Gallring

Dags för gallring?

31 inlägg 17982 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dags för gallring?

Brummel  
#242501 Jag har ett skogsskifte på 3 ha, nästan bara tall och skogen är ca 30 år självsådd. Jag köpte skiftet för ett par år sedan och har röjt en hel del. När ni ser bilderna tycker ni då att det är dags att gallra, eller kan skogen stå t.ex. 10 år till utan vidare?

[imghttp://img820.imageshack.us/img820/5574/41a9.jpgimg]


[url][URL=http://imageshack.us/photo/my-images/708/8rec.jpg/]
Bild
[/url]

Uploaded with ImageShack.us[/url]

[url][URL=http://imageshack.us/photo/my-images/580/5dw8.jpg/]
Bild
[/url]

Uploaded with ImageShack.us[/url]

[url][URL=http://imageshack.us/photo/my-images/823/5l5c.jpg/]
Bild
[/url]

Uploaded with ImageShack.us[/url]

[url][URL=http://imageshack.us/photo/my-images/577/be8b.jpg/]
Bild
[/url]

Uploaded with ImageShack.us[/url]



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Dags för gallring?

alias  
#242508 Alltid svårt att säga utifrån en bild - man får ju inte riktigt kläm på djupet.

Jag tycker att det ser ut som gallringsdags.

Vad är det för bonitet, höjd, grundyta eller volym?

Var i landet ligger skogen

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Dags för gallring?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242515 Det ser ut som det är dags för gallring. Det är svårt att säga hur akut det är när man inte ser hur stora grönkronorna är. Men det går snabbt att kronorna minskar om träden står för tätt. Men att vänta tio år till skulle inte jag göra.

Användarvisningsbild

Re: Dags för gallring?

machonisti  
#242525 Har avvikande åsikt!

Tycker inte att gallring är akut. Verkar kunna vänta några år och göra en ny bedömning.

Håller trots allt med om att en bild kan ljuga så att säga 10 års väntan är ett felaktigt beslut.

Avatar Fallback

Re: Dags för gallring?

Brummel  
#242538 :grin: Tack för snabbt svar. Skogsskiftet ligger i Värmland. Någon frågade efter höjd och det är ca. 350 meter över havet. Och boniteten tror jag är 5,0.
Om jag lejer ut gallringen till en firma räcker inkomsterna från försäljning av det avverkade då till att täcka kostnaderna för gallringen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dags för gallring?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242558 Ok! Bonitet runt 5,0 m3sk/ha*år. Men vad är det för trädhöjd och grundyta, för att därifrån kunna bestämma virkesvolymen?

Hur högt upp på stammen börjar grönkronorna? På tall brukar man säga att när grönkronorna täcker max ca 50% av stammens längd, så är det dags för gallring.

Utifrån bilderna delar jag machonistis analys. Inget akut gallringsbehov, men gallring inom 5 år.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Dags för gallring?

Brummel  
#242564 Läste i en annan tråd att första gallringen i regel är en utgift. Då får det bli så att jag röjer på vidare och låter träden ligga och förmultna. En liten del kan jag ta till ved. Skjuter på så sätt gallringen på framtiden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags för gallring?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242569
Niking skrev:Ok! Bonitet runt 5,0 m3sk/ha*år. Men vad är det för trädhöjd och grundyta, för att därifrån kunna bestämma virkesvolymen?

Hur högt upp på stammen börjar grönkronorna? På tall brukar man säga att när grönkronorna täcker max ca 50% av stammens längd, så är det dags för gallring.

Utifrån bilderna delar jag machonistis analys. Inget akut gallringsbehov, men gallring inom 5 år.
/Niklas


50% gäller väl löv, tall brukar man säga 30%.

Användarvisningsbild

Re: Dags för gallring?

bodaedet  
#242572 Under 0.07 i medelstam så går det inte runt idag. Lite beroende på skotnings avstånd. Över denna medelstam går det runt och kanske blir nån krona över, om det inte är för långt till skiftet.

Avatar Fallback

Re: Dags för gallring?

jannee  
#242602 En lätt gallring skulle nog inte skada, tycker mig redan se att kronorna se något magra ut, dock kanske beroende på låg bonitet, är själv van vid 8 till 9, är kanske därför fel person att uttala mig i detta fall.

Avatar Fallback

Re: Dags för gallring?

alias  
#242604
busholle skrev:
Niking skrev:Ok! Bonitet runt 5,0 m3sk/ha*år. Men vad är det för trädhöjd och grundyta, för att därifrån kunna bestämma virkesvolymen?

Hur högt upp på stammen börjar grönkronorna? På tall brukar man säga att när grönkronorna täcker max ca 50% av stammens längd, så är det dags för gallring.

Utifrån bilderna delar jag machonistis analys. Inget akut gallringsbehov, men gallring inom 5 år.
/Niklas


50% gäller väl löv, tall brukar man säga 30%.


Nä, ca 50 % grönkrona brukar rekommenderas för både tall och löv, gran skall helst inte ha mindre än ca 2/3 grönkrona.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Dags för gallring?

Brummel  
#242608 Jag håller med om att tallkronorna ser lite magra ut. Men skogen framstår inte som tät, utan det är lätt att ta sig fram. Men det finns fortfarande en massa träd som står för tätt och skall ned. Får jag inget betalt för gallringen så kan jag göra den själv och låta träden ligga kvar och förmultna. Dessutom slipper jag få skogen sönderkörd av skogsmaskiner.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dags för gallring?

herjman  
#242612 Som skoglös vedeldare gör det ont i hjärtat av att folk låter stammar "ligga och ruttna" :surp:

Avatar Fallback

Re: Dags för gallring?

Blivande snickare  
#242615
herjman skrev:Som skoglös vedeldare gör det ont i hjärtat av att folk låter stammar "ligga och ruttna" :surp:

Som skogsägande vedeldare gör det ont i hjärtat av att folk låter stammar "ligga och ruttna" :surp:

Avatar Fallback

Re: Dags för gallring?

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242620 Varför skulle de köra sönder skogen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).