Motorsåg och handhållet

Fila kedja så det går som smör, hur?

197 inlägg 100179 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fila kedja så det går som smör, hur?

bosabengt  
#243259 Hej.

Finns mycket info om basic filning. Hittar beskrivningar och en massa filmer, men alla visar bara hur basic filning går till.

Vad jag vill lära mig är hur en som är med i VM filar.
Eller bara någon som är jävligt duktig på att fila kan säga hur man gör.

Vill bara ha en kedja som sågar satan! Vill kunna kapa upp vedkubbar men också kunna köra i skogen.

Hör hela tiden historier om erfarna gamla gubbar som filar åt andra och sen efter det går det som fan. Vad gör dem som en själv inte gör.

Mvh



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Kse  
#243263 Har du läst på och fått en massa basic info så är det ju bara att öva, öva och öva. Se till att filarna är i bra skick och det är ju inte fusk att använda en filmall.
Att lära ut filning på distans är som att lära ut skytte på distans, det är ju svårt att veta vad du gör för fel när man inte ser det.
Sen beror det ju på vad du menar med sågar satan, sågar en ny kedja satan?
Isf så fall så är det ingen magi bakom utan bara att fortsätta att öva.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

tallen100  
#243265 Det är bara övning som gäller, är du osäker så börja med en mall eller en filjonte så du kan ställa in graderna, å ibland behöver ju ryttarna en nedfilning med.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

jannee  
#243267 Kör av ryttarna med en vinkelslip, sen går det utav bara f*n. Akta dig bara för kast.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Kse  
#243268
jannee skrev:Kör av ryttarna med en vinkelslip, sen går det utav bara f*n. Akta dig bara för kast.

Dåligt och rentav livsfarligt tips om du frågar mig.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

bosabengt  
#243269 Den info man får är att hålla rakt, hålla 30 graders vinkel och inget mer ungefär.

Det klart man kan öva men fila normalt kan jag hyffsat. Tänderna brukar fastna i skinnet om jag drar handen över kedjan. Några tips jag ändå fått är att skippa filmall, eftersom den inte skapar höknäbb och att fila i motsatt riktning mot vad du brukar göra.

Men när man hör att en helt ny kedja redan är slö från början om man ser på "tävlingskedjor", så blir man ju lite nyfiken på hur man gör.

En ny kedja sågar bra men inte som satan.

En video lr steg för steg bilder hade varit till bra hjälp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

tallen100  
#243271
Kse skrev:
jannee skrev:Kör av ryttarna med en vinkelslip, sen går det utav bara f*n. Akta dig bara för kast.

Dåligt och rentav livsfarligt tips om du frågar mig.

Jag brukar ta dom med skrikan på kompressorn, men bara lagomt mycket :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

T Landström  
#243276 Inte skapar höknäbb? Jag trodde man skulle undvika just det...

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

alias  
#243279
Kse skrev:
jannee skrev:Kör av ryttarna med en vinkelslip, sen går det utav bara f*n. Akta dig bara för kast.

Dåligt och rentav livsfarligt tips om du frågar mig.


+1, kan hålla med om att ett råd som jag tolkar som uttalat med glimten i ögat, lätt kan tolkas allt för allvarlig av en oinsatt.

Som jag ser det är det endast till fördel med hårt nedsågade ryttare vid ren kvistning eller randbarkning. Ska man ägna sig åt fällning så tycker jag att några drag med flatfilen över ryttarna räcker - ungefär så man hamnar på "soft" enligt filmallen - annars tycker jag att sågen har en tendens att rycka och ha sig när man sätter an den mot träet, särskilt vid fällning av grövre träd.

Nu hugger jag endast undantagsvis hårda trädslag som ek och bok - varför jag ställer följande fråga:

Använder ni någonsin filning liknande "hard" på filmallen (lägre höjd mellan skärtandens överkant och ryttarens dito jämfört med "soft", om jag inte blandar ihop uttrycken) - jag upplever att fruset barrvirke och även björk och asp inte är vidare svårsågat ens när det har varit fruset en längre tid?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

alias  
#243280
T Landström skrev:Inte skapar höknäbb? Jag trodde man skulle undvika just det...


Beror väl lite på hur extrem filning man avser med höknäbb, men jag anser att det är ett måste med viss höknäbb - kedjan kan ju inte skära något om den ser ut som en kälkbacke.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243281 ja stackars ni som inte vet!!

det är ju ingen kärnfysik det är frågan om! :lol:

men gör som kse......håll till vänster så går det nog jättebra!! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

JörgenO  
#243290 En sak jag lärt mig som kanske inte alla tänker på ( intejag iallafall) är att kunna stå på samma sätt när man filar högertänderna som vänstertänderna. Jag hade en riktigt bra ställning när jag filade vänstertänderna och fick nog snits o skärpa (utifrån mina förutsättningar) men när jag vände sågen i skruvstädet fick jag en sämre ansats o sämre slipning. Inget jag själv märkte förrän en mer kunnig person sågade med min såg o tyckte den sågade konstigt och sen visade att den ville såga bananformade skär istället för raka.

Nu har jag byggt en ny plats för skruvstädet så jag kan komma till på båda sidor och nu blir det likadant slipat på alla tänder.

Dock... Jag är nog långt ifrån "smörkvalitet" ännu, oavsett sida.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243294 .
Senast redigerad av Fredrik Reuter mån 04 nov 2013, 22:06, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Raderat onödigt innehåll, inga spydigheter tack!

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

bosabengt  
#243295 Vill veta hur man slipar/filar för att få en kedja som kan kapa å kvista så snabbt som möjligt utan att ta hänsyn till hållbarhet.
Det betyder dock inte att jag kommer fila så när jag är ute å jobbar i skogen. För då har man inte tid att fila tävlingskedjor samt att det i skogen måste vara hållbart.

Listan so far:

1: Höknäbb
2: Slipa ryttare

   TS
Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

bosabengt  
#243296 KSE?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).