Öppna kategorin

vilket plantrör ska man köpa?

40 inlägg 21605 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vilket plantrör ska man köpa?

simon d  
#242941 Ska köpa plantrör nu för ska plantera gran till våren. Vilket är det bästa märket och vilken storlek ska man ha? :-)



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: vilket planrör ska man köpa?

axwell  
#242992 Nästan vilket som helst men inte detta, dubbelt så mycket järnskrot som i ett riktigt planteringsrör.

http://www.kellfri.se/SE/Catalog/skogsv ... PR100.html

Användarvisningsbild

Re: vilket planrör ska man köpa?

JensSkoog  
#242999 kellfrin väger 5 kg! Ville jag alldrig dragit med i skogen. Men vad typ planter ska du plantera. Finns i olika dia, och då måste du ha ett som passar til plantorna. Annars gör jag dom själv, av en passande rörbit och lite jobb med vinkelslipare och svitsning. När man inte kan dra av kostnader, måste man vara lite snål. :cry:

Avatar Fallback

Re: vilket planrör ska man köpa?

stihl91  
#243006 Pottiputki som skogma säljer är riktigt bra. Hade tio galna rumäner i somras som bara lyckades förstöra ett rör. Då backade dem över det med bilen så det var väl inte så konstigt. Dem är bra iaf så får du fråga säljaren på plantskolan om vilken storlek du ska ta.

Avatar Fallback

Re: vilket planrör ska man köpa?

simon d  
#243016 Så kellfri rören är bara skit då ja, Men billiga är dem hehe :-D

Jag tänkte köpa plantorna ifrån södra. Södra hade både stora och små täckrotsplantor men jag tänkte köpa dem stora plantorna. Såg även att dem hade pottiputki rör som var 55 mm. Är inte 55 mm de vanligaste röret? :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: vilket planrör ska man köpa?

Amatörhuggare 62  
#243049 Pottiputki rekomenderar jag ochså, dom håller bra. satt ca 30 000 plantor med dom jag har.

Satte en del av Södras pluggplussett plantor ochså med rör, men då fick man sortera dom.
Dom som inte gick i rör satte man med borr.

Avatar Fallback

Re: vilket planrör ska man köpa?

jannee  
#243058 55mm eller 63 mm är en smaksak, själv har jag ett grovt rör som jag t.o.m. kan plantera omskolade täckrotsplantor med. Har man lite dålig rygg vill man helst vara lite bekväm och försöker plantera allt som går med rör.
Viktigast är att rörets innediametern är minst 1 cm större än plantklumpen.
Absolut INTE något rör med bara ett handtag.
Du handlar nog bäst och billigast direkt av Södra, i samband med plantinköpet, och lär då också få lämplig storlek.

Avatar Fallback

Re: vilket planrör ska man köpa?

simon d  
#243069 Så det funkar att sätta plugg plus ett med rör om inte rot klumpen är allt för spretig.
södra tog 1600kr för ett rör, är det ett lämpligt pris tror du janne?:-)

   TS
Avatar Fallback

Re: vilket planrör ska man köpa?

jannee  
#243075 Personligen tror jag att du får svårt att hitta något "billigare", rören har blivit dyra, köpte mina på 70 talet, inte alls de priserna som i dag är.
Mitt grova ligger nog på 75 mm, är inte säker, går rätt hyfsat att plantera plugg om bara klumpen är tillräckligt stor (tung), går de inte genom röret får man krypa till korset och böja sig en extra gång.

Avatar Fallback

Re: vilket planrör ska man köpa?

Amatörhuggare 62  
#243077 jag sätter inga mer pluggplusett plantor, dom gick dåligt. satte även Södras förädlade stora täckrot
dom har växt mycket bättre än pluggplantorna.

Silvitec 1490 kr Skogma 1980 Kr Nima 1560 Kr Granngården 1712 kr avser 55 mm rör.
Extra handtag ca 80 kr

Avatar Fallback

Re: vilket planrör ska man köpa?

jannee  
#243081 Tydligen väldigt olika erfarenheter av de omskolade täckrotsplantorna, själv har jag bara väldigt goda erfarenheter av dessa, använt dessa till att hjälpplantera och de har växt betydligt bättre än de som planterades året innan, ja t.o.m. växt ifatt och förbi årgången tidigare satta.
Bäst är dock vanliga barrotsplantor, dock för mig ett djäkla otyg att plantera, blir mer eller mindre sängliggande efter ett arbetspass.

Avatar Fallback

Re: vilket planrör ska man köpa?

simon d  
#243096 Blir nog till att köpa ett pottiputki rör då.
Tror ni det räcker att markbreda hygget då och sen sätta södras gran planta (stor nordost täckrot) för att få en lyckad föryngring? :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: vilket planrör ska man köpa?

stihl91  
#243098 Då borde du ha goda chanser.

Avatar Fallback

Re: vilket planrör ska man köpa?

jannee  
#243111 Du bör se till att du får markberett hösten INNAN du planterar. Rena vansinnet att markbereda på våren och sen sätta plantor i den nyss upplagda luftiga tiltan.
En väl genomförd markberedning + ett noggrant planteringsarbete är A och O för ett lyckat resultat.
Gör bara INTE misstaget att plantera för TIDIGT, optimalt om växtsäsongen redan startat = i alla fall slut med nattfrosten.
Har du torra marker kan det vara vettigt att markbereda på våren och göra en höstplantering, den stora faran är dock då att råddjuren betar plantorna.

Avatar Fallback

Re: vilket planrör ska man köpa?

simon d  
#243158 Jo hygget ska markbreddas i höst.
Såg att man kunde köpa en bärsele till plantorna också. Den kostade 1000 kr och hade två hållare. Är det något att ha tror ni ?:-)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).