Skotare

SMV Drivax

26 inlägg 19958 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: SMV Drivax

totte  
#243062
anersimyra skrev:Huga !!! Det där "öket" körde vi i skogsskolan 74 till 76, inge kul att få motorstopp i backe med den maskinen.. :surp: :surp: :surp:


Jodå, även jag, 75 - 76 på Östboskolan i Värnamo. Fast vi hade aldrig Drivaxarna ute i riktig avverkning, körde bara på övningsplatsen med dom. Hade Blondiner, 868 o Kockum 836 i skogen.

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: SMV Drivax

anersimyra  
#243073 Vi hade bara gamla "Ök" som sagt, Drivaxen, volvo Lisa, brunetter, 668, men vi fick en riktigt "modern" sak, en Kockums 850 tror jag det var, vi blev varnade för att komma åt difflåset minns jag. Drivaxen kunde starta och gå baklänges om man inte var snabb att koppla ur vid stopp uppför, jag vill minnas att den då bara gasade än mer om man drog i stoppen, huruvida det stämmer vet jag dock inte, men den var kul att köra i vart fall.. :smile:

Avatar Fallback

Re: SMV Drivax

Palakangas  
#243101 Jag har haft både en Hemek 350 och en Hemek 600. Den senare hade skaplig hytt men jag trånade efter en SMV Drivax. Nu har jag en Drivax och ingen Hemek. Synd. Drivax har sämre hytt och vagnen är väldigt ostadig när den är tom. Stabiliseringskolvarna är borta, på en Hemek behövs det inga. Saknar även de två främre hjulen.Enda fördelen med Drivax är att den är lättare att köra på barmark.

Användarvisningsbild

Re: SMV Drivax

anersimyra  
#243103 Jag minns att vi var och tittade på några superdrivax, ena hiskeligt stora vidunder, mer som små fabriker.. :shock:

Avatar Fallback

Re: SMV Drivax

Palakangas  
#243104 Var det med processoraggregat, har för mig att det fanns Drivax med ÖSAs första processor, 710 eller något sådant.

Användarvisningsbild

Re: SMV Drivax

anersimyra  
#243105 Jag minns även när skogsklassen var på BM och testade den " ultramoderna " BM 971, den gungade lojt fram över meterhöga stenblock, annat än den gamla slitna skiten som fanns på skolan.

Avatar Fallback

Re: SMV Drivax

Palakangas  
#243108
anersimyra skrev:Jag minns även när skogsklassen var på BM och testade den " ultramoderna " BM 971, den gungade lojt fram över meterhöga stenblock, annat än den gamla slitna skiten som fanns på skolan.

Jag gick på huggarkurs på Hussborg -77. En instruktör skulle köra fram det vi huggit, en SM 868 hade han och körde fast tio meter in på hygget. Skamlig var han och hade lera upp till knäna efteråt.

Användarvisningsbild

Re: SMV Drivax

anersimyra  
#243115
Palakangas skrev:
anersimyra skrev:Jag minns även när skogsklassen var på BM och testade den " ultramoderna " BM 971, den gungade lojt fram över meterhöga stenblock, annat än den gamla slitna skiten som fanns på skolan.

Jag gick på huggarkurs på Hussborg -77. En instruktör skulle köra fram det vi huggit, en SM 868 hade han och körde fast tio meter in på hygget. Skamlig var han och hade lera upp till knäna efteråt.

Kan ju vara lite pinigt framför eleverna. Angående Superdrivaxarna så användes de till skotning vid slutavverkning, det var någonstans i Dalarna, förmodligen i närheten av Skinnskatteberg.

Avatar Fallback

Re: SMV Drivax

BM 35  
#243180 Vad var det för speciellt med dom? Superdrivax!

Användarvisningsbild

Re: SMV Drivax

anersimyra  
#243199
BM 35 skrev:Vad var det för speciellt med dom? Superdrivax!

De var "superstora".. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: SMV Drivax

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243203 Kan det ha varit en Smv 21

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).