Små skogsmaskiner och övriga maskiner

bygga skotare max 120cm bred

29 inlägg 18101 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

bygga skotare max 120cm bred

ord bind  
#242727 Planerar att bygga en 8hjulig max 1.2m bred skotare för gallring utan stickvägar.
jag önskar kontakt med byggare av liknande maskiner.



   TS
Avatar Fallback

Re: bygga skotare max 120cm bred

alias  
#242728 Vad har Alstorn för bredd?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: bygga skotare max 120cm bred

värmSkog  
#242733
alias skrev:Vad har Alstorn för bredd?

MVH
Alias



De äldre modellerna 810 och 820 är 1,49m medans den nya modellen 821 är 1,55m

Användarvisningsbild

Re: bygga skotare max 120cm bred

halvproffs  
#242754 Min Polaris är ju 125cm bred alltså ska din vara smalare än en ATV. Varför ska den vara så smal för? Ska du få nå virke med dig då blir den hög och tippar lätt!
Senast redigerad av halvproffs fre 01 nov 2013, 19:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: bygga skotare max 120cm bred

Camwood  
#242769 Det låter inte vettigt att ha 1,2 m mellan träden, det är för lite. Annars är max 2 meter för maskinerna ett bra mått om man ska gallra utan stickvägar. vilket dom flesta vanliga små traktorer klarar.

Avatar Fallback

Re: bygga skotare max 120cm bred

ord bind  
#242853 Jag kan tänka mig att göra den något bredare men inte mycket , för att kunna svänga över till nästa plantrad utan att behöva ta mer än en planta när jag tar ner fröträd.
vi provade bisson 6000 den är ca 120 bred men den raderade för mycket
vid körning på gräs.
Denna maskin ska vara till mer än bara att skota med.
Därför blir det en hydrostat pump och fyra hydrualmotorer. En till varje boggi för att kunna köra serie eller paralell eller både och.
lager blir stora flänslager för 50-60mm axel ev större för att klara axialpåkäningarna.
Många lager blir det 8st per sida av lite olika storlekar.
En annan anorlunda lösning blir en knöl mitt i mellan höger och vänster boggi för frigång till första av två utväxlingar, den andra i boggin.
Det jag mest funderar på är motoralternativ 16-20hk bensin eller skoda pickis diesel, men den verkar svår att köra utan hela bilen (elektronikstyrning av pumpen).

   TS
Avatar Fallback

Re: bygga skotare max 120cm bred

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242918 Du behöver garanterat inte 50-60mm hjulaxlar om du ska göra en så lite maskin. 35-40 räcker nog gått och väl skulle jag säga men det beror såklart på hur du konstruerar den. Den där maskinen kommer inte ha en lastkapacitet över 1.2 skulle jag gissa.

Vad är ett flänslager?

Någon av dessa två motorerna skulle kunna funka för dig.
http://www.blocket.se/skaraborg/Thermo_ ... ?ca=14&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Kubota_m ... ?ca=14&w=3

En bilmotor blir för tung och kanske blir dom jag länkade till för tunga också.

Användarvisningsbild

Re: bygga skotare max 120cm bred

Kse  
#242928 Vill du ha en diesel så skulle jag rekomendera att ta en av äldre modell för att slippa all elektronik.

Avatar Fallback

Re: bygga skotare max 120cm bred

Skarvikarn  
#243182 Hur bred är ebeavern? Den måste ju vara en bra förebild då den är som gjord för olika jobb. 700 000 kr är kanske inte en likhet du strävar efter. Annars ett bygge utan midja typ "salamandern"borde ju vara smidigt i alla olika jobb som finns på en liten gård. Eller en redskapsbärare typ holder c50 som redan har hydrostat o massa hydraulik man tar o bygger om den till boggielådor o förlänger den till en skotare.

Avatar Fallback

Re: bygga skotare max 120cm bred

trollskidan  
#243184 Häst?

Användarvisningsbild

Re: bygga skotare max 120cm bred

Kse  
#243195 Köp en Rokon Trail breaker, blir inte smalare än så.
https://www.google.se/search?q=rokon+tr ... ent=safari

Avatar Fallback

Re: bygga skotare max 120cm bred

Blivande snickare  
#243198 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: bygga skotare max 120cm bred

ord bind  
#243201 Bygge från början är det enda som är av intresse,då mycket material och tid finns
8wd och midjestyrning ligger bergfast som konstruktionsprincip.
Svarv,fräs,pelarborr,pinnsvets och min "El-skling" 400A mig svets finns i verkstan.

De flesta viktiga plåtar till boggilådor, kran och midja kommer att laserskäras.
Svetsfixtur till boggilådor kommer att tillverkas. För att alla lådor skall vara lika.

Mycket kommer att konstrueras för att vara smörjfritt. Glidplast är inte
billigt men tillgången är god. :grin:
Så mycket som möjligt kommer standardkomponenter att användas,dock har
det som finns på hyllan företräde. Det jag saknar mest är ventiler till driften. :sad:

ha hare' bra

   TS
Användarvisningsbild

Re: bygga skotare max 120cm bred

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243209
ord bind skrev:Bygge från början är det enda som är av intresse,då mycket material och tid finns
8wd och midjestyrning ligger bergfast som konstruktionsprincip.
Svarv,fräs,pelarborr,pinnsvets och min "El-skling" 400A mig svets finns i verkstan.

De flesta viktiga plåtar till boggilådor, kran och midja kommer att laserskäras.
Svetsfixtur till boggilådor kommer att tillverkas. För att alla lådor skall vara lika.

Mycket kommer att konstrueras för att vara smörjfritt. Glidplast är inte
billigt men tillgången är god. :grin:
Så mycket som möjligt kommer standardkomponenter att användas,dock har
det som finns på hyllan företräde. Det jag saknar mest är ventiler till driften. :sad:

ha hare' bra

Du vet väl att bilder är obligatoriska när man drar igång ett sånt här bygge. :D

Avatar Fallback

Re: bygga skotare max 120cm bred

ord bind  
#243211 dit är vi inte än :wink:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).