Motorsåg och handhållet

Husqvarnas nya kombidunk...

217 inlägg 112683 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Robertberg  
#242956 En ny bensindunk kommer också, 15 liter
http://www.husqvarna.com/se/accessories ... /#features
Bild

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243008 Jag blir både glad och arg!!

Glad för att:
Äntligen gör Hq en dunk som man kan fylla på utan att luta, vilket i 9 av 10 fall leder till att man spiller.
Äntligen gör Hq en dunk där man kan se hur mycket där är kvar, i alla fall hjälpligt. Den genomskinliga randen ser smal ut.
Bra att de tänker på hantering av filar och verktyg.
Bra för de har kanske gjort om piparna så att de håller och inte kärvar och därmed läcker

Arg för att:
VARFÖR har inte Hq kunnat ta fram detta tidigare?
Varför blir flera av ni som skrivit så positiva: tänk vad bra, en sådan vill jag ha, ser hur mycket som är kvar osv (det jag själv skrev också) En sådan dunk har funnits länge länge men eftersom det råkar stå Stihl på den så verkar det som en del inte ens tänker tanken på att köpa och använda den.

Den gamla Hq dunken är en riktig, riktig skitdunk!!! Hur korkad kan man vara när man gör en dunk som måste lutas för att kunna ställa i en tratt så man kan fylla på?? Och som man dessutom inte ser när den är full förrän det svämmar över. Eller om man lutat den och fått den precis proppfull, så vänder man på pipen (som en del gör) och sätter på locket - sen ute i skogen skruvar man av locket utan att luta dunken för man har ju glömt hur full den var, och då svämmar det ut en massa bensin. Hur många tusentals liter bensin är inte denna gamla dunk skyldig till att vi hällt ut i naturen.

Och det sista som retar mig är att oavsett hur kass dunk det är, så står det Husqvarna på den så använder man den utan att tänka eller reflektera över att det kan finnas något bättre. Men nu när Hq "kopierar" (eller lyssnar på kritik) och gör något bättre - då upphöjs det till skyarna som en "uppfinning" och något man gärna vill ha.

Själv har jag en Stihl dunkt... om nu någon undrade. :-)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243017 Det där med översvämning fixar man ju ganska lätt genom att fylla från 5-litersdunkar. Jag köper soppan från pump och fyller ett antal 5-litersdunkar som man sedan i sin tur tömmer i HVA-dunken när den är tom. Eftersom pumpen har mätare och auto-stopp så blir det inget spill någonstans. Jag förstår inte varför man måste fylla t.ex. en 25-litersdunk på tappen och sedan dela upp när man fyller dunken man har med sig till skogen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Robertberg  
#243020 25 litersdunk med avtappningskran i locket, dunken ställs på en bit 45x95 för att få rätt lutning, på ljudet hör man att dunken börjar bli full.

Det funkar tillräckligt bra för mig :smile:

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Naders  
#243048 Måste hålla med "Ekhagas" till punkt å pricka...
Anledningen till att jag inte köpt Stihls uppenbarligen mera kompletta kombidunk är helt enkelt att jag inte visste att den fanns.
Jag har bara sett Husqvarnas kombidunk och tänkt att det blir väl inte bättre än så här...
Aningen enkelspårigt tänkande får jag medge!
Nu när jag kollar på Stihls så får priset helt enkelt avgöra.
Spelar ingen roll vad det är för färg på dunken, bara det funkar.
Förresten, Orange är väl lite lättare se i snön fast Vit syns bättre i höstlöven...
Ingen som gör en i Neongrönt? :))

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

anersimyra  
#243054 www.gooffroad.se/ Tuf Jug 10 liter a 455:- ... :smile:

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Tosca  
#243055 Tuff Jug.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243056 Tror det finns en liknande Stilhs i grönt och andra färger.
Minns inte fabrikat men den såldes i Tyskland.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243617
Ekhagas trädfällning skrev:Jag blir både glad och arg!!

Glad för att:
Äntligen gör Hq en dunk som man kan fylla på utan att luta, vilket i 9 av 10 fall leder till att man spiller.
Äntligen gör Hq en dunk där man kan se hur mycket där är kvar, i alla fall hjälpligt. Den genomskinliga randen ser smal ut.
Bra att de tänker på hantering av filar och verktyg.
Bra för de har kanske gjort om piparna så att de håller och inte kärvar och därmed läcker

Arg för att:
VARFÖR har inte Hq kunnat ta fram detta tidigare?
Varför blir flera av ni som skrivit så positiva: tänk vad bra, en sådan vill jag ha, ser hur mycket som är kvar osv (det jag själv skrev också) En sådan dunk har funnits länge länge men eftersom det råkar stå Stihl på den så verkar det som en del inte ens tänker tanken på att köpa och använda den.

Den gamla Hq dunken är en riktig, riktig skitdunk!!! Hur korkad kan man vara när man gör en dunk som måste lutas för att kunna ställa i en tratt så man kan fylla på?? Och som man dessutom inte ser när den är full förrän det svämmar över. Eller om man lutat den och fått den precis proppfull, så vänder man på pipen (som en del gör) och sätter på locket - sen ute i skogen skruvar man av locket utan att luta dunken för man har ju glömt hur full den var, och då svämmar det ut en massa bensin. Hur många tusentals liter bensin är inte denna gamla dunk skyldig till att vi hällt ut i naturen.

Och det sista som retar mig är att oavsett hur kass dunk det är, så står det Husqvarna på den så använder man den utan att tänka eller reflektera över att det kan finnas något bättre. Men nu när Hq "kopierar" (eller lyssnar på kritik) och gör något bättre - då upphöjs det till skyarna som en "uppfinning" och något man gärna vill ha.

Själv har jag en Stihl dunkt... om nu någon undrade. :-)



Håller med dig till 99,9%...... men det ska i ärlighetens namn nämnas att stihldunken inte funkar så där jättebra om man använder den automatiska oljepipen om man kör husqvarna, då dom flesta husqvarna har lite väl trånga oljehål i förhållande till bensinhålenl! bla 560 är ett undantag där olje och bensinhålen är lika stora! det vill jag se på flera av deras modeller! nån här nämde synbarhet! den dunk som jag anser syns bäst året runt är den gula "partner" "husqvarnakombidunk" som finns bla på clas ohlson!

förrutom detta så håller stihls pipar flera hundra procent bättre än husqvarnas nuvarande gröna pipar!....hoppas det blivit bättring på den fronten!? :roll:

min personliga favorit är stihls vita kombidunk! då har man full koll på olja och bensinmängd! jag tycker den syns bra nog!

prylbög som man är så måste man ju självlklart prova dessa nya dunkar! :smile: hur ska man annars kunna veta? :wink:

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243674
Ekhagas trädfällning skrev:Den gamla Hq dunken är en riktig, riktig skitdunk!!! Hur korkad kan man vara när man gör en dunk som måste lutas för att kunna ställa i en tratt så man kan fylla på??


Jag har själv svurit många gånger p.g.a detta och gått utanför "garaget" med en 2"4 att ställa dunken på.
Nu i förrgår så bläddrade jag i husqvarnabroschyrer från -97 och -98 och ser där att man ska ha en speciell vinklad tratt för att fylla denna dunk........det var så dax nu :x

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252666 Någon som vet rymder, när den kommer och pris för denna?
Jag hittar inte min oljedunk..
Behöver ny...

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252667 Enligt vad jag hört kommer den innan sommaren....
Finns en ren bensindunk 15L tror jag
Och en kombi med volym som den gamla gissar jag....
Priset "ungefär som den gamla" Min gissning mellan 450 - 850kr

Men nu ser jag att de gamla länkarna i tråden inte funkar längre, och jag hittar inget om denna nya dunken på deras hemsida, har dom fått problem och skjuter på lanseringen???

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Brumsten  
#252755 Dom har inte hittat någon tillverkare som kan göra den till det pris
som Husqvarna är beredda att betala.
Om den ska bli lika dyr eller billig som den gamla och bättre återstår
att se.
Tidsandan säger mig att den kommer att bli lika prismässigt men
av sämre kvalite'.
Det är förenat med stora kostnader att ta fram nya verktyg för tillverkning.
Marknaden för denna produkt är tämligen stor och man vill tjäna mer pengar, dock måste priset vara marknadsanpassat.
Hoppas jag har fel.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252762 De kan gott behålla den gamla dunken o spara sina pengar. Den funkar ju.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas nya kombidunk...

Sedvall  
#256116 ser fram emot bättre verktygsförvaring och enklare påfyllning

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).