ATV och UTV i skogen

vilken ATV är bäst i skogen?

136 inlägg 219007 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

jonko  
#239887 kör själv jamaha kodiak (numera grizzly), låg, drar ingen bränsle, nästan oförstörbar tydligen...
rekommenderar Suzuki kingquad 750 till andra, trevlig maskin som funkar skit bra och är prisvärd...
vill själv ha Can-am (650) för att de e bästa orren i maskin på dom!

så, hur än man målar en gris så är det ju en gris... alla favoriserar något, japaner är väll lite smartare än jänki junk sku ja säga... bara att se hur batteriet är placerat på can-am eller polargrisarna får en ju att fundera... eller den där krattan som sitter på polargrisarna bak (kränghäm.)? ser ju ut som att de tröttna i utveckligen där...

jag vill dock ändå ha en Can-am... stört...

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Kompakt75  
#241456 Hej. Själv har jag en Honda 420 Fa. Jag har ytterst sällan problem med den förhållandevis låga markfrigången. Det handlar om att planera sin väg. Å andra sidan blir ju en Honda svårslagen vid skråkörning. Den största begränsningen tycker jag snarare är originaldäcken som inte ger önskat grepp. Precis som flera andra sagt tidigare finns inte den ultimata fyrhjulingen, men skulle jag få välja en blandning skulle det blir Hondas motor och drivlina, Yamahas chassi, Polaris markfrigång och Suzukis design... :wink:

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

E-M skogstjänst  
#243835 Köp can-am det är inte så dyrt och det är kvalitet :-bd

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Qkeeper  
#243841 Verkar som det är rätt få som använder Can-am som maskin till vedkörning/skotning eller är det bara som det ser ut? Tvivlar inte på att det är en bra maskin men hur lämpar den sig egentligen som dragare?

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

anersimyra  
#243846
Qkeeper skrev:Verkar som det är rätt få som använder Can-am som maskin till vedkörning/skotning eller är det bara som det ser ut? Tvivlar inte på att det är en bra maskin men hur lämpar den sig egentligen som dragare?

Can-Am är en förhållandevis dyr maskin, den används av många för rent nöjesbruk och haverier är vanliga på grund av handhavandefel. Can- Am försäljarna har uppmärksammat att många använder sina maskiner till tävling eller under tävlingslika former, många har därför inte fått sina maskiner reparerade på garantin, detta har tyvärr även drabbat "normalåkare". Men det är naturligtvis en maskin av hög klass. Själv köpte jag 2010 en POTATIS.. :grin: 800 till skogsarbete, den fick 27 tumshjul, TB kedjor, två radiostyrda vinschar, hasplåt, värmehantag, skärmbreddare, lastrack, vindruta. Detta till ett pris som ex moms, vida understeg priset på andra 800 kubiks premiummaskiner på marknaden. Nu har jag monterat styrservo, återstår EBS för än bättre motorbroms. Maskinen har nu gått 400 timmar klanderfritt till skogsarbete, 300 timmar med vedvagn, och resten med hydraulvagn, dags för rembyte ? Icke sa Nicke !! Den ser ut som ny. Man får väldigt mycket maskin till ett relativt lågt pris om man köper polaris 5 eller 800 "snikvarianten".

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Qkeeper  
#243854 Ja det låter riktigt. Men hur är då Can-amen som arbetsmaskin för den som vet/provat? :)

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

anersimyra  
#243882
Qkeeper skrev:Ja det låter riktigt. Men hur är då Can-amen som arbetsmaskin för den som vet/provat? :)

De finns ju i flera varianter, jag läste en recension om någon av dom, vilken minns jag tyvärr inte. Dock ansågs den jag läste om vara alltför högt växlad. Men kolla med någon på ATV forum vilken av modellerna som lämpar sig bäst i skogen.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

elis  
#244087 http://www.atl.nu/atl-play/lerigt-v-rre ... ver-testas

ATL har testat några atv i skogen, kan kanske vara till beslutshjälp.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Qkeeper  
#244088 Har ju en Grizzly 700 men skall så småningom utökas med en till eftersom grizzlyn har hydraulkärran höst,vinter,vår.. Så vore smidigt att ha en till att ha plogen till å lite små transporter.. Är lite ånger att man bytte in 350in å inte behöll den istället, hade vart bra komplement.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Hagalund  
#244119 Jag kör Can-Am i skogen.
Kör nu Outlander G2 800cc.
Helt underbar på alla sätt och vis. Servon ska vara överlägsen de andra märkena.
Jag körde 650cc Can-Am tidigare och den räckte hyffsat men nu kan man lasta så mycket man vill och det är bara att åka. Far min har kört runt på en Polaris 500 och den var sämre på allt. Fått honom att byta till en Can-Am 500 ist. nu.

En stor fördel tycker jag är att det är viscodiffar på dom så man slipper bry sig utan de går in när de behövs. Det finns även generator som räcker på de nya så nu kan man använda hand-och tumvärmare och vinscha plogen upp och ner utan att strömmen tar slut trots att man kör servon på max.

Har aldrig saknat kedjor utan kör med lite större däck och det har räckt både i skogen med hydraulvagnen och på gården med plogen.
Sedan är det ett plus att den går upp av sig själv på bakhjulen om man trycker gasen i botten:)

Visst är de lite dyrare än de andra märkena men det tycker jag man har igen på kvalitén.

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

hlb  
#244126 Har kört Can am 800 Outlander i 6 år, den senaste med servo är två år gammal. Varför Can am? Dragförmåga med viskon överlägset bäst i fyrhjulsklassen, markfrigång , kraftfull motor och nöjesfaktorn. Maskinen går mest bekvämt av alla i hög fart på dåliga vägar. Vet någon hur snabbt den gör 0-100??? Drog i förra veckan en 400 kilos älgtjur på en myr där man knappt kunde gå med stövlar i princip utan spårbildning.
Drar ibland ut helträd vid gallring på myr om jag inte når med linan eller behöver ris för vägförstärkning.
Tips: Lägg kopparpasta på grövre elanslutningar (batteri och styrservo) så slipper man diverse felindikationer från datorn.
Hasplåtar i plast borde vara starkare.
Bättre bagageutrymme borde vara standard.

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

T Landström  
#244128 Hur är det egentligen...? Har hört att en del märken aldrig har drift på alla fyra hjul... Att dom egentligen bara är 3-hjulsdrivna...som mest...

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

skogsbonne  
#244138
T Landström skrev:Hur är det egentligen...? Har hört att en del märken aldrig har drift på alla fyra hjul... Att dom egentligen bara är 3-hjulsdrivna...som mest...


Honda tror jag inte kan låsa diffen men kan ha fel

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

amcore  
#244168 Jag personligen skulle aldrig i hela mitt heliga liv använda en Can-am i skogen, har stora skäl till det som jag skrivit om förr, och då så många här verkar hylla Canam så tänker inte jag starta med något uppror :roll:

har dock 3 sånna i familjen, min ska ev säljas!

jag skulle hellre köpa någon av dom mer renodlade märkena.. Honda, Yamaha eller Suzuki.. en Honda hydrostat är nog det abslout optimalaste..

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

r93  
#244186 Du får ta detta på rätt sätt nu, jag vill inte heller starta något uppror.

Du skriver renodlade märken, alla tre märken du nämner tillverkar ju allt från bilar till förstärkare, can am, polaris & arctic cat gör ju nästan bara atv & snöskotrar....

Om någon säger att dom har en Yamaha så kan det ju vara nästan vad som helst, säger någon att den har en polaris så vet man ju till 99% att det är en fyrhjuling (iaf här i södra Sverige, här är det glest mellan skotrarna).

Jag säger inte att något märke är bättre än något annat, jag är mest nyfiken på hur Suzuki är ett mer renodlat atv fabrikat än polaris?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).