Motorsåg och handhållet

Batteridriven borrskruvdragare

87 inlägg 37790 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Batteridriven borrskruvdragare med slag

Blivande snickare  
#242009 Tack totte för bra förklaring! :grin:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Batteridriven borrskruvdragare med slag

haggloader  
#243631 Jag är inte längre intresserad av slag.

Vad tror ni om den här Boschen?
http://www.verkter.se/Skruvdragare-borr ... 0Ah%20batt.

Den är lätt och det känns bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Batteridriven borrskruvdragare med slag

haggloader  
#243632 Eller den här
http://www.verkter.se/Skruvdragare-borr ... -batt.html

Vilken maskin är det lättare att använda batteriet på andra applikationer?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batteridriven borrskruvdragare

JensSkoog  
#243633 Mycket bra båda två. Har nogra blåBoschprylar och tycker dom gör jobbet utan att dom kostar för mycket. På samma tid har jag ochs mycket god erfarenhet med Metabo. Låt plånbok och hand bestämma - ska känns som den tar dig i neven när du använder den!

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven borrskruvdragare

totte  
#243642 Boshen är en mycket rejäl maskin. Metabo är nästan oslagbar kvalitet. Siffermässigt så är de mycket likvärdiga, med en stor skillnad - Boschen är ordentligt stark, 36 Nm, men Metabon är rena monstret, 48 Nm. Så om du vill ha något riktigt starkt med toppkvalitet så är det Metabon som gäller.

Tror inte batteriet passar i nägra andra grejor för någon av dom.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven borrskruvdragare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243646 Noterade att det var bara 1,5 Ah på batterierna. Hitachi m.fl har ju 4,0 Ah på sina proffsmaskiner.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven borrskruvdragare

totte  
#243665 Men då snackar vi om några tusenlappar till för en 18 voltare.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven borrskruvdragare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243669
totte skrev:Men då snackar vi om några tusenlappar till för en 18 voltare.


Förvisso, kraftfulla batterier kostar. Det var f.ö. därför jag skrotade min 10 år gamla gröna 24 V Bosch och satsade på en 18V Hitachi med 2 st 3,0Ah batterier (4,0 Ah-varianten hade inte släpps då). Det blev inte så mycket dyrare än att köpa 2 st original 3,0 Ah 24 V NiMH-batterier...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven borrskruvdragare

totte  
#243680 Det är helt sant, köpa nya batterier till gamla dragare är sällan lönt, dom tar fruktansvärt betalt för lösa batterier.

Annars är det en fråga om hur mycket/ofta man skruvar kontra vad man vill betala. Med två 1,5 Ah batterier klarar man rätt mycket om laddaren är någorlunda potent, dock knappast dagligt yrkesbruk. Beror ju också på om man har laddmöjligheter där man jobbar eller om det är långt till uttaget.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven borrskruvdragare

vetinte  
#243684 Vill man ha kvallite så finns bara ett märke.
Här ett ex:
http://www.festool.se/Produkter/Pages/P ... Li-4-2-Set

Avatar Fallback

Re: Batteridriven borrskruvdragare

haggloader  
#243686 Fördelen med 1,5 Ah batteri jämfört 3Ah är helt klart vikten.

Om man ska skruva konstruktionsskruv på 6 mm är det väl bara 18 volt som gäller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Batteridriven borrskruvdragare

dwurg  
#243697 Jo nog bör man ha 18 volt om man skruvar 6mm skruv annars får man ju väntsår. Dom suger bra med batteri dom skruvarna. Och som någon sa det är ju batterierna som kostar maskinerna i sej kostar i regel inte mycket. Kan ju vara smart att satsa på något märke där batterierna passar till flera maskiner just därför.

Avatar Fallback

Re: Batteridriven borrskruvdragare

Boarpan  
#243699 Svärfar hade med sig Hitachi 14volt och jag hade min 14 blåabosch. Min upplvde jag hade mer drag i sig. Sedan var det en väldigt skillnad mellan uppladdnings hållarna. Hans hade en fläkt som lät ordentligt mot min som bara blinkar lite men är tyst.

Titta lite på lådan som du skall ha allt i också. Den skall vara stor så du får ner borrar och lite bra att ha.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven borrskruvdragare

molnia  
#243730 Mina tankar om batterimaskin.

13mm chuck är ett måste, billiga och små har ibland bara 10mm.

Ah är uthålligheten på maskinen och volten är styrka. (jag vet att det inte säger allt om hur stark en maskin är, momentet i Nm visar det bäst. men för att ge någon förklaring)
Hög AH och hög volt har tidigare iallafall varit förenat med hög vikt.
Jag som använder maskin till och från på jobbet uppskattar lägre vikt.
Jag skulle hellre prioritera 3Ah och 12 eller 14v än större volt och lägre ampere.
Det ska i mitt tycke vara extrema situationer om man inte klarar dra det med en 12-14voltare.

Avatar Fallback

Re: Batteridriven borrskruvdragare

Qkeeper  
#243754 Vikt mässigt är det väl framför allt Ah som kan hålla ner. Maskinerna är ju i stort sett lika.

Själv har jag många olika för olika uppdrag

Makita 2st 10,8V 1,3Ah(om ja minns rätt) varav en är med slag
Perfekta till små jobb, används flitigt vid kamin/skorstensmontage, kök m.m

Bosch gsr 18V 3,0Ah
Kort, hyfsat lätt och smidig. Kraften räcker långt och ska man ha mer så är det bättre å ha en borrmaskin med sladd så man inte tappar smidigheten. Gillar också skarpt L-boxx lådorna som underlättar transporten av verktygen åtminstonde om man använder sakerna på olika arbetsplatser varje dag nästan.

Milwaukee 14V 3,0Ah
Slår 18V Boschen med hästlängd när det kommer till borrning, karmskruv m.m. Har fått testat på 162mm dosfs några ggr och det klarar den bra för att sladdlös. Men den är inget man går å skruvar småsaker med p g a vikten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).