Motorsåg och handhållet

Batteridriven motorsåg erfarenhet

8 inlägg 4905 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Batteridriven motorsåg erfarenhet

larnil  
#243352 Har nyligen köpt en Husqvarna 536 Li XP. Har sågat lite ved med den. Lätt att manövrera och sågar snabbt och bra. Har dock inte haft möjlighet att fälla något träd med den ännu dock. Planerar att använda den vid manuell gallring. Köpte även det mindre ryggburna batteriet som tillbehör.

Någon som provat att fälla med sågen?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg erfarenhet

JensSkoog  
#243355 Blir interessant å höra hur den oppför sig i gallring, och om du finner den effektiv nog genom en dag. Har ju skett oerhörd mycket med batteriteknologin sista åren, men hur botnlinan blir när man ser på ekonomi och effekt över tid, genstår å se. Ett är säkert: du har inga bekymmer för bensintilförsle eller tändning. Har användt elsåg i snickrandet, och körd kedjor och svärd sönder - glömt å kolla oljtanken!

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg erfarenhet

anersimyra  
#243362 Dyr och överraskande bullrig har jag hört. :shock:

Avatar Fallback

Re: Batteridriven motorsåg erfarenhet

ord bind  
#243384 företaget jag samarbetar med har sålt sju sågar,fyra roi-obi,två oregon och senast en hva. de sex första till ett och samma sågverk av arbetsmiljö och försäkrinsskäl. de används inomhus och
har varit till belåtenhet. de ällsta är ca:1.5 år.

hva:n såldes till en energiskördare med klippagregat,för att kunna göra en öpning i tex stora
hasselbuskar för att ha någonstans att börja när han inte når om med agregatet. det skall bli kul att se hur det funkar.

Avatar Fallback

Re: Batteridriven motorsåg erfarenhet

larnil  
#243503 Jag tyckte den var tyst. Körde faktiskt utan kåpor eller proppar utan att störas av ljudet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg erfarenhet

värmSkog  
#243510
larnil skrev:Jag tyckte den var tyst. Körde faktiskt utan kåpor eller proppar utan att störas av ljudet.


Tror inte jag skulle vilja göra de, den kanske låter tyst men ljudet från kedjan är även skadligt

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg erfarenhet

totte  
#243522
värmSkog skrev:
larnil skrev:Jag tyckte den var tyst. Körde faktiskt utan kåpor eller proppar utan att störas av ljudet.


Tror inte jag skulle vilja göra de, den kanske låter tyst men ljudet från kedjan är även skadligt


Just! Inte bara även, det är det mest skadliga ljudet, mycket högfrekvent och i det intervall där örat är mest känsligt för skador. Och man upplever det inte som högt, så det är väldigt förrädiskt. Kör ALDRIG en kedjesåg, oavsett typ, utan hörselskydd.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven motorsåg erfarenhet

värmSkog  
#243797
larnil skrev:Har nyligen köpt en Husqvarna 536 Li XP. Har sågat lite ved med den. Lätt att manövrera och sågar snabbt och bra. Har dock inte haft möjlighet att fälla något träd med den ännu dock. Planerar att använda den vid manuell gallring. Köpte även det mindre ryggburna batteriet som tillbehör.

Någon som provat att fälla med sågen?


Ungefär hur länge kan du köra med det ryggburna batteriet?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).