Bioenergi

kraft och biogasbolag letar biomassa

62 inlägg 47591 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: kraft och biogasbolag letar biomassa

Hema  
#241024 Är inte grot ett abel att sälja, man riskerar att försura marken och näring går förlorad. Jag vet inte, men det känns väldigt kortsiktigt att göra pengar på grot. Det man kortsiktigt drar vinning av, förlorar man i förlängningen. Ne se till att Entrepnören kör med en mobil flisare, empelvis på skotare (kanske samtidigt som man utför markberedning)

Användarvisningsbild

Re: kraft och biogasbolag letar biomassa

Baggböla  
#241028
Hema skrev:Är inte grot ett abel att sälja, man riskerar att försura marken och näring går förlorad. Jag vet inte, men det känns väldigt kortsiktigt att göra pengar på grot. Det man kortsiktigt drar vinning av, förlorar man i förlängningen. Ne se till att Entrepnören kör med en mobil flisare, empelvis på skotare (kanske samtidigt som man utför markberedning)


Nej jag håller inte med.


Varför vill du ha en traktorhugg framför lastbilhugg? Traktorburna huggar försvinner minkar i rasande takt i förmån för lastbilhuggar,

Avatar Fallback

Re: kraft och biogasbolag letar biomassa

Hema  
#241037 I just i denna tanken är det bara skotarhuggen som kommer fram. Grotet skall således inte samlas ihop mer än vad skördaren gör och grotet ska bli till flis som i samma veva sprids tillbaka till marken.

Jag är inte för uttag av grot från marken.

Användarvisningsbild

Re: kraft och biogasbolag letar biomassa

Baggböla  
#241040 Nu fattar jag inte, du menar att man ska ta dit en traktorburen flishugg för att sprida ut grotflisen på hygget?

Ehh, varför?

Vill man inte ta grot så struntar man väl bara i att ta ut grot? Varför ta dit en maskin som är dyr och med låg prestation, och lägre blir den utan grotanpassaning, till ett syfte som ja vilket syfta? Så roligt är det nog inte att bränna diesel och åka fram och tillbaka för nöjeskull.

Avatar Fallback

Re: kraft och biogasbolag letar biomassa

Hema  
#241049 Kan man göra det samtidigt (samma maskin) som när man gör en markberedning, så får man snabbare tillbaka näringsämnena och du får en mark som är enklare och trevligare att gå i när du ska plantera och röja.

Avatar Fallback

Re: kraft och biogasbolag letar biomassa

norrskog  
#242168 http://www.energinyheter.se/2013/10/hed ... a-satsning ännu en svamp som behöver energi från skogen

   TS
Avatar Fallback

Re: kraft och biogasbolag letar biomassa

norrskog  
#242499 nu söker japan 5 miljoner ton pellets per år och globalt räknas det med att år 2020 kommer det eldas runt 80 miljoner ton pellets per år, Mycket skog kräv det framöver.

http://www.energinyheter.se/2013/10/pel ... andelsvara

   TS
Användarvisningsbild

Re: kraft och biogasbolag letar biomassa

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242511
macke skrev:Växjö bygger sin 3:de panna skall matas med flis och lite torv.kraftbolaget funderar också på att börja köpa in ved och grot i egen regi.


Det där med att flisa energived borde väl vara bättre att har en stor flistugg som står vid värmeverket. Än att det skall flisas utanför stan och sedan ska flisen transporteras in till värmeverket. Det känns som om det borde bli effektivare transporter om man kör energiveden ända fram.

Men det är väl känsligt för buller så nära staden. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: kraft och biogasbolag letar biomassa

norrskog  
#242545 Vad jag kan se står det att 3 pannan ska matas med flis och energibolaget fundera på att köpa in ved och grot. Så tror att verket kommer flisa själva.

   TS
Användarvisningsbild

Re: kraft och biogasbolag letar biomassa

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242546
norrskog skrev:Vad jag kan se står det att 3 pannan ska matas med flis och energibolaget fundera på att köpa in ved och grot. Så tror att verket kommer flisa själva.


Ja utrymme har dom. Innan den nya pannan började byggas så gjordes det iordning en stor asfalts yta.

Avatar Fallback

Re: kraft och biogasbolag letar biomassa

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242548 Har ni inte läst senaste nr:et av Trucking där stod det om "hård prispress på skogsbränsle"! (och jag tänker inte länka om dom nu har det på nätet utan ni får köpa pappersversionen å gynna skogsbruket lite i stället ;) )

Tydligen ökad import av billigt returträ som påverkar...eldas ju mycket sopor oxå,även de importeras ju mycket.

Skulle nog behöva lyfta miljönyttan med att elda svenskt biobränsle från skogen,tycker det är konstigt att det går elda så mkt sopor och köra dom så långt utan att "miljöfolk" protesterar och lyfter frågan mer än idag, felet är väll att flesta svenskar har säkert inte så stor koll på det.

Avatar Fallback

Re: kraft och biogasbolag letar biomassa

macke  
#242549
Vedmaskin skrev:
macke skrev:Växjö bygger sin 3:de panna skall matas med flis och lite torv.kraftbolaget funderar också på att börja köpa in ved och grot i egen regi.


Det där med att flisa energived borde väl vara bättre att har en stor flistugg som står vid värmeverket. Än att det skall flisas utanför stan och sedan ska flisen transporteras in till värmeverket. Det känns som om det borde bli effektivare transporter om man kör energiveden ända fram.

Men det är väl känsligt för buller så nära staden. :mrgreen:

Det har ju varit på tapeten tidigare ang buller. Men visst är det så att det måste vsra billigare att flisa vid pannan än att fara runt med flisen mellan terminalerna

Avatar Fallback

Re: kraft och biogasbolag letar biomassa

norrskog  
#244889 första nerläggningen jag har funnit när det gäller pelletsfabriker.

Skellefteå Kraft har beslutat att definitivt lägga ned pelletsproduktionen i deras pelletsfabrik i Storuman. Försäljningen av pellets till företag och personer kommer och avslutas, fram mot sommaren 2014. Anledningen, meddelar de, är en överetablering på marknaden, liksom höga råvarukostnader och låga elpriser. 25 personer berörs, men det är oklart om någon behöver sägas upp.

Dyr råvara säger de. Skulle de få råvaran gratis menar de då? När alla verkar vilja ha flis till sina värmepannor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: kraft och biogasbolag letar biomassa

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244959
norrskog skrev:första nerläggningen jag har funnit när det gäller pelletsfabriker.

Skellefteå Kraft har beslutat att definitivt lägga ned pelletsproduktionen i deras pelletsfabrik i Storuman. Försäljningen av pellets till företag och personer kommer och avslutas, fram mot sommaren 2014. Anledningen, meddelar de, är en överetablering på marknaden, liksom höga råvarukostnader och låga elpriser. 25 personer berörs, men det är oklart om någon behöver sägas upp.

Dyr råvara säger de. Skulle de få råvaran gratis menar de då? När alla verkar vilja ha flis till sina värmepannor.


Skellefteå Kraft gjorde en jättesatsning på pelletsproduktion i Storuman som tyvärr haft en hel del problem både med ny teknik, inkörning och sämre kvalitet på pellets p g a mycket bark och röta i pellets då man kört med vrak/helstamm, och aldrig fått lönsamhet.
Konkurans från billigare import pellets från Canada sänkte lönsamheten ytterligare.
Ett antal chefer fick gå tidigare p g a denna stora felsatsning.

Man kommer fortsätta producera pellets i Hedensbyverket för egna fjärrvärme och närvärme pannor/anläggningar.
Skellefteå Kraft köper in timmer och massaved och kommer förhoppningsvis att fortsätta med det då man är en bra uppköpare.
Man byter med sågverken och får spån och energived till fjärrvärme verken m.

:D :D :D

Avatar Fallback

Re: kraft och biogasbolag letar biomassa

norrskog  
#244964 En liten jämförelse hur mycket skog respektive land har och hur mycket det averkas


Världens största skogsländer

Land Areal skogsmark
Totalt, världen 4000 milj ha

Ryssland
809 milj ha
Brasilien 520 milj ha
Kanada 310 milj ha
USA 304 milj ha
Kina 207 milj ha
Sverige 28 milj ha


Land Årlig avverkning
Totalt världen 3000 milj kbm
USA 480 milj kbm
Kanada 210 milj kbm
Ryssland 134 milj kbm **
Brasilien 117 milj kbm **
Sverige 85 milj kbm
Kina 63 milj kbm
Tyskland 58 milj kbm
Finland 55 milj kbm

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).