Traktorer och processorer

Niab stegmatare, bra köp?

15 inlägg 15855 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Niab stegmatare, bra köp?

Niklas persson  
#243736 Tjenare!
Är lite sugen på en niab stegmatare, men vill veta om det verkligen är något att ha?? Tycker man ser en del på blocket och nästan alla med samma text: knappt använd, gått 150kbm osv. Blir därför lite tveksam, tar det för lång tid, är man lika snabb med motorsåg? Vill någon skriva något om kapaciteten, vad kan man gallra på en dag ca? Finns det nån i Skåne som man kunde få se i drift för att bilda sig en uppfattning? Tacksam för svar.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Niab

alias  
#243778 Finns lite skrivet i olika trådar om detta. Testa sökfunktionen så kanske något av intresse dyker upp.

Om du skrollar ner under rutan som man skriver inlägg i så hittar du också en rubrik som lyder "Trådar som liknar denna" - kan säkert vara något matnyttigt.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Niab

totte  
#243780 Jo, skriv "Niab" i sökrutan här uppe till höger. Du får massor av träffar!

Avatar Fallback

Re: Niab

Niklas persson  
#243796 Mm! Men det är ju mest snack runtom tycker jag, inga riktiga svar på mina frågor. Har ju sett en del på youtube med varierande resultat. Är det tex lönt med 1:a gallring eller det bör vara längre träd för att spara tid? Skulle vara kul att se live!

   TS
Avatar Fallback

Re: Niab

axwell  
#243806 Titta här på ett "Tubenklipp", en stegmatare från Kellfri visserligen, studera vad kvistknivarnas osmarta geometri ställer till med.
Ja inte bara det, ...................................[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AzdITYAWIUw[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Niab

bodaedet  
#243810 Den dära dinkytoysen är inte ens nära Niaben i vare sig i hastighet eller funktion.

Avatar Fallback

Re: Niab

slatte  
#243811 Kan inte mer än hålla med :) Vi h ar dock en Kesla 40LF stegmatare, skulle generellt säga såhär.

Klen första gallring går inte snabbare än att manuellhugga.
Däremot andra gallring och lite grövre skog går betydligt snabbare och mycket lindrigare för kroppen.
Skulle gissa på att det är ungefär samma med niab.

Har inte gjort någon forskning på det hela, men känslan är sådan ialf.

Avatar Fallback

Re: Niab

Naders  
#243928 Första-gallring med Niab är väl inte direkt tidsvinnande...
Tänk istället såhär- du slipper gå med ryggen böjd hela dagen för att kvista av träden som ligger dikt an mot marken (vet att det finns gallringsrulle), du slipper dra ihop allt intill vägen för att underlätta skotningen.
Allt detta utförs med Niab:en, helt enkelt ett verktyg för att slippa ömmande ryggar.
Så resonerade åtminstone jag vid inköpet.

En andra-gallring har man betydligt mer effektivitet i. Personligen tycker jag att resultatet överstiger en manuellhuggare.

Nu är vi i princip 2 personer när vi kör med maskinen, min far och jag. Och det behövs nästan, blir mer flyt i körningen då och slipper fälla så mycket framför som kan ställa till det.

Smala stickvägar är en myt, maskinen är betydligt bredare än min traktor och tyngdpunkten blir hög vid förflyttningar så en god terräng är att rekommendera om det överhuvudtaget ska gå att använda den.

Såhär i stormtider är den guld värd dock. Du slipper klättra i brötarna utan sågar loss och drar bort trädet från bröten för att sedan upparbeta det. Ett stort plus är den fruktansvärt starka vinschen som du alltid har nära till hands.

Jag håller på att hugga upp lite brötar för att snart dra vidare till nästa plantering och är igång på helgerna men bor dock i Norra Blekinge så det blir lite längre att köra om du vill se vad man kan prestera, Niklas. Annars är du varmt välkommen.

Avatar Fallback

Re: Niab

Niklas persson  
#243975 Tack för svaret! Funderade lite på niab vs hypro, klart bättre kapacitet på en rullmatad men jag tänker att ska man ändå fälla manuellt och sedan vinscha så är nog tiden för kvistning/kapning det lilla, sen slipper man ju vinscha dom allra närmsta träden med niaben. Rätt stor skillnad i pris också väl?
Men riset? Hamnar utanför vägen eller? Och sista toppbiten strular lite?

   TS
Avatar Fallback

Re: Niab

Naders  
#243992 Upparbetning med Hypro går en del snabbare än med en Niab, det stämmer. Men som du säger så är det nog en försumbar tid som går till spillo.
Fördelen med Hypron är att du kan mata den från båda hållen... Med en Niab hängande därbak får du köra och vända ;)
Du når nog längre vid sidan om processorn med Hypron om du har en modell med kran. Vet ej om det finns med enbart vinsch. Med Niab når du väl ca 1 meter vid sidan om vägen.
Riset hamnar intill vägen men där är inga problen, det går att flytta på det med hjälp av processorn.
Först lyfta ut det så långt som möjligt för att vidare "putta" in det lite längre med kvisthuvudet.
I andra änden däremot tycker jag att virkeshögen hamnar alldeles för närma vägen, ibland på om du står och upparbetar i en för snäv vinkel. Där finns klara fördelar med Hypron som tycks skicka bort det en bit till. Och skulle det inte räcka så är det bara att flytta det med kranen.
Sista biten av trädet hamnar på vägen, ja. Men inga bekymmer som ställer till det direkt. Biten "klämmer" du av med kvistknivarna alternativt bryter av den mot backen.
Och sedan är det priset... Hypro är betydligt dyrare så för en självverksam som inte planerar att köra på entreprenad utan bara är ute efter ett hjälpmedel i skogen så är nog Niab ett vettigt alternativ.
När jag skulle investera så kostade Hypro dubbelt så mycket (2005).
Det är min personliga åsikt....
Men där är det säkert många som inte håller med. ;)

Avatar Fallback

Re: Niab

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244393 Hypro finns i olika storlekar och priser. Börjar på runt 200:- och går nog upp till 600:- för den hjulburna 755 processorn. Vad går en ny Niab på i dagens läge?

Har själv införskaffat den lilla hypro 300. Har inte kört så många timmar än, men under dom tidmmarna så har man blivit imponerad av maskinen, är en jäkla fart i matning. 300an är enbart 165cm bred och går därför innanför traktorn( lite utanför om det lutar), virket hamnar dock lite nära. Har funderat på att montera en hydraul kolv i lyftarmarna och till bakaxeln så man kan förskjuta maskinen i sidled, då slipper man även att processorn gungar i sidled när man kör omkring.

300an matar bara från 1 håll, 450 från 1 håll men har sidoförskjutning på aggregatet så virket hamnar utanför vägen ( finns med 4 och 6 meters kran.) och 755 upparbetar från båda håll (7 meters kran).

Väldigt bra när man är 2 st då arbetar man upp nästan lika fort med processorn som huggaren hinner och fälla träden.

Här är en film på 300an

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UFoyNriVTo8[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Niab

Niklas persson  
#244803 Ser fint ut men den verkar ha svårt för kvistig gran som vi har här nere, vad jag har förstått så klarar en niab det rätt bra.
Är ju några svarta niabpå blocket nu, är dom gröna mycket bättre eller det kvittar? Har dom svarta längdmätning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Niab

Naders  
#245088 Här en filmsnutt från dagens arbete med Niab i stormhärjad skog...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=x_m9_4vtaJY[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Niab stegmatare, bra köp?

gunnar123  
#606020 Niab är den maskin som fungerar bäst till krokig björk, och klara att bakåt kvista när det behövs. Kvistkraften är större än ett valmet 942 agregat .Kapaciteten på maskinen beror på vilken dimension man hugger. Ett plkus är oxo att man kan ha långt mellan stickvägarna i gallring upp till 80 meter i svår mark. Däremot är inte kapaciteten på dimension riktigt sann, upp till 40 cm går bra. en äldre niab 5-15B kräver 340-380 varv på pto för att svärdet ska gå ut.
då går dock vinchen väl snabbt. Däremot i kuperad teräng vore det bra att ha en hydraulisk lavettfot på kniven sida för att justera maskinens lutning när man arbetar upp stammarna. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Niab stegmatare, bra köp?

hlb  
#606168 Det där med hydraulisk fot tyckte jag också när jag beställde min Hypro 450XL ny, för mer än 10 år sedan. Jag fick den monterad , men den har aldrig använts under tio år i småländsk terräng.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).