jonsered 455

totte  
#244513 Luftläcka kan också vara i vevaxeltätningarna. Vill den ändra varv på tomgång om du lägger den på ena eller andra sidan? Det är en indikation på det.

Kolla också så du inte har några mycket små hål nånstans på bränsleslangen, det kan ge oförutsägbara konstigheter.

Avatar Fallback

Re: Förgasarinställning/klater Jonsered 455

L-G Sundblad  
#244514 OK Totte, det var något nytt för mig. Det ska jag kolla. Tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förgasarinställning/klater Jonsered 455

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244523 Cylinderfotspackning och underdelen mot vevaxel hade jag nog slått ett öga på med....

Denna har horisontalt delat vevhus.

Avatar Fallback

Re: Förgasarinställning/klater Jonsered 455

L-G Sundblad  
#244526 Tack igen, jag återkommer efter helgen när jag testat.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).