ATV och UTV i skogen

vilken ATV är bäst i skogen?

136 inlägg 218013 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

amcore  
#244189
r93 skrev:Du får ta detta på rätt sätt nu, jag vill inte heller starta något uppror.

Du skriver renodlade märken, alla tre märken du nämner tillverkar ju allt från bilar till förstärkare, can am, polaris & arctic cat gör ju nästan bara atv & snöskotrar....

Om någon säger att dom har en Yamaha så kan det ju vara nästan vad som helst, säger någon att den har en polaris så vet man ju till 99% att det är en fyrhjuling (iaf här i södra Sverige, här är det glest mellan skotrarna).

Jag säger inte att något märke är bättre än något annat, jag är mest nyfiken på hur Suzuki är ett mer renodlat atv fabrikat än polaris?


jag förstår... tänker mer på kvaliten och hur länge dom varit med. i min värld så har yamaha suzuki och honda bäst kvalite av alla märkena!
Can-am sägs ju ha bra kvalite, men när man hänger på märkesforumena så ser man hur mycket problem dom har (och det vet jag själv).. visst är polaris bra, det är dom.. in this case så handlar de mer om vad jag själv tycker. och som skogs atv så hamnar nog polaris på 4rde plats.. först är honda med sin hydrostatis


renodlat va nog fel odval :oops:

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

r93  
#244191 Ok, då är jag med. Jo kvalitén på asiaterna är svårslagen!

Frågan i sig vilken som är bäst i skogen är omöjlig att svara på, då alla har olika skog.

För jävla synd att inte Husqvarna fick ut sin atv på marknaden, jag hade köpt den direkt!

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

anersimyra  
#244213
hlb skrev:Har kört Can am 800 Outlander i 6 år, den senaste med servo är två år gammal. Varför Can am? Dragförmåga med viskon överlägset bäst i fyrhjulsklassen, markfrigång , kraftfull motor och nöjesfaktorn. Maskinen går mest bekvämt av alla i hög fart på dåliga vägar. Vet någon hur snabbt den gör 0-100??? Drog i förra veckan en 400 kilos älgtjur på en myr där man knappt kunde gå med stövlar i princip utan spårbildning.
Drar ibland ut helträd vid gallring på myr om jag inte når med linan eller behöver ris för vägförstärkning.
Tips: Lägg kopparpasta på grövre elanslutningar (batteri och styrservo) så slipper man diverse felindikationer från datorn.
Hasplåtar i plast borde vara starkare.
Bättre bagageutrymme borde vara standard.
:surp: Kopparpasta leder väl ström ??? :shock: :wink:

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

axwell  
#244219
anersimyra skrev::surp: Kopparpasta leder väl ström ??? :shock: :wink:


Nädå, ingen större fara.
Vaselin är dock bättre, eller speciellt polfett som mest brukar bestå av vaselin.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... tt-361830/

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

anersimyra  
#244221
amcore skrev:
r93 skrev:Du får ta detta på rätt sätt nu, jag vill inte heller starta något uppror.

Du skriver renodlade märken, alla tre märken du nämner tillverkar ju allt från bilar till förstärkare, can am, polaris & arctic cat gör ju nästan bara atv & snöskotrar....

Om någon säger att dom har en Yamaha så kan det ju vara nästan vad som helst, säger någon att den har en polaris så vet man ju till 99% att det är en fyrhjuling (iaf här i södra Sverige, här är det glest mellan skotrarna).

Jag säger inte att något märke är bättre än något annat, jag är mest nyfiken på hur Suzuki är ett mer renodlat atv fabrikat än polaris?


jag förstår... tänker mer på kvaliten och hur länge dom varit med. i min värld så har yamaha suzuki och honda bäst kvalite av alla märkena!
Can-am sägs ju ha bra kvalite, men när man hänger på märkesforumena så ser man hur mycket problem dom har (och det vet jag själv).. visst är polaris bra, det är dom.. in this case så handlar de mer om vad jag själv tycker. och som skogs atv så hamnar nog polaris på 4rde plats.. först är honda med sin hydrostatis


renodlat va nog fel odval :oops:
Vad som passar bäst i skogen beror ju på vad man själv föredrar, Grizzlyn och Hondan är smidiga som få. Zuzuki 750 är stor, tung och har en styrservo som inte stoppar slagen i styret, den har fin markfrigång och snorstark motor. Polaris 800 är stor, tung, relativt lättstyrd även med 27 tumshjul, min 2010 har 64 HP och smyger fram som en katt i skogen med sin twinmotor och eminenta drivsystem. själv föredrar jag stort och tungt framför hydraulvagnen, men både Honda och Grizzly är klart mindre tröttande att köra. Men jag monterade som sagt en styrservo på potäten, det gör en enorm skillnad att slippa slagen i styret. Servicemässigt är ju alla maskiner i stort sett lika, så bra tillgång på service är en viktig faktor.

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

anersimyra  
#244222
axwell skrev:
anersimyra skrev::surp: Kopparpasta leder väl ström ??? :shock: :wink:


Nädå, ingen större fara.
Vaselin är dock bättre, eller speciellt polfett som mest brukar bestå av vaselin.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... tt-361830/
själv köpte jag svindyrt Dielecktric.. :sad: säkert vanlig "RÖVSMÖRJA".. :x :x :lol:

Användarvisningsbild

Polaris?

traktorz  
#244241 Vi har bandsats på vår ATV, så den drar bra även på blötmyr och i djupsnö. Bandsatsen gör också att vi får bra lunningsvägar ute på hygget, samt att vi även sladdar dessa vägar med en trio av bildäck på släp. Beträffande framkomlighet, så är även Polaris Big Boss 6x6 grym när det gäller älgtransport med Canada-pulkan på släp.

Nackdelen med vår ATV, en Polaris XP EPS 850 med bandsats, är att pga den kraftiga nedväxlingen, så blir bränsleförbrukningen omvänt proportionell.

Ser att Polaris uppdaterat sin modell med enstånka, lillebror till vår modell heter nu SPORTSMAN 570 EFI EPS FOREST, vilken har samma fina markfrigång, chassi, drivlina, utrustningsalternativ, mm... Fast om man tänker använda en bandsats, så skulle vi rekommendera den större 850-modellen.


Ref:
http://polarissverige.com/atv-ranger/sp ... est/fakta/
https://www.atv.com/manufacturers/polar ... -2202.html

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

traktorz  
#244243
T Landström skrev:Hur är det egentligen...? Har hört att en del märken aldrig har drift på alla fyra hjul... Att dom egentligen bara är 3-hjulsdrivna...som mest...


Och några driver på bara ett hjul, såsom t.ex. TURF-läget på POLARIS SPORTSMAN 800X2E.

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

halvproffs  
#244297 Är det någon mer maskin än Polaris som har enhjulsdrift? (turf)

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

T Landström  
#244304
traktorz skrev:
T Landström skrev:Hur är det egentligen...? Har hört att en del märken aldrig har drift på alla fyra hjul... Att dom egentligen bara är 3-hjulsdrivna...som mest...


Och några driver på bara ett hjul, såsom t.ex. TURF-läget på POLARIS SPORTSMAN 800X2E.


Är inte det något du kan lägga in när du kör?

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Nolltax AB  
#244306

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

anersimyra  
#244307
T Landström skrev:
traktorz skrev:
T Landström skrev:Hur är det egentligen...? Har hört att en del märken aldrig har drift på alla fyra hjul... Att dom egentligen bara är 3-hjulsdrivna...som mest...


Och några driver på bara ett hjul, såsom t.ex. TURF-läget på POLARIS SPORTSMAN 800X2E.


Är inte det något du kan lägga in när du kör?
Trehjulsdrivet blir det om du inte låser diffen i 4WD läge. :surp:

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244308 Efter att ha kört i skogen nu i många år med fyrhjuling så är min tro att allra viktigaste, långt före allt annat, är bra grepp. Med bra grepp så duger nog snart sagt vilken fyrhjuling som helst.
Sen kommer sånt där med markfrigång, motorstyrka och olika varianter på drivsystem.
Men bra grepp kan man endast fixa med däck och kedjor (och lite extra tyngd kanske). Så måste man välja så är det bättre att satsa på en ok fyrhjuling av hyfsad kvalitet och sen lägga kanske 20 tkr på riktigt bra däck och kedjor.

Kör man band, som jag också gjort i en massa år, så blir prioritering lite annorlunda för då har man liksom kanongrepp automatiskt. Då blir motorstyrka, jag har 550 idag men skulle vilja ha minst 750 eller något liknande. viktigare. Likaså servostyrning.

Så för att anknyta tydligare till tråden, bäst ATV i skogen är den med bäst grepp.

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

hlb  
#244313 Skulle vilja se en undersökning med alla fabrikat om hur många hjul som driver med 4-hjulsdrift inkopplad.
Band är naturligtvis bäst, se bara på en "enhjulsdriven" snöscoter.
Har aldrig använt bandsats. Blir man inte känslig för ris och stubbar i skogen? Det ser ju inte så smidigt ut.
Såg för något år sedan i USA ett reportage om en backtest med de flesta fabrikaten inblandade. Det gällde att komma så långt upp som möjligt i en backe som blev brantare och brantare. I detta test fick samtliga medtävlare ordentligt med pisk av CanAm 800 Outlander. Alla hade här originaldäck med rekommenderat lufttryck.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Qkeeper  
#244322
Uvskogen skrev:Efter att ha kört i skogen nu i många år med fyrhjuling så är min tro att allra viktigaste, långt före allt annat, är bra grepp. Med bra grepp så duger nog snart sagt vilken fyrhjuling som helst.
Sen kommer sånt där med markfrigång, motorstyrka och olika varianter på drivsystem.
Men bra grepp kan man endast fixa med däck och kedjor (och lite extra tyngd kanske). Så måste man välja så är det bättre att satsa på en ok fyrhjuling av hyfsad kvalitet och sen lägga kanske 20 tkr på riktigt bra däck och kedjor.

Kör man band, som jag också gjort i en massa år, så blir prioritering lite annorlunda för då har man liksom kanongrepp automatiskt. Då blir motorstyrka, jag har 550 idag men skulle vilja ha minst 750 eller något liknande. viktigare. Likaså servostyrning.

Så för att anknyta tydligare till tråden, bäst ATV i skogen är den med bäst grepp.


Håller med. Bra grepp och möjlighet till att smygköra är viktigt. Har ej testat band men för oss som har däck är enligt mig kedjor ett måste i skogen om man skall dra tungt. Testade att köra lite utan kedjor innan dom nya kedjorna kom och minsta lilla rot så börjar det släppa och kana med andra ord hopplöst.. Har även grovmönstrade ITP däck till Yamahan men de tycker jag endast lämpar sig till vissa underlag och då absolut ej hårt/isigt underlag så de sätts sällan på nu för tiden..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).