Motorsåg och handhållet

Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

113 inlägg 58627 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Jim_the_one  
#244039 Skruva ner oljemängden annars kommer den ta slut bra mycket fortare än bensinen.

Kolla över alla skruvar så att dom sitter fast, har varit med om att putthaken lossnat och idag/igår vart det en skruv till kåpan på motorn.

Håll kedjan lagom sträckt hela tiden, man märker när den börjar bli lite slak genom lite vibrationer och lite annat ljud. Men ibland så hoppar kedjan iaf, speciellt om man sågar torra slypinnar.
Ha med en extra kedja, det kan bli grader på drivlänkarna vid kedjehoppning så att den inte går att använda, alternativt ta med en plattfil å fila till den.

kombinyckel med dig i fickan till ovanstående.


Skyddsglasögon, om du inte gillar att pilla ur spån ur ögonen, gallret räcker inte till.

Givetvis beroende på hur beståndet ser ut men runt 30cm stubbar är lagom då går det att kliva över å svänga runt men tar man midjehögt så tycker jag att man har problem att ta sig fram å risken att snubbla är större pga att man fastnar med utrustningen i stubben.

Se till att kedjan är välslipad å jämn, är den lite ojämn så kommer du att märka detta, en ryttarmall är ett måste och använd inte "soft".

Är det en grov stam som av någon anledning ska bort så är v-jacket mycket användbart, eller heter det öppet motkap..
Är det en relativt grov stam så såga lite mer än halvvägs från varsitt håll och 5-10cm ifrån och sen trycker du stammen dit du vill, en fördel om jacket är åt ett fördelaktigt håll men det märker du nog.
Är stammen lagom grov så såga av den direkt och snabbt upp med riggröret å styr.
Är det klena så kan man ta en bunt å sen styra iväg dom.
Detta om dom inte naturligt vill åt samma håll som du själv vill eller om snedsågning inte räcker för att få trädet åt rätt håll.
Är det nästan förstagallring så kan det vara effektivt att kapa 1,5-2m upp och sen fortsätta i den höjden tills hela trädet är nere och sen ta rotstocken. Men det är farligt om du kapar snett mot dig då stammen kommer att åka mot dig.
Så snedkappning mot sidan så blir det bättre.

En tank räcker i genomsnitt 1,5 timme. Så lite vätsketillförsel när sågen behövs tankas är väl inte heller fel.

Hur du ska ha selen finner du nog snart själv. Ett litet tips är att midjebältets bälten går igenom hela vägen där dom ska, det gjorde inte min, sista flärpen var missad å detta gjorde att man allt som oftast kom åt å släppte spänningen på bältet

Själv har jag mycket kvar att lära men har harvat igenom ca 1,5hektar på i runda slängar 20timmar. Så nu är sågen inkörd iaf å tekniken sitter väl ganska bra nu.


Sen kan man tycka att Husqvarna kunde gjort en verktygslös kedjespännare på denna denna. åtminstone kunde väl muttern suttit fast som på 550XP.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

JensSkoog  
#244052 Har satt mig på listan för en begagnad kedröjare till halva priset, men vet inte om jag får den. Gått en sesong, Han som körd den är mycket duktig och holler sitt utstyr i topp skick. Vill mycket gärna prova den, men nypriset är avskräckande.

Avatar Fallback
Vimekaren  
#244181 a
Senast redigerad av Vimekaren lör 03 maj 2014, 21:02, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

jannee  
#244182 Har Jim bara kört 1.5 ha på 20 timmar, ja då ska jag i alla fall inte köpa någon. Max 2 tankar med min 555, sen får det vara hur djävligt som helst.

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

clasandre  
#244183 den dagen du kör igenom en 1,5 ha djungel på två tankar...

Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

lissnils  
#244185 Fasen - hade planerat att provköra en 535FBx igår efter jakten. Men det blev slakthuset istället. En av få gånger jag blivit irriterad för att vi skjutit älg :)
Nåja - kommer fler helger.

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Jim_the_one  
#244201 Då måste jag ju försvara mig lite

Hitta.se och koordinat
X: 6435283, Y: 1368654 till
X: 6435235, Y: 1368699 och sen längs med diket mot vägen.

Ett område på ganska exakt 8000kvm dvs 0,8hektar detta tog ca 16 timmar.
Sjukt tätt med björk stora delar 4-6 meter högt.
Tvivlar att det hade gått så mycket fortare med röjsåg.

Sen ett område ca 0,3h i stort set ren björkskog ca 1,5h
0,3h hyfsat fin plantering, en del grövre björk och underväxt gran ca 1h

Mycket tid går till att välja vilka träd som ska bort, speciellt då det inte är fina rader med gran.
Att jag inte är så erfaren röjare hjälper ju inte heller riktigt till att få ner tiden. Men det går åt rätt håll.

Har ett område på 3,3hektar ca 15 årig granplantering som står i fina rader. ska bli intressant å se hur lång tid det tar.


Att själva avsågningen går fortare med klinga, det håller jag med om.
Men du är så begränsad i rörelserna att det tar längre tid efter som du måste ta ett extra steg åt sidan för att nå tex.
Sen har jag svårt att se att du kan styra trädet lika lätt med röjsåg. spelar kanske mindre roll om det är runt 2-3m högt men är det högre så vill det till att få dom dit det är fritt.
Det är ju inte alltid, för att inte säga sällan, det redan lutar åt rätt håll. Oavsett vilket håll man kommer ifrån, mr Murphy följer en överallt :roll:

Men är det klent sly "ogräs" tvivlar jag inte på att det går fortare med klinga.

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

jannee  
#244231 Jag får aldrig någon sådan djungel att svära över
Jag gör en brunnsröjning 3 till 4 år efter plantering ytterligare 5 år senare en ny röjning där jag gå ned till max 2500 stammar ha, t.o.m. något mindre + en sista röjning när beståndet ligger på runt 20 år. Tar då väck ALLT som blivit efter i växt.
På detta vis blir total röjningstid per ha under 6 timmar i snitt
Granmark med bonitet mellan g30 till g34
Till sist vill jag be dig om ursäkt Jim, tänkte inte mig en riktigt sådan djungel.
För övrigt har jag aldrig några problem med att få slyet åt rät håll, spelar ingen roll för mig eftersom det aldrig hinner bli så långt, dessutom går det rätt bra med klinga att kasta rotänden åt det håll man vill, sen kommer förstås vinden och ställer till det..

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Pensionär  
#244314 Att själva avsågningen går fortare med klinga, det håller jag med om.
Men du är så begränsad i rörelserna att det tar längre tid efter som du måste ta ett extra steg åt sidan för att nå tex.
Sen har jag svårt att se att du kan styra trädet lika lätt med röjsåg. spelar kanske mindre roll om det är runt 2-3m högt men är det högre så vill det till att få dom dit det är fritt.
Det är ju inte alltid, för att inte säga sällan, det redan lutar åt rätt håll. Oavsett vilket håll man kommer ifrån, mr Murphy följer en överallt :roll:


Det där är ju frågan om teknik. Smala stråk med traditionell röjsåg så är det inget problem med att få träden dit man vill ha dom. Och då menar jag cm precision.

Sen håller jag med Janne, är skogen röjd som den ska så behövs ingen kedjeröjsåg. Fast det är ju i en perfekt värld...

Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Seb macahan  
#244337 Janee. Jag betalar dig ett fint hotellrum (lör-sön) rummelpengar till all tid du får över under helgen att spendera på vad du vill. Jag har 7ha djungel. Ställer ut en 5L dunk så du har lite att drittla med när du tankar. samt en riktigt bra lön om du lyckas med 2ha på två tankar. Såvida du inte menar "farmatankar". Antingen är det ordet röjning eller djungel du inte begriper innebörden av. Jag vill bara nämna att du väcker starka känslor när man gått och slitit dag ut och dag in i två tre dagar och lyckats röja fram ca 1-1 1/2ha i bra terräng.
Men utan att bli allt för elak vill jag passa på att tipsa er kedjeröjare. Jag bytte till 1,5mm svärd och kedja istället för 1,3 pico. Mycket lättare att få kedjan att sitta kvar då. Däremot att byta till längre svärd tar tydligen sågen mycket stryk av (enl. min reparatör). Men visst är det riktigt kul att röja med 535:an. Har inte startat min röjsåg sen jag köpte Fbx'n.

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

Jim_the_one  
#244346 Tycker allt att det var lite spydigt Jannee bad ju faktiskt om ursäkt.
Min första tanke när jag läste det han skrev. F*n är jag så kass på att röja, haha men det visade sig inte riktigt stämma.

Låter ju som en trevlig semester det där, fint hotell å trevlig sysselsättning. Kan det bli mycket bättre? 8)

Blir det inte knas med drivhjulet då det inte kan linjera med svärdet, kanske inte skiljer så mycket mellan 1,3 och 1,5 att det gör något. drivhjulet kan ju inte röra sig som på en vanlig motorsåg.
Kolla spåret närmast drivhjulet å se om du ser nå förslitningar i sidan på spåret, allra helst mäta medelst skjutmått.


Sen kan man nästan berömma ingentinggörerna på Husqvarna till att dom lyckats skapa en kåpa som samlar så mycket spån. Det kanske inte gör nåt egentligen men det borde bli nåt hekto extra med spånet.

Ska försöka ta lite kort på djungeln oxå.
Alltid trevligt att ha lite före å efter bilder och sen komma tillbaka om 2-3år å se skillnaden.

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

jannee  
#244361 Arbetar heltid som chaufför, har 100 ha, köpt för 40 år sedan. Har under årens lopp slutavverkat ca 70 ha (inhyrd maskinellt). Plantering, all röjning, vindfälle, torkträd och dikesresningar är det enda jag i princip gjort på fastigheten, varit NOGA med plantering och röjning, vilket gjort att jag lätt hunnit med allt på min fritid.
Jag utgår bara efter hur jag har och har haft det. Det är nästan skandalöst att det ska behövas finnas djungelliknande röjningsobjekt, det ska inte behöva bli så eftersatt = minst dubbelt arbete, men förutsättningarna har tydligen sett annorlunda ut.

Användarvisningsbild

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

JensSkoog  
#244389
Jim_the_one skrev:Sen kan man nästan berömma ingentinggörerna på Husqvarna till att dom lyckats skapa en kåpa som samlar så mycket spån. Det kanske inte gör nåt egentligen men det borde bli nåt hekto extra med spånet.


"ingentinggörerna" :grin: :grin: :grin: Var det felskrivning, eller kann man ana lite kritisk tänkning här! Det där med kåpan är inte Husqvarna ensam om. Dom flesta sågar jag lagar, har med sig oerhörda mängdor oljblandat spon. Skulle kunne elda i dagar med fångsten till tider!

Avatar Fallback

Re: Vanligt röjsåg eller kedjeröjsåg??

axwell  
#244395
Jim_the_one skrev:Sen kan man nästan berömma ingentinggörerna på Husqvarna till att dom lyckats skapa en kåpa som samlar så mycket spån. Det kanske inte gör nåt egentligen men det borde bli nåt hekto extra med spånet.

Skänk den där kåpan till hednamissionen eller dylikt.

Ersätt den med en stor bricka, då sticker spån och skit ut igen lika fort som det kom in !

Jag har en bild någonstans på forumet, minns inte vilken tråd.

Avatar Fallback

Re: Vanlig röjsåg eller kedjeröjsåg??

Jim_the_one  
#244413
jannee skrev:Arbetar heltid som chaufför, har 100 ha, köpt för 40 år sedan. Har under årens lopp slutavverkat ca 70 ha (inhyrd maskinellt). Plantering, all röjning, vindfälle, torkträd och dikesresningar är det enda jag i princip gjort på fastigheten, varit NOGA med plantering och röjning, vilket gjort att jag lätt hunnit med allt på min fritid.
Jag utgår bara efter hur jag har och har haft det. Det är nästan skandalöst att det ska behövas finnas djungelliknande röjningsobjekt, det ska inte behöva bli så eftersatt = minst dubbelt arbete, men förutsättningarna har tydligen sett annorlunda ut.


Tänk den som ändå hade det på det viset. :wink:
Har ingen egen skog ännu men det kommer väl förhoppningsvis så småningom.


JensSkoog skrev:
Jim_the_one skrev:Sen kan man nästan berömma ingentinggörerna på Husqvarna till att dom lyckats skapa en kåpa som samlar så mycket spån. Det kanske inte gör nåt egentligen men det borde bli nåt hekto extra med spånet.


"ingentinggörerna" :grin: :grin: :grin: Var det felskrivning, eller kann man ana lite kritisk tänkning här! Det där med kåpan är inte Husqvarna ensam om. Dom flesta sågar jag lagar, har med sig oerhörda mängdor oljblandat spon. Skulle kunne elda i dagar med fångsten till tider!



Fullständigt medveten "felskrivning" rättstavningen ville till och med ändra till "rätt" :lol:
Men just i den här kåpan hade några små ändringar lätt gjort det hundra gånger bättre.


axwell skrev:
Jim_the_one skrev:Sen kan man nästan berömma ingentinggörerna på Husqvarna till att dom lyckats skapa en kåpa som samlar så mycket spån. Det kanske inte gör nåt egentligen men det borde bli nåt hekto extra med spånet.

Skänk den där kåpan till hednamissionen eller dylikt.

Ersätt den med en stor bricka, då sticker spån och skit ut igen lika fort som det kom in !

Jag har en bild någonstans på forumet, minns inte vilken tråd.


Ingen risk att kedjan kommer flygande när den hoppar av?

Inte farligt mycket sågspån du får på dig? tycker det är jobbigt som det är redan, funderar på att sätt dit en stänkskärm. 8)

Lite konstigt att den inte har någon fångsthake faktiskt.. men dom kanske inte räknar med att den orkar dra av en kedja. Fast en felfilad kedja kan ju lätt gå av.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).