Traktorer och processorer

Körning med traktorprocessor Hypro

45 inlägg 43244 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

stegmaster  
#234835
8wdHypro500 skrev: maskinen har blivit min motorsåg!


Blir det inte tungt och springa rundt i skogen och kapa med "Hyprosågen"? :wink:



8wdHypro500 skrev:
Har provat stegmatar innan, men jag har inte tålamod til stå se på alla glipptak 8)

Va er det för stegmater du haft??
Naarva`n slirar ihverfall inte, dock har jag lyckas kröka ena kvistkniven just för at den nästan håller fast trädet för bra.

Annars verkar det vara allment svårt at få Accept för stegmater aggregat her på forumet, men sannheten er nok som "stegskördare" er inne på, at innräknat fellmomentet, vinchning och upparbetning faktisk går snabbere med en kran/gräv monterad stegmater om terränget tillater bestandgåande maskiner.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

terva  
#236785
rikard_e skrev:Vad ligger nypriset på en 450xl?


Listpriset ligger på 368 000kr utan moms för en 450xl.

Stegskördare skrev:Hej,
Vet inget om hypro men har själv kört med en liknande Kesla, kan nog producera 3-4 m3 per timme i slutavverkning. Jag tror nog att en stegmatare är lämpligare i gallringar. Med min Jobo ST75 gör jag nog samma i första gallringar.
Se på skördaren på http://www.sykeharvesteri.fi
Dessutom är den stegmataren säkert mycket billigare.


Vet att en Jobo ST75 skulle vara billigare men sen ska man ju ha nåt att sätta fast den i också. Har inte heller så bra terräng att man kan köra var som helst med en vanlig lantbrukstraktor. Tycker det är bättre att få vinschat trädet en bit än att det inte skulle gå att få gallrat alls. Gissar att man nog kan klara av ganska så mycket i en slutavverkning med en Hybro men det skulle nog inte vara aktuellt för min del. För lite skillnad i pris på att göra det själv eller att ha en med riktiga maskiner att göra det.

Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

skogsleif  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238583 Hej
Har just skaffat en Hypro 300 till min valmet 405. Har någon något bra tips på hur man skall ansluta/fästa pumpen till kraft uttaget.
Skall man ta bort befintligt skydd runt kraftuttaget och eventuellt slippa förlängare och hur lämpligast skaffa/svetsa fästanordning.
Tacksam för tips ...

Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

frågande och vetande  
#238588 Grattis till inköpet. Jag skulle nog (utan att veta hur det ser ut). Ta bort skyddet för axeln så att pumpen hänger närainpå traktorn. Det finns risk för att de levande rörelserna från pumpen blir större när man flyttar ut den med en förlängning.

Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

skogsleif  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238664 Tack för engagemanget. Har just konststaterat att det måste till en förlängare. Pumpen får inte plats - tryckstångsfästet tar emot. Finns det någon som känner till nått typ halvfabrikat av fäste som kan anpassas på ett smidigt sätt.
Annars finns det ju alltid verkstaden ........

Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

ned  
#238681 Här en bild från Hypros hemsida.

Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

ÅsaNisse  
#238843 Skogsleif: Har du monterat Hypron på traktorn? Vi hade en här i trakterna som körde med en 405 och han hade kapat lyftstängerna för att få kortare överhäng bak och en krossplatta i framändan för att inte traktorn skulle stegra sig. Funkar denna kombinationen?

Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238904 Är det väldigt trångt vid toppstångsfästet på din traktor? Handlat en hypro 300 här med och där tog det också i toppstångsfästet, men det var bara 1-2 cm ungefär. Fästplattan på pumpen sitter lite högre än själva pumpen så det var bara att kapa väck lite på plattan så satt den på plats, svetsade sen dit en liten stump som sätts fast i toppstångsfästet.

Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

skogsleif  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238923 Jag har skaffat en förlängare och skall till en kompis som hjälper mig med en fäst anordning. Känns som jag vet hur det skall se ut vilket gör mig lite lugnare.
Jag räknar med att ha frontlastaren monterad vilket ger vikt där fram för att väga upp de 700 kg som hypron väger. Blir väl iochför sig ett ganska långt åk. Får se hur det funkar så småningom.

Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

Aberg  
#243725 Har du provkört hypron än skogsleif?
Är nyfiken på hur det funkar

Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

skogsleif  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244083 Jodå, nu har börjat känna på den. Lite inställningsanpassning som vinschhastighet etc. Men sedan börja det flyta. Har mest kört björkmassaved och där krävs det motorsågshjälp vid grövre kvist.
Största problemet var nog vajertrassel beroende på för snabb hastighet ut - bättre för sakta än för fort!
Längdmätningen vid krokiga träd kan vara ett problem. Sammantaget -det är roligt, allt hamnar i en hög-lätt att ta med griplastaren.
Jag tror att det kommer bli ännu bättre när jag kommer in i granskogen.

Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

Aberg  
#244118 Ja björk kan va besvärligt köra,
Har du extra vikter fram?
Har en valmet 305 är lite orolig att den ska va för liten för en hypro 300, Hur funkar det med din 405?

Mvh Andreas

Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

skogsleif  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244127 Jag har frontlastaren på och den vikten räcker gott. Det blir ett lite långt ekipage men det får man ta. Åtminstone tills vidare.

Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

svenolof56  
#295626 Hej, har just skaffat en Hypro 300. Fick skära in två spår på fästplattan där tryckstångsfästet tog emot en aning, men tror att det blev en stadig lösning utan dess mera fastsättning.
Började med en andra gallring och kom rätt fort underfund med att man behöver såga bort första biten på de grövsta träden samt att grova björkkvistar inte fixas! Motorsågen behöver vara med, är det någon som har tips på hur man kan ha sågen med på Hypron?
Problem med att det upparbetade virket blir en bit in på stickvägen och sedan när hjulet kör över så blir det en enda röra av högen. Jag har nu börjat dra in virket för hand från vägen, men det är ju inte riktigt rationellt. Det är för trångt att ställa traktorn snett över stickvägen trots att jag inte har frontvikter, fattar inte hur det kan gå med frontlastare!☺️

Avatar Fallback

Re: Körning med traktorprocessor Hypro

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295934 Hade en Hypro 300 ett tag för länge sedan. Hade den sittande på en Kockum 820 lunnare. Kommer ihåg det där med att virket hamnade långt ut i vägen men med Mini 578 gick det att köra över högarna.
Mätverket krånglade för det mesta men jag satte måttbandet på första biten i högen och måttade efter det sen. Nuförtiden med fallande längder behöver man ju inte bry sig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).