Traktorn i skogen

timmergrip till frontlastaren

36 inlägg 25930 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

timmergrip till frontlastaren

husqvarna_med_sthil  
#243470 Skulle vara skönt att kunna lasta med på parkerad vagn istället för att lyfta. Jag tänker att jag drar fram stockarna på sådant vis att jag kommer åt dem med frontlastaren, lyfter dem och lämnar dem på vagnen för att hämta nästa stock. Samma vid avlastning.

Detta vore ev en lösning i år för att slippa handlyfta så mycket vid skotningen. Fungerar det eller blir det bara ett bök värre än att handlasta ?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

axwell  
#243515 Här har du ett riktigt proffsigt hembygge, imponerande detaljlösningar, användbart till många arbetsuppgifter.
Dyrt, ja troligen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=D-8YDq85m98[/youtube]

Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

husqvarna_med_sthil  
#243550 Den var inte dum men ska jag ut med dessa pengar kan jag lika gärna hänga den bak och lasta på kopplad vagn :) Såg inte alls tokigt ut dock.

Jag tänkte mera på dessa som finns att sätta på lyftarmarna med en grip istället för skopa, pallgafflar osv.
Just bara för årets lastning skulle det kanske kunna vara en gångbar lösning som underlättar lite. Jag kan inte köpa en huggarvagn nu på stört utan måste vänta till nästa år när jag har råd.

   TS
Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

stihl91  
#243555 Har du provat med bara pallgafflarna att lasta?

Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

husqvarna_med_sthil  
#243556 Nej, jag har inga sådana heller men de är ju lättare att komma över begagnade. Sanningen i det här är inte att jag är snål utan snarare att montering av lastarfästen, hydraulik samt armar tog den största delen av min budget i år.

Skulle det kunna fungera med pallgafflar också ?

   TS
Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

jannee  
#243559 Inte pallgafflar men en balgrip. Har lossat runda stålämnen med truckgafflar, på en förhållandevis slät plan, kan ändå vara så djävligt, de vill rulla, jippa och glida åt alla möjliga och omöjliga håll.

Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

tallen100  
#243561 Eller göra en hydralisk klo som går över å mellan gafflarna, som en halv grip fast större... dom hade väll nått sånt på bak/hjullastarna förr.

Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

eqlazer  
#243563 http://www2.quicke.nu/se/Dimension/Orig ... =3720#tabs
Farsan har en sån griptillsats som ska avyttras då vi skaffat huggarvagn. Bör vara en Quicke, eller åtminstone passa till dess pallgafflar.

Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

husqvarna_med_sthil  
#243574 Jag ska ringa dem imorgon och kolla hur och vad det passar till samt ev priser på deras pallgafflar.
Var i Landet befinner ni er någonstans ?

   TS
Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

eqlazer  
#243575 Jag? Lysekil, så det kanske är lite väl långt bort? :)

Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

husqvarna_med_sthil  
#243576 Ja visst är det långt men jag ska kolla imorgon var jag ev hamnar i pris på gafflar.

   TS
Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

husqvarna_med_sthil  
#243578 ..150 mil ToR är tyvärr för långt.

   TS
Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

axwell  
#243586
husqvarna_med_sthil skrev:Ja visst är det långt men jag ska kolla imorgon var jag ev hamnar i pris på gafflar.

Vilket std-fäste har din lastare?
Har kollat lite efter gafflar på bla Blocket, 5500 kr +/? moms för beg. i Härnösand.

Kanske ändå säkrare köp än Kellfris, 4´/4.5´kr för gafflar 1.5 ton/2.5 ton, griptillsats 4.65´ kr fraktfritt.

Trots Kellfris bottendåliga rykte har jag ett diffust minne av att pallgafflarna skulle vara ett snäpp mindre dåliga än genomsnittet av deras sortiment.

Själv lastade jag tidigare nästan alltid av med pallgafflar vid kombinationen timmer/enklare wirekranvagn. Dessa gafflar kan inte spridas mer än 95 cm så det blir svårt att hitta jämvikt med flera stockar samtidigt.

En bekant bytte av samma orsak till ett bredare (140 cm?) gaffelställ, skicka PM om du vill att jag skall forska i om det gamla är till salu, ett Trima som inte används.

http://www.kellfri.se/SE/Catalog/pallga ... ap_fasten/

Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

husqvarna_med_sthil  
#243590 Sms ska fästet vara. Kellfri verkar inte helt fel och undra om jag inte kanske ska göra så att jag gör en beställning därifrån. Jag har även användning för gafflarna vid andra tillfällen tex när jag ska handskas med pallarna för pellets osv. samt hanteringen av ved och sågning av stockar. Ska sova på saken.

Men det borde alltså funka att lasta med iaf och där är mycket vunnet !

   TS
Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

stihl91  
#243630 Pallgafflar är bra till mycket men köp hellre beg kvalité än kellfri.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).