fre 18 okt 2013, 23:09#240933
[quote="Rolfnilsson400"]Hej
Jag kör med en Avestavagn 3,4H.
Det är ungefär samma på Avesta och Kranman.
Genom att lyfta upp en ände åt gången går det att få på riktigt stora bitar.
Längden beror på hur långt bak du kan få boggin på vagnen, några korta bitar så kan du sedan lägga på riktigt långa utan att få negativt tryck på kulan.
Utskjut på kranen kan nog vara bra att ha men kranen är alltid 20 cm för kort
Prioriteringsordningen på en skogsvagn till ATV är enligt mig:
Hydraulkran, Drift på vagnen, Vinch, Ramstyrning.
Olika hastighet på vagnsdriften ser inte jag som en stor sak, antingen behövs driften för att det inte finns tillräckligt fäste för fyrhjulingen eller kör man fortare än driften medger.
Jag skulle säga att drivningen är det viktigaste och visst är kranen bra särskilt när man lastar av.
Ramstyrning kan jag inte klara mig utan inte heller vinsch, flyttbar boggi är också trevligt.
Jag körde ett rejält lass i veckan där jag hade förlängt stakarna och utan lågväxeln och fullgas så hade jag inte tagit mig uppför berghällen på hemvägen.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman