Traktorn i skogen

Fladdriga dragstänger BM 430, lösning?

17 inlägg 14894 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fladdriga dragstänger BM 430, lösning?

Pe_Er_79  
#242207 Har ett irriterande problem på min 430, säkert många andra som upplevt samma sak som mig.
Jag tycker att dragstängerna har alldeles för stort spelrum i sidled. Sitter ju begränsningslänkar ( http://i279.photobucket.com/albums/kk14 ... 270186.jpg ) mellan dragstängerna och bakaxeln, där man kan justera dragstängernas rörelsefrihet. Men jag tycker inte att den här justeringen är tillräcklig. Alla redskap jag haft monterade på 3-punktslyften, rör sig alldeles för mkt i sidled, vissa redskap tar till å med i bakhjulen.. =( Jag har gått och klurat på en lösning på det här problemet, men så fick jag se att Ollsons i Ellös har en intressant produkt i sortimentet: http://www.oie.se/Produkt/stab-stag-par ... Id=2931861
Som jag förstår, så är det här stabiliseringsstaget en ersättare till BM´s begränsningslänkar?
Någon som har monterat dessa på en BM 430 och i så fall, är ni nöjda?
Antar att dessa ger en snabbare och enklare justering, samt mindre fladder i sidled...



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Fladdriga dragstänger BM 430, lösning?

tallen100  
#242208 Orkade inte öppna länkarna, men det funkar bra med fyrkantsprofiler som går i varann, bara att borra hål för justering å sätta dit i stället för länkarna.

Avatar Fallback

Re: Fladdriga dragstänger BM 430, lösning?

trollskidan  
#242214 Ja dessa sitter på BM500 standard Kanon men bör vara ett ovalt så du har lite sidorörelse

Avatar Fallback

Re: Fladdriga dragstänger BM 430, lösning?

Valfridsson  
#242221 Japp, där har du lösningen! Jag kan inte säga hur det blir på just en 430 men på övriga traktorer jag kör så fungerar bra. Det är snabbt och enkelt att ställa in dom och dom gör ett bra jobb. Det som kan bli ett problem är om den inre leden för lyftarmen och leden för stabiliseringstaget inte hamnar på samma höjd vilket gör att bredden på lyftarmarna varierar beroende på vilken höjd lyftarmarna är på. Detta fenomen uppstår ju om man som jag, vill ha stagen så stumt ställda som möjligt för att få så lite rörelse i sidled som möjligt. Det kanske blev lite dåligt förklarat men jag tror ni fattar och är bara stagen rätt konstruerade så uppstår inget problem.

Avatar Fallback

Re: Fladdriga dragstänger BM 430, lösning?

trollskidan  
#242231 Ja de är därför de ska ha ovala hål i ytterrören för å klara av den rörelsen + att kunna sätta på redskap utan att behöva rycka ur sprint i stagen vaje gång

Avatar Fallback

Re: Fladdriga dragstänger BM 430, lösning?

Valfridsson  
#242269 Jo det förstod jag men som sagt så vill jag ha helt stumt, eller åtminstone så lite glapp som möjligt, lite glapp på ett ställe leder med tiden ofta till lite mer glapp på flera ställen. Så går mina tankar i alla fall. Men går det inte så är dom ovala hålen ett bra alternativ.

Användarvisningsbild

Re: Fladdriga dragstänger BM 430, lösning?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242338 Oies universal funkar fint, ska man ha stumt går det åxå

Användarvisningsbild

Re: Fladdriga dragstänger BM 430, lösning?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243012 Ett exempel från två andra traktorer. Först en Grålle där kedjorna dras mot centrum istället för mot axeländarna. Detta ger mindre dragspänning i kedjorna än om man har de mot axeländarna eftersom man har en större vinkel mot dragarmarna:
Grålle dragstångskedjor.JPG

För Grållen fungerar det bra med kedjor eftersom den inte har lägesreglerad trepunkt, antingen är armarna i bottenläget eller i toppläget och kedjorna är lika sträckta i båda lägena.

Sen ett exempel med en traktor MF i 100-serien där det finns både runda och ovala hål:
MFv dragstångslänk.JPG

Eftersom det här finns lägesreglering är är det viktigare att ha en infästningspunkt för stabiliseringsstagen som gör att avståndet mellan dragarmarnas ytterändar inte ändrar sig när armarna höjs och sänks.

Avatar Fallback

Re: Fladdriga dragstänger BM 430, lösning?

oskar44  
#250583 dra ett spännband mellan dragstängerna och ut till bakaxeln med en hål bom påkopplad.

Avatar Fallback

Re: Fladdriga dragstänger BM 430, lösning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348202 @th , hur mycket ändrar sig dragstängerna i sidled med det staget du har där?

Användarvisningsbild

Re: Fladdriga dragstänger BM 430, lösning?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348229 Inte mycket, beror lite på vilket hål man använder. Med det mest använda och slitna hålet har jag för mig att det ligger på någon centimeter. Vad gäller Grållen har jag ibland funderat på vantskruvar i.s.f. kedjor ihop med hålbommen men kraftigare vantskruvar blir för långa.

Avatar Fallback

Re: Fladdriga dragstänger BM 430, lösning?

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350389 Jag har en 430 o hade samma problem. På min är det vantskruvar som justerar hur mycket man spänner ut armarna. Jag kortade kättingen som vantskruven sitter ingenom att sätta ett schackel, när jag sedan har ett redskap ikopplat så spänner jag ut vantskruvarna mot däcken då hänger redskapet helt stilla omrör sig inte i sidled.

Uffe

Användarvisningsbild

Re: Fladdriga dragstänger BM 430, lösning?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350541
Uffe skrev:Jag har en 430 o hade samma problem. På min är det vantskruvar som justerar hur mycket man spänner ut armarna. Jag kortade kättingen som vantskruven sitter ingenom att sätta ett schackel, när jag sedan har ett redskap ikopplat så spänner jag ut vantskruvarna mot däcken då hänger redskapet helt stilla omrör sig inte i sidled.

Uffe


VAR HITTAR DU LÄMPLIG VANTSKRUV?
Bild önskas?

Avatar Fallback

Re: Fladdriga dragstänger BM 430, lösning?

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350548 De satt original på traktorn. Jag tar en bild i morgon o lägger upp.

Avatar Fallback

Re: Fladdriga dragstänger BM 430, lösning?

JOLOF  
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).