Trädfällning (arborist)

Starta enskild firma, "enmansbolag"

43 inlägg 27034 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Starta enskild firma, "enmansbolag"

Homo abies  
#238204
Camwood skrev:
Homo abies skrev:Tänk bara på att med enskild firma är du helt ansvarig med allt du äger o har, dra inte på dig några skulder, tjäna först/ handla sen typ.. om någon blåser dig kan du mista allt och hamna i personlig kk...

Spelar ingen roll om du har AB eller enskildfirma du personlig ansvarig för dom flesta skulderna ändå.

Ja OM man inte följer lagen (t.ex: styrelsn skall om max halva aktiekapitalet är förbrukat upprätta kontrollbalansräkning eller begära AB i likvidation) är man personligt ansvarig, -inte annars, -det kan vara avsevärd skillnad! (Dock inte den enda!) :geek:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Starta enskild firma, "enmansbolag"

haggloader  
#238214 Jag tror att bankerna kan kräva att du skall vara personligt ansvarig och även för aktiebolag.

Avatar Fallback

Re: Starta enskild firma, "enmansbolag"

Homo abies  
#238292 Baken kan ju inte bestämma om det är dina pengar...

Avatar Fallback

Re: Starta enskild firma, "enmansbolag"

Bengt.Svensson  
#238297
haggloader skrev:Jag tror att bankerna kan kräva att du skall vara personligt ansvarig och även för aktiebolag.

Om ett AB med lite kapital ska ta lån kan nog banken kräva att ägaren går in med personligt borgensåtagande.

Användarvisningsbild

Re: Starta enskild firma, "enmansbolag"

bodaedet  
#238422 Skatten och momsen är du personligt ansvarig för även i AB.

Avatar Fallback

Re: Starta enskild firma, "enmansbolag"

Andreas86  
#239282
herjman skrev:
anersimyra skrev:
För att erhålla F-skatt kommer du garanterat att behöva uppge fler än en uppdragsgivare, en polare till mig nekades F- skattsedel trots att han uppgav fem olika uppdragsgivare. .


Så du menar att skattmasen ställer krav på att man i förväg ska kunna ange uppdragsgivare för att få F-skattsedel??

Trodde bara dom hade synpunkter om det visar sig att man fakturerar för lite


de ær skitsnack jag startade i år bara att fylla i ett papper

Användarvisningsbild

Re: Starta enskild firma, "enmansbolag"

bodaedet  
#239284 Beror på var i landet du bor, alla är inte lika inför "skattelagen".

Användarvisningsbild

Re: Starta enskild firma, "enmansbolag"

anersimyra  
#239465
Andreas86 skrev:
herjman skrev:
anersimyra skrev:
För att erhålla F-skatt kommer du garanterat att behöva uppge fler än en uppdragsgivare, en polare till mig nekades F- skattsedel trots att han uppgav fem olika uppdragsgivare. .


Så du menar att skattmasen ställer krav på att man i förväg ska kunna ange uppdragsgivare för att få F-skattsedel??

Trodde bara dom hade synpunkter om det visar sig att man fakturerar för lite


de ær skitsnack jag startade i år bara att fylla i ett papper
Ja numera kan väl vilken oförskämd liten snorunge som helst erhålla en F- skattsedel, särskilt svårt i en skiten liten byhåla med tre innevånare är det säkert inte i dag. Dock kan du vara förvissad om, att för inte allt för många år sedan erhöll inte vilken liten amatör som helst en F- skattsedel. Bedömningarna varierade stort regionalt, men att " bara fylla i ett papper" och tro att man var en företagare var långt ifrån sanningen. Många var tvungna att efter ett långt gediget yrkesliv, där man skapat en mängd kontakter ange dessa som tilltänkta kunder vid ansökan om F-skatt. Arbete åt endast en uppdragsgivare kunde innebära indragen skattsedel då detta betraktades som dold anställning. Upp till tio olika kunder kunde krävas i storstadsregionerna, detta har du dock säkert ingen aning om, men att påstå att det är skitsnack är inte bara okunnigt, det är oförskämt mot hela småföretagarkollektivet, du ska fan vara tacksam och ödmjuk över att du bara behövde: " fylla i ett papper " vi är många vilket det krävdes oerhört mycket mer av än några sketna pennstreck. :x

Användarvisningsbild

Re: Starta enskild firma, "enmansbolag"

Peteflamingstar  
#239473 Tror sanningen idag ligger nånstans mitt emellan... Fick min FA-skattsedel i veckan, och jag behövde inte heller ange något om vilka presumtiva uppdragsgivare jag ska ha. Lämna utförlig beskrivning om verksamheten, SNI-koder osv. Ansökte via Verksamt.se, och det formuläret ser nog likadant ut oavsett man bor i en "sketen byhåla" (hur man nu definierar en sån) eller en rutten storstadsregion. Tyckte dock det var lite mer bök än att "bara fylla i ett papper", de ska t.ex. veta hur mycket du tjänat/skattat hittills under året och räknar med att göra fortsättningsvis. Har man barn så blir det snabbt lite jobb med att ordna intyg från Försäkringskassan osv. Är man inte redan insatt så får man vackert lära sig om moms, preliminär skattedeklaration, uppskattad omsättning, vinst mm.

Avatar Fallback

Re: Starta enskild firma, "enmansbolag"

Andreas86  
#244038 [/quote] Ja numera kan väl vilken oförskämd liten snorunge som helst erhålla en F- skattsedel, särskilt svårt i en skiten liten byhåla med tre innevånare är det säkert inte i dag. Dock kan du vara förvissad om, att för inte allt för många år sedan erhöll inte vilken liten amatör som helst en F- skattsedel. Bedömningarna varierade stort regionalt, men att " bara fylla i ett papper" och tro att man var en företagare var långt ifrån sanningen. Många var tvungna att efter ett långt gediget yrkesliv, där man skapat en mängd kontakter ange dessa som tilltänkta kunder vid ansökan om F-skatt. Arbete åt endast en uppdragsgivare kunde innebära indragen skattsedel då detta betraktades som dold anställning. Upp till tio olika kunder kunde krävas i storstadsregionerna, detta har du dock säkert ingen aning om, men att påstå att det är skitsnack är inte bara okunnigt, det är oförskämt mot hela småföretagarkollektivet, du ska fan vara tacksam och ödmjuk över att du bara behövde: " fylla i ett papper " vi är många vilket det krävdes oerhört mycket mer av än några sketna pennstreck. :x[/quote]
Antyder han att jag är en bortskämd amatör till snorunge? och varför inte skriva sig hos en moster i flen och lägga sin tid på verkligt arbete om det nu var så jävla bedrövligt?

Avatar Fallback

Re: Starta enskild firma, "enmansbolag"

Husqy346  
#244064 Det är ett formulär på internet som man fyller i på skv hemsida när man ansöker om skattesedeln .
och i dagens läge skaffar man ju F A skattsedel . Vilket borde innebära att öppenheten finns att egenfakturera jobb som du själv gör på f skatt .

Samt Arbeta som vanlig anställd på arbetarskatt också när man kan ta sådana jobb.
När man ansöker om skattsedeln så uppger man hur stora procentuella delar du ska sälja på varor , tjänster, uthyrning mm.

Sedan för att starta upp firma så var det mycket papperjobb ,jag var arbetslös och gjorde det via arbetsförmedlingens väg .
Först starta eget kurs 1 dag. Sedan efter det så fick jag lägga upp en affärsplan enligt E A s , normer.
När den var gjort skulle den granskas av en konsult så man fick se om det var hållbart att ens starta upp rörelsen.

När allt det var klart fick jag starta eget bidrag i 6 mån som motsvarade A kassan .Det ska räcka till alla kostnader tills man får intäkter ,och är igång med fakturering av inkomster.
Så det är inte så bara .

Avatar Fallback

Re: Starta enskild firma, "enmansbolag"

skogshasse  
#244169
Husqy346 skrev:Det är ett formulär på internet som man fyller i på skv hemsida när man ansöker om skattesedeln .
och i dagens läge skaffar man ju F A skattsedel . Vilket borde innebära att öppenheten finns att egenfakturera jobb som du själv gör på f skatt .

Samt Arbeta som vanlig anställd på arbetarskatt också när man kan ta sådana jobb.
När man ansöker om skattsedeln så uppger man hur stora procentuella delar du ska sälja på varor , tjänster, uthyrning mm.

Sedan för att starta upp firma så var det mycket papperjobb ,jag var arbetslös och gjorde det via arbetsförmedlingens väg .
Först starta eget kurs 1 dag. Sedan efter det så fick jag lägga upp en affärsplan enligt E A s , normer.
När den var gjort skulle den granskas av en konsult så man fick se om det var hållbart att ens starta upp rörelsen.

När allt det var klart fick jag starta eget bidrag i 6 mån som motsvarade A kassan .Det ska räcka till alla kostnader tills man får intäkter ,och är igång med fakturering av inkomster.
Så det är inte så bara .


hej på dej när du starta fick du 3 mån plus 3 mån eller fick du 6 mån på en gång har du kollat upp om länsstyrelsen hade något bidrag eller lån

Avatar Fallback

Re: Starta enskild firma, "enmansbolag"

Husqy346  
#244171 Det var 6 mån starta eget bidrag som betalades ut månatligt .Och nej inget bidrag från länstyrelsen. Det är nu över tre år sedan jag startade upp.
Nyföretagare Center hade Micro kreditlån som man kunde söka men jag tog på annat ställe .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).