Öppna kategorin

Toyota Hilux

23 inlägg 52713 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Toyota Hilux

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180662 Sitter å scoutar mobile.de och ser att det finns 2 motorer 102 å 120 hk. Är båda bra snurror eller är den ena att föredra framför den andra? 102 kändes nästan lite åt det trötta hållet.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Toyota Hilux

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180822 Ingen som kör Hilux?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Toyota Hilux

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180827 Jag har kört en del Hilux på jobbet och en del bekanta har Hilux men jag har inte
hört nåt om olika motorer.
Jag kollade nu på Blocket och det verkar vara 140 eller 170 hk på de som säljs där
och jag vet bara att ju mer desto bättre, och 170hk är ju inte speciellt mkt på en så tung bil
ändå så min rekommendation blir som vanligt att köp den som känns skönast att köra.

Användarvisningsbild

Re: Toyota Hilux

Mäki  
#180828 Nu är jag ingen Toyota kännare men jag vet hur det ligger till med Nissan och Mitsubishi.
Motorn håller betydligt bättre på "lilla" motorn ca 100hk än "stora" ca 130hk och körmässigt så är det inte så stor skillnad.
Bränsle förbrukningen är också högre på den större.

Avatar Fallback

Re: Toyota Hilux

Tikka  
#180861 När nuvarande generations Hilux lanserades 2006 var den utrustad med 2,5 liters motor utan intercooler och med en effekt på 102 hk. När 2,5 liters motor utrustades med intercooler på senare årsmodell ökade effekten till 120 hk. Idag säljs Hilux med två motoralternativ i Sverige, 2,5 D4D med 144 hk och 3,0 D4D med 171 hk.
Har själv kört Toyota Hilux under många år och mil helt utan problem.

Avatar Fallback

Re: Toyota Hilux

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180898 Ok så då är det samma snurra i bara detaljer som skiljer. Tack ska ni ha.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Toyota Hilux

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243210 Hakar på tråden, kikar lite på en HiLux. Hur är de att köra på vintern om man inte har last på flaket. Hyfsade eller hur hala som helst?

Avatar Fallback

Re: Toyota Hilux

Bengt.Svensson  
#243219 Jag har kört Hilux sen 2002 och tycker de funkar bra även på vintern. Är det snövägbana kör jag alltid med 4wd inkopplat, stabilare bil och det sparar däcken. Jag brukar ha Hakkapelitta C2 som vinterdäck (håller förvånansvärt många säsonger!)

Användarvisningsbild

Re: Toyota Hilux

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243254 Hilux är bra bilar! lite tröga kan jag tycka! både 102 och 120 hk motorn! av naturliga skäl! bra kvalitet i övrigt....men fruktansvärt mjuka i fjädringen! med en fylld 450 liters på flaket så tycker jag att dom går som en kåt stövare efter vägen när det blir lite guppigt och svängit! troligtvis "personbilsanpassningen" som som gått lite för långt!? :roll: går förmodligen att beställa i en mera hård version om man så önskar! :roll: men den min kollega köpte är alldeles för mjuk i fjädringen! han ångrar sig redan!

själv kör jag isuzu -08 3.0 aut med otroligt bra resultat! 23000 mil utan en skruv rörd! förutom bromsbelägg fram bytta en gång + 2st bränslefilter! kamrem behöver man dessutom inte bekymra sig om....då det inte finns nån!...kamkedjan kan däremot behöva en översyn runt 40000mil enligt säljaren! :smile:

har börjat "skissa" på den nya isuzun med 3500kg släpvagnsvikt! amarok går bort pga att dom är för plastiga och låga i fronten för mitt tycke! dom har dessutom en svängradie likt en finnlandsfärja!

den som möjligen kan konkurrera med nya isuzun för min del är nya forden! men den har jag ingen erfarenhet av än!....men ford/mazda har brukat vara liksom isuzu hårda i fjädringen! så som en "lastbil" ska vara!! :smile: ...vill jag ha en personbil så köper jag en personbil! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Toyota Hilux

anersimyra  
#243257 Ford/Mazda ( Mazdamodellen importeras inte ) är riktigt fina, tyvärr rostar fortfarande kapellsurrningen som räven, vill man ha takrails är man tvingad att köpa den dyraste modellen, dragkrok ingår som standard, tyvärr är standard stötfångare bara en tunn ful plåtbit, en plastkåpa kostar som en rymdfärja, de är i dag betydligt mer lika en personbil vad gäller köregenskaper, kan kanske betyda att fjädringen är mjuk, det är å andra sidan lätt åtgärdat genom att lägga i extra blad. Skatt och försäkring är heller " ingen höjdare " på nya pickisar, eller det är det ju på sätt och vis :shock: Själv tänkte jag " vänta ut " Fiat tills Stradan kom med 4WD, men Stradan kommer inte importeras efter nyår. :x :x

Användarvisningsbild

Re: Toyota Hilux

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243272 stradan är rent skräp jämfört med ovan nämda bilar! finns mer än en entreprenör häromkrig som provat "the cheep way".......dom är billiga i inköp......men dyra i längden!

beställer man inte en vit mazda eller ford så rostar det inte vad jag vet! det är snåljåpar som helt enkelt får vad dom betalar för! ca 5000 i skillnad! när dom köper en vit ford/maszda!!....så är det!!...dom är dumsnåla helt enkelt!......som entreprenörer borde ju dom ju ha lärt sig? :roll: men icke!! man kan ju börja undra om dom är lite småkorkade??......inte? ......inte?....ja ja,,,,,dom flesta skogsentreprenörer har ju knappast några högskolepoäng eller hur? :wink: ....ja nu blir vi arga på huggarn här men?........... 8) men så är det! motbevisa mig då? :lol:

Användarvisningsbild

Re: Toyota Hilux

Kse  
#243283
Huggarn skrev:stradan är rent skräp jämfört med ovan nämda bilar! finns mer än en entreprenör häromkrig som provat "the cheep way".......dom är billiga i inköp......men dyra i längden!

beställer man inte en vit mazda eller ford så rostar det inte vad jag vet! det är snåljåpar som helt enkelt får vad dom betalar för! ca 5000 i skillnad! när dom köper en vit ford/maszda!!....så är det!!...dom är dumsnåla helt enkelt!......som entreprenörer borde ju dom ju ha lärt sig? :roll: men icke!! man kan ju börja undra om dom är lite småkorkade??......inte? ......inte?....ja ja,,,,,dom flesta skogsentreprenörer har ju knappast några högskolepoäng eller hur? :wink: ....ja nu blir vi arga på huggarn här men?........... 8) men så är det! motbevisa mig då? :lol:

Har 3 vita firmabilar och 0 högskolepoäng.
Ursäkta en obildad men är det färgen som rostar?

Användarvisningsbild

Re: Toyota Hilux

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243284 ja det är färgen/plåten som rostar! vad trodde du? motoroljan?

Användarvisningsbild

Re: Toyota Hilux

Kse  
#243286 Ja plåten är jag med på, den rostar ju visst söderut. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Toyota Hilux

anersimyra  
#243292
Kse skrev:
Huggarn skrev:stradan är rent skräp jämfört med ovan nämda bilar! finns mer än en entreprenör häromkrig som provat "the cheep way".......dom är billiga i inköp......men dyra i längden!

beställer man inte en vit mazda eller ford så rostar det inte vad jag vet! det är snåljåpar som helt enkelt får vad dom betalar för! ca 5000 i skillnad! när dom köper en vit ford/maszda!!....så är det!!...dom är dumsnåla helt enkelt!......som entreprenörer borde ju dom ju ha lärt sig? :roll: men icke!! man kan ju börja undra om dom är lite småkorkade??......inte? ......inte?....ja ja,,,,,dom flesta skogsentreprenörer har ju knappast några högskolepoäng eller hur? :wink: ....ja nu blir vi arga på huggarn här men?........... 8) men så är det! motbevisa mig då? :lol:

Har 3 vita firmabilar och 0 högskolepoäng.
Ursäkta en obildad men är det färgen som rostar?
Ha, ha, ha, på de vita syns det i vart fall ordentligt, sen får jag lov att " hugga " på Huggarn angående Strada, min 06:a är utan jämförelse den bästa bil jag haft. 19,000 mil blandad körning har inneburet ny koppling och två styrleder. Den tvättas Max 2 ggr år, inte en rostfläck, trots Stockholmstrafikens saltinläggning,och fortfarande 0,5 lit/ mil blandad körning... :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).