Skotare

Hjulband

11 inlägg 4587 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjulband

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24188 Ärd et någon här som har provat såna?? isf vad tycker ni om dom?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24207 skulle gissa att dom river sönder ganska duktigt, så det verkar ju som dom har bra fäste i underlaget
dom verkar också skydda bra emot däckskador, :)

Användarvisningsbild
masterchief  
#24211 Men fy vad stöttigt om man måste hjula lite asfalt på vintern..
Nu flyttar man inga längre sträckor asfalt med banden på men lite småsträckor kan det lätt bli. Har man tex ecotrack med nedslitna broddar syns det knappas man rullat.
Tycker 5005an går som en bulthjulsvagn med grova broddkedjor på.
Kan bara tänka hur hjulband känns.
Men som sagt de drar säkert bra och skyddar däcken.

Avatar Fallback
Ellingsson  
#24246 extremt halkiga i sidled på vinter och på hård mark,men rakt upp så är dom nog värre än kedjor

Användarvisningsbild
Valmet860.1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24251 Vi har det på skiddern, har själv inte kört den.
Men tror nog det drar riktigt bra. Och lång livslängd på däcken 8)

Användarvisningsbild
Thunborg  
#24254 Ni som provat/har hjuband, är det inte bökigt att få dem spända :?:

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24284 JA undra hur det skulle vara med hjulband på 890:n?! Kedjorna börjar vara slut och då började vi fundera hur det vore med hjulband egentligen?? Kanske blir j*vligt stötigt i hytten av dom....

   TS
Avatar Fallback
SkotarPiloten  
#24307
Valmet 890 skrev:JA undra hur det skulle vara med hjulband på 890:n?! Kedjorna börjar vara slut och då började vi fundera hur det vore med hjulband egentligen?? Kanske blir j*vligt stötigt i hytten av dom....


ja du får satsa på ett par fräsha kedjor ist för hjulband, det är + och - med båda men tror i längden kedjorna kommer att funka bäst

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24316 Köp pewag kedjor,håller länge som fasen,sen behöver man spänna dem extremt sällan.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24338 jag hörde nånstans att dessa kan vara transmissionsknäckare :?:

det var nån som fått ett haveri... men inte vet jag ? dom kanske hugger i våldsamt om det slirar och det plötsligt blir grepp? men som däcksskydd måste det vara optimalt...

Användarvisningsbild
Valmet860.1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24398
"spindeln" skrev:jag hörde nånstans att dessa kan vara transmissionsknäckare :?:

det var nån som fått ett haveri... men inte vet jag ? dom kanske hugger i våldsamt om det slirar och det plötsligt blir grepp? men som däcksskydd måste det vara optimalt...


Tror du har rätt där, tror att när det slirar och sen får grepp blir det världens knyck :cry:

Och ang att ha dom på en 890, jag skulle satsa på kedjor på traktorn å vanliga band i bak.
Tror nog som du med 890:in säger, att det blit stötigt i hytten :(

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).