fre 13 nov 2015, 08:59#350936
Jo, så är det. Handelsbensin är aggresivt och aspen inte.
Men det hjälper inte de stackarna som reparerar efter olje/bränslebyte.
Det funkar kanske oftare än det inte gör det, likt beskrivet. Jag vet sågsäljare som köper in sågar och byter tvärt och aldrig har problem efter byte, men de har inte sågen då heller?
Jag tror som sagt inte det är bränslets egenskaper som ger denna effekt.
Brumsten.
Jag hittade en Partner 55cc i R18-serien som var sotig efter den tidens normalitet. Tänkte att den är nog lämplig kandidat att testa detta.
Den blev ren o fin inuti, både vevhus, kolvtopp, cylinders topp och utblås. Lagom mängd fin oljefilm på rena ytor efter 30 tankar. Denna gång hände inget.
Fick smak på detta och lämnade ut 3 Husqvarna sågar som tidigare inte sett Aspen med restriktioner om att gå enbart på detta och stanna/komma direkt det inte var som det skulle. 444, 238 och 55:a om jag minns rätt. Normal sotbeläggning i alla och bra skick.
Det var en hel del kluddande ett tag med byte an diverse komponenter i bränslesystem på två av dem. 444:an har jag för mig det var som skar efter några tankar och fick annan kolv/cylinder i sig.
Jag vet många som provat rakt av och inte haft problem, men de som svurit när de stått vid bänken och tittat på sin såg tror ju att det är Aspens fel eftersom det var det de bytte till. Det funkade ju innan.... Att stå där o tjata gör då ingen nytta.
Bättre är o byta bränsle utan risk att det händer nåt. Då menar jag inte bara bensin typ utan även olja.
Jag vet att Aspen funkar bättre, det ser man när man delat 5-700 såg o jämfört hur de ser ut, vad de kostat/år och hur föraren funkar.
Oljans som aspen använder är väldigt bra. Den tål otroliga temperaturer innan den klibbar/sotar etc.
Ibland kan man nästan tycka det är för bra då det geggar i ljuddämpare på trimmrar etc.
Men det är billigare o tvätta rent än byta komponenter.
Du kan tvätta en del för samma pris som kolv/cylinder kostar.