Små skogsmaskiner och övriga maskiner

problem med gilson 5hk snöslunga

138 inlägg 48368 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#244120 Hej! jag har en gilson snöslunga med en 5hk b&s motor på som vägra starta. Jag har bytt brytar spetsar och tändspole och då fick jag gnista typ tre drag, sen försvann den ? :!:

sen så går de inte fram bensin till stiftet, förgasaren är rengjord men membran är inte bytta då vi tyckte dom såg fräscha ut. Och sen fick jag inte upp varvtalet på den, den gången jag lyckades få liv i den. Har sett någon video på youtube på från någon snubbe som kortade av en fjäder som gick mellan förgasare och under tanken. Stämmer detta ?


Är man tvungen å byta motor eller går de å få liv i den här gamla besten ?
Pappa har sagt att sist han hade den (16år sen^^) så fungera den klockrent..


Är grymt tacksam för svar


ha de bra!



   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#244133 Hej!

Då tar vi det i ordning: Att gnistan försvann kan bero på att du inte gjort tillräckligt rent på spetsarna. Tvätta med sprit och blås med tryckluft. Alternativt har du inte skruvat fast kondensatorn ordentligt så att det har glidit isär. En tredje möjlighet, skadad isolering på nån kabel så det blivit kortis till jord.

Membranet, det finns bara ett, kan se bra ut, men känns det det minsta styvt så byt. Och så kolla om det ändå har kommit in goja i munstyckena, inte ovanligt att det finns smörja i tanken på gamla maskiner. Kolla alltså om tanken behöver rengöras och hur filtret som sitter i botten av röret som går ner ser ut.

Brukar inte vara problem att få liv i dom om det bara finns kompression. Testar du genom att ta svänghjulet och med handen sätta fart på det baklänges mot kompressionen. Det skall då "studsa" tillbaka, inte gå över dödpunkten.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#244141 spetsarna e nya, så dom kan inte va skitiga. Går de å typ konvertera om så man slipper brytarna ? om ja, vad kostar de, hur svårt e de å göra ?. vart sitter kondensatorn på den ?

hur rengör jag tanken ? gissar att de finns endel rost flagor i den..
kompression finns

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#244143 Jo, dom är ofta en aning oljiga när dom är nya, det räcker för att det inte skall funka. Rengöring behövs nästan alltid på nya brytare. Kondensatorn är den runda grunkan som ena brytarspetsen sitter på.

Brytarlösa finns, ca en femhundring. Finns här: http://www.briggsparts.se/art/tandspole-4.php

Ta lös tanken, fixa en platta och skruva fast så det blir tätt där förgasaren sitter. Häll i lacknafta, fotogen eller eller diesel. Tillsätt en kaffekopp T-sprit. Häll i en grabbnäve muttrar och/eller skruvar. Skaka ordentligt då och då under några dagar.

Bra att den har komp, då skall den gå.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#244178 Okej. Ska prova tippsen jag fick, få se om jag hinner ikväll.
Om jag gör ren spettsarna å de inte blir gnista endå, vad finns de å göra då ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#244224 Om allt är rätt kopplat och rätt så är risken att nån komponent du fått är felaktig. Men prova först med att byta tändstiftet, även om det är nytt, händer att stift är dåliga. Förresten kolla att inte tändkabeln pajat eller lossnat i hatten eller nåt sånt också eller att stoppbrytaren är kass. Är väl tändningsnyckel på den, lossa kabeln därifrån så den inte kan jorda och kolla.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#244259 Det är nå knepigt med tändspolen, de går liksom "trögt" när man ska justera den (avståndet är väl 0,25-0,30 ?) Ena sidan går bra men den andra går as tungt. Vad beror detta på ? Olika tändstift har jag provat. Men ska kolla på tändhatten så den sitter fast. Man slår av "dödar" den genom att skjuta ner gasen. Kan lägga upp bild på slungan å motorn om du vill ?
Ska tvätta brytarna ikäll när jag kommer hem.

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

Blivande snickare  
#244264 Kolla att stifthatten e hel åxå. Mopeden min gick lite dåligt för å sen stanna helt å då var stifthatten helt färdig. Nu går den så $/#&* igen! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#244270 Jaha, då sitter det en brytare nånstans nere där gaswiren slutar på motorn, brukar vara en liten metalltunga som får kontakt när reglaget går i botten, lossa sladden där så får du koll på att det inte är kortis.

Varför det går tungt att justera spolen kan jag inte svara på.

Bilder är alltid bra!

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#244278 Okej. Får testa å ta bort sladden.

Lägger upp bilder ikväll.
Om avståndet blir för nära svänghjulet, blir de något speciellt med tändningen då ? Förutom att den kan skrapa svänghjulet

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#244281 Nej, jag tror inte det har nån betydelse, för stort avståmnd däremot ger svag gnista. Enklast att justera, ta en pappbit typ visitkort och lägg emellan och knacka ner spolen och dra åt.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#244285 Får väl prova å knacka med gummihammare.

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

tallen100  
#244302
Blivande snickare skrev:Kolla att stifthatten e hel åxå. Mopeden min gick lite dåligt för å sen stanna helt å då var stifthatten helt färdig. Nu går den så $/#&* igen! :mrgreen:

Var det förgasarfelet det :roll:

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

Blivande snickare  
#244323
tallen100 skrev:
Blivande snickare skrev:Kolla att stifthatten e hel åxå. Mopeden min gick lite dåligt för å sen stanna helt å då var stifthatten helt färdig. Nu går den så $/#&* igen! :mrgreen:

Var det förgasarfelet det :roll:

Nä där var bara lite skit antagligen. Inget synligt fel. Den gick bättre efter putsningen men långt ifrån bra. Efter stifthatt byte går den bäst! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

tallen100  
#244324
Blivande snickare skrev:Nä där var bara lite skit antagligen. Inget synligt fel. Den gick bättre efter putsningen men långt ifrån bra. Efter stifthatt byte går den bäst! :mrgreen:

Bra den funkar :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).