Föryngring

plantor!?

29 inlägg 18488 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

plantor!?

Seb macahan  
#243638 Hej.
Hur mycket tid och engagemang lägger ni ner på att välja plantor (gran). När jag pratar med folk så har dom planterat punkt slut. När man läser om planmaterial och behandlingar så finns det hur mycket som helst att välja på. Ska man bör man bry sig och var ska man lägga ribban ekonomiskt? :???:



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: plantor!?

jannee  
#243656 Har jag markberett, först utgångspunkten.
Då kan jag välja mellan barrat eller täckrot, inte markberett är valet mer eller mindre bara barrot.
I mitt tycke viktigast är jordklumpen eller att rotsystemet är väl utvecklat, plantorna behöver nödvändigtvis inte vara frodväxta, kan t.o.m. vara en nackdel, framförallt om torkan kommer eller på torkkänslig mark.
Självklart väljer jag förädlade sorter, sorter med förhoppningsvis högre tillväxt.
Även om det blir ett prispåslag kan denna metod säkert löna sig på sikt, om inte för mig men för nästa ägare.
Trots delvis tallmark planterar jag bara gran, lämnar dock frötallar, för i fall att om...
Lärk växer bra även douglas men då bör man hägna in området, och vad blir det av träden, risken är att allt inom sinom tid blir kokmassa
Har för mig att ett större uttag av siktagran endast blev barrmasa, ingen såg ville såga stockarna.
Det är ingen liten chanstagning man gör om man satsar på främmande träslag, å andra sidan blir det nästa generations problem.

Användarvisningsbild

Re: plantor!?

herjman  
#243660
jannee skrev:Har för mig att ett större uttag av siktagran endast blev barrmasa, ingen såg ville såga stockarna.
Det är ingen liten chanstagning man gör om man satsar på främmande träslag, å andra sidan blir det nästa generations problem.


Det var ju ett repotage om markpackning där sitka hade en central plats i nya numret av skogsägaren (eller vad vi skogsägare heter numera).

Vid den avverkningen i halland stog det att 90% blev sågtimmer. Det kan ju ha menats att 90% höll sågtimmerklass men ändå fick bli massa.

Intressant var det hur som helst, vid ca 45-50 år var stammarna ca 50 cm i brösthöjd

Användarvisningsbild

Re: plantor!?

Seb macahan  
#243761 mmm. Jag är nog inte så inne på varken Sikta eller Douglas. En bra "vanlig" planta som lämpar sig för marken. Jag ska markbereda och sätta barrot.
Ska den behandlas med: Vax, conniflex, Merida Forest, flexcoat, hylobi??? Och hur mycket ska jag "grotta" ner mig i proviensval?

   TS
Avatar Fallback

Re: plantor!?

Chainsaw Charlie  
#243762 Insekticider är välbeprövade och fortfarande det vanligaste för barrotsplantor. Merit forest funkar bra, får du tag på cyper plus så funkar det ännu bättre och hittar du DDT ute i någon lada så är det det bästa :)

Väljer du någon av de gamla beprövade provenienserna t.ex. Vitebsk, Emmaboda, Maglehem etc. så är nog skillnaden i produktion marginell. Nästa steg är förädlat material som ska ge högre produktion men erfarenheten av det är än så länge begränsad.

Avatar Fallback

Re: plantor!?

Bengt.Svensson  
#243774 Till vårens plantering så beställde jag 1000 vanliga plantor och en låda (drygt 100 st) sticklingar för att kunna jämföra, ska bli intressant att se om det blir någon skillnad". Tänkte plantera på ett mindre hygge som är G28.

Avatar Fallback

Re: plantor!?

alias  
#243776 Själv föredrar jag markberett (bra högläggning och plantering i omvänd torva är att föredra före en bra harvning på fuktiga och friska marker enligt mig) och stora barrotsgranar då jag har rätt mycket hallon och örnbräken samt hårt viltbetestryck (kör alltid snytbaggebehandlade plantor - antingen kemiskt eller som nu i år, ett test med vaxade plantor).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: plantor!?

alias  
#243777
alias skrev:Själv föredrar jag markberett (bra högläggning och plantering i omvänd torva är att föredra före en bra harvning på fuktiga och friska marker enligt mig) och stora barrotsgranar då jag har rätt mycket hallon och örnbräken samt hårt viltbetestryck (kör alltid snytbaggebehandlade plantor - antingen kemiskt eller som nu i år, ett test med vaxade plantor).

Jag brukar köra nordostproveniens (främst vitryssar) då vi drabbas av försommarfrost med jämna mellanrum - annars hade jag övervägt mer högföräldat frö.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: plantor!?

Seb macahan  
#244341 Tack för svar. Det blir vanliga plantor med merida forest. Provar kanske någon mindre del på 1-2ha med nått test. Inte så glad för de där gifterna men inte heller så glad för att köpa insekts och rådjursmat för 100tsk heller. Det är jobbigt när ideal och ekonomi krigar mot varandra. Viltskyddet får bli giftfritt i alla fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: plantor!?

jannee  
#244426 RIKTIGT effektivt mot råddjur är hjorthornsolja (luktar tobak), fanns för på apoteket, får nu inte säljas i Sverige men i Polen och troligtvis i Tyskland.
Sticklingar växer otvivelaktigt bäst, är dock jobbiga att plantera (väldigt mycket med rötter) förädlade täckrot är dock enklast, kanske inte det optimala växtmässigt, mer känslig för ormbunkar, björnbärsris.

Avatar Fallback

Re: plantor!?

Martin_G  
#247903 Seb Macahan,

Ja, jag går i samma tankar. Jag är inte så inläst på ämnet som jag skulle vilja heller...

Vi har g26/28 4 ha avverkades förra vintern. Nu är det markberett för ngn månad sedan (harv). Diken går igenom som håller vatten en bra bit in på försommaren. Marken ganska klassisk morän, viss blockförekomst. Av erfarenhet vet jag att det kommer gräs och ormbunk och mycket björk hos oss. Vad göra? Tidigare har vi använt vitryssar uteslutande, och de har gått bra. På vissa ställen har de dock konkurrerats ut av annan växtlighet. Nu är jag intresserad av att mer aktivt delta i processen att välja, lätt är det inte.

Jag funderar för tillfället på plugg+1 från kanske Svenska skogsplantor, Sydplantor eller kanske t.o.m. från Södra? (eller kanske sticklingar). Men känner mig rådvill. Erfarenheter av plugg+1 (Teplus) någon?

Avatar Fallback

Re: plantor!?

Chainsaw Charlie  
#247910 Stora barrotsplantor med bra rotsystem (mycket finrötter) är enligt mig att föredra framför plugg+1 vid konkurrens med annan vegetation. Fördelen med plugg+1 är att de är lättare att plantera.

Avatar Fallback

Re: plantor!?

Martin_G  
#247944 Tackar CC,

Jo, det låter logiskt.
Saken är den att de vi tänkte kontraktera för att utföra planteringen mest jobbar med täckrotsplantor.
jag tänkte då att man inte skulle "tvinga" dem jobba med ngt de normalt inte jobbar med: blir lätt fel. De vill sätta små täckrot (prov. Vitryss) på alltihop, men jag tvekar... Ska kontakta dem för att höra om plugg+1. Det går väl inte att använda samma rör till dessa? det krävs väl annan utrustning till pluggen?

Vidare om trådens huvudämne; Det är intressant att fundera kring dessa snabbväxande varianter.. personligen är jag tveksam till om det är så smart att välja dessa snabbväxande provinienser. Historien har visat, så vitt jag förstår, på exempel där plantmaterial som sett bra ut inte utvecklats särskillt väl på sveriges skiftande marker. Man kanske gör sig själv en björntjänst om man stirrar sig blind på tillväxt% endast. En generell fråga: dessa ökningar i tillväxt som redovisas för olika provenienser; hur är dessa framtagna? Vilken tidsperiod är det utvärderade på (1-10 år, 1-30år eller en hel omloppstid?)? Är de testade på varierande marker (moräner, kulturjordmåner, dräneringsförhållanden etc.)?

Avatar Fallback

Re: plantor!?

jannee  
#247978 Sticklingar växer 20% snabbare - ja det gör de = sant - provat
Plugg+1 går INTE att plantera med ett vanligt plantrör, måste till ett överdimensionerat, går ändå bara sisådär.
Vanligast använder man borr = samma som till barrot.

Avatar Fallback

Re: plantor!?

Amatörhuggare 62  
#247992 Hej på er . Jag har dålig erfarenhet av pluggplus 1. dom jag satte har inte alls gått bra. Och man sätter dom med borr. Satte även förädlade granplantor täckrot, och dom har gått kanonbra. Var noga med plugg + 1 vid sättning, men hjälpte ej.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).