Före och efter jobbet

Nya testamentet!!

13 inlägg 6511 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nya testamentet!!

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2307 Fick nya testamentet av bibeln härom dagen(skogmakatalogen) :D en hel del nytt i den! bla för arborister o klätternissar!

http://www.skogma.de/shop/


funderar själv på att skaffa lite klätterprylar,så man slipper riskera livet när man klättrar i träd åt folk och fäller träd uppifrån!! nu har jag inga grejjor alls! så det är nog ren tur att ni läser det här nu!! :lol:



   TS
Elmia
Avatar Fallback
Hansson  
#2422 Fick den i dag ja me. Blir nog en ny klyvyxa för mig.
Gränsfors yxorna är ju så snygga :)

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2423 Vill inte skända ngns religion, men Skogma är faktiskt väldigt dyra på en del prylar. Kan nog löna sig att höra runt lite innan man slår till.

/Nisse

Användarvisningsbild
Mangelu  
#2427 Intressant att du skriver detta "Huggarn". Jag går i precis samma tankar.
Har i alla fall kommit så långt att jag har lyckats tigga till mig ett bälte av en "televerkare", alltid en början. Man skulle ha haft en såndär enhandssåg också. Testade faktiskt bältet på en gårdsfällning i eftermiddag och jag lever än... :shock:

Det kanske skulle vara läge för en "klättertråd"

Jag säger bara fy fan för nattskift... 😡 Tur att man har Skogsforum :)

/ Mangelu

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2430 först vill jag hålla med om att dom är oförskämt dyra på vissa saker!! å andra sidan har dom ju prylar som inte varje "järnhandlare" har!!

skönt å höra att du lever Mangelu!! :D ja ibland när man suttit där uppe i grenarna så har man funderat på om man kanske skulle åka å kolla upp intelligensnivån!! :? jag funderar på att skaffa bälte 71-017 på sid 105,å motorsågs stroppen och nån av karbinhakarna,troligtvis 71-775 + stegjärnen 71-106 & en stödlina att slänga runt trädet! dessa prylar skulle räcka för mig då jag inte är en arborist som beskär träden,utan endast kvistar på väg upp & sedan fäller uppifrån om det behövs! en arborist vill ju inte använda stegjärn heller pga skador på trädet! men det blir DYYYRT!!!! :cry: men det ska väl förhoppningsvis betala sig!! ialla fall med tanke på vad dom "etablerade" trädfällarna tar i betalning!! skrattretande! dom tror visst att dom är jätteunika och räddar världen eller nåt!! har hört riktiga skräckexempel!! visst tusan ska man ha bra betalt med tanke på risker mm, men nån jä..a måtta får det vara!!

en "klättertråd" skulle vara suveränt!! :D

ang gränsforsyxorna: dyra men helt suveräna! har några,bla stora "släggyxan" MYCKET bra!!!

   TS
Användarvisningsbild
Mangelu  
#2672 Ja visst fn blir det dyrt... Men samtidigt så är ju säkerheten inget att tumma på. För som det är idag så är man ju ändå däruppe och "mixtrar", och en vacker dag kan man ha "mixtrat" färdigt. Sen måste man bli bättre på att ta betalt... :D :D :D

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2673 Jo,visst kostar det lite allt!! men som jag brukar säga: "det kostar pengar att tjäna pengar" mao, jag tycker att man ska ha riktiga grejor om man ska hålla på,annars får det vara för min del! tex klätterprylarna jag nämde ovan! 2-3 "jobb" så är dom betalda! och har man dom inte så måste man kanske tacka nej till vissa uppdrag! så enligt mitt sätt att se på saken så blir det dyrare att inte köpa grejorna!!

det här med betalningen är den svåra biten!! man vill ju ha rimligt betalt! samtidigt vill man inte vara för dyr heller!!

jag var för övrigt in å hälsade på i skogmabutiken i falun förra veckan! :lol: trevliga tjejer där!! dom hade inte fått dit "arborist" prylarna än,men dom kommer,jag kommer att handla mina grejor i butiken eftersom man ju gärna vill klämma på dom innan man handlar! dom har em massa grejor där! :D så en liten varning till er som tänkt åka dit: håll er kalla....annars kan ni vara mycket fattiga när ni går ut!! :lol:

   TS
Användarvisningsbild
Mangelu  
#2677 Klämma på vad??? grejerna eller tjejerna... :lol:

Skämt och sido. Om det blir någon affär för dig så skulle det vara väldigt intessant att få höra vad du tycker om grejerna, särskilt stegjärnen.
Om jag inte minns fel så fanns det tre modeller att välja på i katalogen. Det känns lite tufft att sitta och välja enbart på en bild, när det rör sig om så pass mycket pengar. För det kändes väl som att det billigaste järnen såg lite ja "billiga" ut, och därför så tror jag inte att det är något altenativ.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2689 Hehe! Tja,tjejerna var klämvänliga skulle man kunna säga!! :D dom två dyrare stegjärnen är likadana förutom att det ena är gjort av aluminium! det lutar väl åt det! vi får se vad det blir! har lite mycket på gång här nu före nyår........ ny pickup,ev en fyrhjuling :lol: avskrivningar du vet!! har jobbat lite väl mycket i år! men det är ju bra att det är åt det hållet, å inte tvärtom!!

   TS
Användarvisningsbild
Mangelu  
#2723 Ja det är dom som har det bra... jag har bara röda siffror i bokföringen.
Det har blivit en del investeringar under våren och sommaren. Har bl.a. köpt en fyrhjuling med timmervagn. Men man måste ju ha utrustning om man ska kunna utföra jobben.

Vad blir det för fyrhjuling då "Huggarn"?

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2724 vad köpte du för fyrhjuling mangelu?

Användarvisningsbild
Mangelu  
#2733 Bombardier Traxter XT -01

Jag är mycket nöjd med den, grym dragare...

Hade tänkt bifoga en bild, men jag lyckas inte få med
bildhelvetet... 😡 [/img]

Användarvisningsbild
Mangelu  
#3270 Så här der den ut... Har äntligen fattat hur man får med bilderna... :)


Bild

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).