ATV och UTV i skogen

vilken ATV är bäst i skogen?

136 inlägg 218037 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

anersimyra  
#244385 Hur funkar servon Markus ? I ett nyligen gjort test sas det att servon inte klarar att dämpa slagen i styret något vidare bra.
Mvh Anders.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

rallymarkus  
#244499 servon funkar bra, men jag kör ju med originalfälgar o aandra däck på min.
vi har både en med o utan servo hemma för o kunna jämföra och det är stor skillnad.

men du kan ju inte jämföra med polaris eller can am servo utan man känner fortfarande vad som händer med hjulen.

men nog hade det kunnat va lite mer servoverkan, iaf då man kör med band

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

rallymarkus  
#244500 påminner om servon som va på grizzlyn o hondan märker ingen större skillnad mellan dom

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

anersimyra  
#244553
rallymarkus skrev:servon funkar bra, men jag kör ju med originalfälgar o aandra däck på min.
vi har både en med o utan servo hemma för o kunna jämföra och det är stor skillnad.

men du kan ju inte jämföra med polaris eller can am servo utan man känner fortfarande vad som händer med hjulen.

men nog hade det kunnat va lite mer servoverkan, iaf då man kör med band
Ja ok. Jag monterade eftermarknadsservo på min 800 potatis, den ska vara progressiv, konstigt nog finns ingen servoverkan vid stillastående, vid fart verkar servon fortfarande jobba för fullt ? Den är heller inte särskilt stark ut mot ändlägena. Däremot äter den upp allt slag i styret trots att jag kör med 27" och 1" spacers. :P

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Spalla  
#253179 Jag har jobbat och utbildat på ATV i många år, haft förmånen att ha fullutrustade maskiner av olika märken.

Beroende på fabrikat är servostyrningen konstruerad på olika sätt. Yamaha är ju kända för att ha stabil och hållbar servo. Can am har kanske marknadens starkaste servo helt utan spärrar, vilket gör att den kräver service ofta. Det skjuter sönder en "Packning" i pumpen, men den är grym tills det händer. Suzuki har en av atv marknadens sämsta servo, den håller i en evighet för att den är byggd för att stänga av sig då det går trögt (vilket gör den helt värdelös med ex band på) Det går att koppla mer ström på den så den blir något bättre men fortfarande hopplös.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Pe_Er_79  
#253197
Spalla skrev:Jag har jobbat och utbildat på ATV i många år, haft förmånen att ha fullutrustade maskiner av olika märken.

Beroende på fabrikat är servostyrningen konstruerad på olika sätt. Yamaha är ju kända för att ha stabil och hållbar servo. Can am har kanske marknadens starkaste servo helt utan spärrar, vilket gör att den kräver service ofta. Det skjuter sönder en "Packning" i pumpen, men den är grym tills det händer. Suzuki har en av atv marknadens sämsta servo, den håller i en evighet för att den är byggd för att stänga av sig då det går trögt (vilket gör den helt värdelös med ex band på) Det går att koppla mer ström på den så den blir något bättre men fortfarande hopplös.


Har du nåt bra eller dåligt, att säga om Kawasaki?

   TS
Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

halvproffs  
#253200 Eller Polaris?

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Qkeeper  
#253203 Vad jag har hört så har dom fått bytt servon på endel av de tidiga grizzly 700 års 07-08 efter ett tag vet ej om det stämmer eller vad det berott på men det är vad jag hört.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Spalla  
#253207 Polaris har jag bara haft en 6x6 Ranger på jobbet och den gillar jag väl, den gör vad den ska. Växelföraren har krånglat, men det är en gammal sliten sak också...

Kawasaki var ju jävligt heta för att köra Mudrace för några år sen, mkt lek och så innan Can am tog den marknaden. Har ingen erfarenhet av dem.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

rallymarkus  
#253230 Kör king quad nu med band och jag upplever den inge mer trögstyrd än grizzlyn o hondan jag också kört med band...
2014 års king quad

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Spalla  
#253247 Ja det kanske har skett en uppgradering. För när du köper en Can am med band så får du en "Booster" med som ytterligare gör den redan bra servon ännu starkare. Men då håller det inte i längden heller... Det beror ju så mkt på vad du har för band också. Med eller utan dubb. Då pratar jag enbart sommartid för att vara tydlig, vintertid går det mesta lätt.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

rallymarkus  
#253255 Sommartid kör jag med hjul :) kör med tjd band nu

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

ryared  
#253322 Om man skall bara ut och ta sig ut och frakta lite sågar så behöver man självklart inte något större. För min del blev det en mud pro 1000.
Servon funkar utan att ha i gång motorn. Bra när man kör med enbart drivning i skogen. Onödigt att ha i gång 2 motorer samtidigt
Bra markfrigång 45 cm med mina däck
Starkaste atv på marknaden då den är nerväxlad orginal. Har ett gigantiskt hydrauliskt plogblad till så alla hk behövs.
Längre chassi så det blir lite bättre när man kör med vagn. .
Mycket utrustning orginal monterat.
Det som har varit lite irriterande är att mina tidigare ac har gnisslat lite fram och tillbaka.
Denna har inte gjort det än så länge.
Om man vill ha den bästa dragaren på marknaden så är ju sexhjulingen ett självklart val. Då man har mycket drivning på marken och kan ha ett högre kultryck. Tyckte dock att det var lite klen motor på 500:an. Nu har ju ca kommit med en 1000 kubikare. Men där får jag hålla med anesimisyra att ca har en fruktansvärt dålig attityd när man skall byta saker som gått sönder. Så det kommer aldrig bli ca för min del i alla fall framöver. Har haft flera märken som det har varit problem med men där har det varit inga problem med att byta ut.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

skogsbonne  
#253355 6x6 blir klumpigt i skogen och svänger rätt dåligt. Tycker 4x4 + kärra är nog klumpigt

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

ryared  
#253360 Tycker nog att det funkade bra. Men som sagt jag har ju bla kört ac och det är ganska dålig svängradie på dom. Den bästa svängradien som jag hade var på min ca 800. Men som dragare finns det ingen som slår 6x6.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).