Motorsåg och handhållet

Skadligt att köra på miljöbensin?

164 inlägg 73571 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Blivande snickare  
#241941 Jag har aldrig riktigt trott på dem som säger att dom får huvudvärk av aspen bränslet. Jag har alltid trott att det är såna som inte gillar nya saker som haft det som ursäkt.
Förra veckan blev jag motbevisad...
Vi höll på väste ändarna på stängselstolp å efter en stund märkte jag att jag fick lite huvudvärk men tänkte inte nåt mer på det. En stund senare blev det värre å värre å när jag kom hem så kändes det som om nåt därinne var på väg ut! :lol:
Var likadant tre dagar å fjärde så körde vi så lite att det bara kändes lite i skallen.
Men jag lärde mig att aspen inte passar mig :smile:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

JensSkoog  
#241943 Tror du har en viktig poäng, Blivande snickare. Vi mår olikt på olika sakor. Själv mår jag bra med Stihl motomix, men andra mår kanhände dårligt. Det är ju så med mat ochså - själv dör jag om jag äter rå lök eller purrelök, afylaktisk schock! Andre äter det rått och jag mår dårligt bara jag känner doften av dom!

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Blivande snickare  
#241944 Jo nog är det så, vi är alla olika. Både på in å utsidan. Tänk vad tråkigt om alla skulle vara lika :grin:

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

röjar kalle  
#312922 Har alltid kört på BF98 det är kanon sågarna går bra på det också.

Användarvisningsbild

Byte till miljöbensin?

traktorz  
#350834 Har sett påståendet om att det är olämpligt att på en gammal såg, byta bränsleblandning från handelsbensin till Alkylat, eftersom Alkylat mer skulle lösa upp sot och koks från tidigare körning med handelsbensin, än en fortsatt blandning med handelsbensin?

Är det nån soppa som innehåller mer odokumenterade lösningsmedel än just handelsbensin? Alkyl är enhetligare!

Vid fortsatt körning med handelsbensin, så att koks och sot gradvis löses upp och försvinner ut med blåset? Men att Alkylaten inte löser upp gammalt koks och sot från handelsbensinen, utan att med tiden stora flak (större och skadligare) snarare kan brytas loss?

Hur som helst om nödvändigt, en sotning kan väl inte skada i bägge fallen?

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Krokmark  
#350853 En cylinder som gått på alkylat är nästa helt ren medan en som gått på vanlig 95 + 2-T olja är ordenligt svart och sotig.
Det jag har fått förklarat för mig av en mekaniker är att när man börjar köra med alkylat så löser det upp sot och koks och det kan i sin tur sätta igen utblås och ljuddämpare.

Sen ska man vara medveten om att etanolinblandningen i vanlig bensin bara ökar.
Förr var det max 5%, nu är det max 10% tror jag.
Detta är ett problem som jag märker som MC - förare, då munstycken och förgasare ärgar ihop under vintern och gamla veteranare från 80-talet går dåligt på både 95 och 98.

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

axwell  
#350860
Krokmark skrev:Detta är ett problem som jag märker som MC - förare, då munstycken och förgasare ärgar ihop under vintern och gamla veteranare från 80-talet går dåligt på både 95 och 98.

Samma erfarenhet av att detaljer oxiderar/ärgar ihop med dagens bensin.
Tycker att det hjälper en hel del om man tillsätter något liknade
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovriga ... 000032151/
, det är nog mest fotogen.

Sämst är det med maskiner som har självtryck från tanken och saknar bensinkran, hela vevhuset bräddfyllt med bensin.

Funderar själv på att övergå till alkylat i snöskotern, inte bara sista tankningen inför sommaren, vilket är rätt så vanligt.

Oxiderar mindre och överlägset bättre lagringsegenskaper

Användarvisningsbild

Re: Byte till miljöbensin?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350874
traktorz skrev:Har sett påståendet om att det är olämpligt att på en gammal såg, byta bränsleblandning från handelsbensin till Alkylat, eftersom Alkylat mer skulle lösa upp sot och koks från tidigare körning med handelsbensin, än en fortsatt blandning med handelsbensin?

Är det nån soppa som innehåller mer odokumenterade lösningsmedel än just handelsbensin? Alkyl är enhetligare!

Vid fortsatt körning med handelsbensin, så att koks och sot gradvis löses upp och försvinner ut med blåset? Men att Alkylaten inte löser upp gammalt koks och sot från handelsbensinen, utan att med tiden stora flak (större och skadligare) snarare kan brytas loss?

Hur som helst om nödvändigt, en sotning kan väl inte skada i bägge fallen?

Jag är rätt säker på att det inte är alkylat bränslet som sådant som löser skiten utan oljan Aspen använder.
Kanske en kombination av de båda...
Det påstås ju bli sotbeläggning av aspen med vilket jag inte sett i någon aspen såg jag tittat i de senaste 10 åren.
Har sett andra oljor som gör samma sak oavsett bränsle de blandas i.
Har sett för mycket resultat av olje/bränslebyten på min arbetsbänk för att tycke det är värt risken.
Vill man inte riva o göra rent så är det i mitt tycke bättre o låta bli o byta.

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

jannee  
#350876 Hur som helst är det nog fler som far illa av mackbränsle än av Aspen. Har man inga problem, varför byta? Soppa som soppa.
Jag i alla fall, tror att motorerna går bättre på 98 oktan, har kanske även fel i detta fall :oops:

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350892 River man, rengör, repererar eller köper nytt är det i mitt tycke en självklarhet att de ska köras på Aspen.

Om de går bättre vet jag inte, annorlunda i gång kanske, men inte i prestation i stock såvitt jag kan märka...

Avatar Fallback

Re: Sv: Skadligt att köra på miljöbensin?

Krokmark  
#350912
axwell skrev:
Krokmark skrev:Detta är ett problem som jag märker som MC - förare, då munstycken och förgasare ärgar ihop under vintern och gamla veteranare från 80-talet går dåligt på både 95 och 98.

Samma erfarenhet av att detaljer oxiderar/ärgar ihop med dagens bensin.
Tycker att det hjälper en hel del om man tillsätter något liknade
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovriga ... 000032151/
, det är nog mest fotogen.

Sämst är det med maskiner som har självtryck från tanken och saknar bensinkran, hela vevhuset bräddfyllt med bensin.

Funderar själv på att övergå till alkylat i snöskotern, inte bara sista tankningen inför sommaren, vilket är rätt så vanligt.

Oxiderar mindre och överlägset bättre lagringsegenskaper

Har jag inte alls tänkt på, bra idé med alkylat inför vinterförvaringen av hojen.
Ska nog slå i det i hojen.
Tack för tipset.

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Elfving  
#350916 Har aldrig kunnat känna att såg går bättre på alkylat, däremot mår jag mycket bättre! Har man fem dagar i rad kört röjsåg på handelsbensin och efterföljande fem dagar använt aspen så förstår man skillnaden. Handelsbensin luktar apa och sticker i ögonen i jämförelse, klart att man vill kunna känna dofter av skog när man är i en skog! Det går inte om man envisas med mackbensin.
Der verkar vara skillnad på alkylat och alkylat dessutom. Aspen har alltid fungerat bra för mig, medan en femliters dunk från statoil med tvåtaktsblandad alkylat gav ideliga tjuvstopp...

Det där med att alkylat skulle lösa upp smuts i förgasaren etc är bara nonsens! Jag har tvärbytt bränsle i ett antal såg och absolut inget har hänt.
Problem kan komma av andra orsaker och det är väldigt bekvämt för servicefolk att förklara dem med bränslebyte.

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

totte  
#350922
Elfving skrev:Det där med att alkylat skulle lösa upp smuts i förgasaren etc är bara nonsens! Jag har tvärbytt bränsle i ett antal såg och absolut inget har hänt.


Nej, tyvärr är det inte nonsens. Men självklart är det så att om det inte finns mycket att lösa upp så händer heller inget. Jag har vid flera tillfällen bytt till alkylat i gamla sågar, som jag då har sotat ur. Det misstag jag gjort, och upprepat :oops: , var att inte byta bensinslang. Ett par tankar efter bytet så var intagssilen i förgasaren totalt igensatt av goja som lossat från slangens insida.

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Brumsten  
#350934 Hej, innan ni börjar diskutera hur vida Aspen löser upp sot i cylindrar och skit i bensinslangar ska ni göra ett test.
Ta en burk med Aspen och en burk med handelsbensin, lägg i en frigolitbit i varje burk och kolla resultatet.
Ni kommer att bli överraskade.
Aspen innehåller inga lösningsmedel som handelsbensin gör.
Det är handelsbensinens lösningsmedel som förstör bensinslangarna, antigen sväller dom eller krymper.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350936 Jo, så är det. Handelsbensin är aggresivt och aspen inte.

Men det hjälper inte de stackarna som reparerar efter olje/bränslebyte.
Det funkar kanske oftare än det inte gör det, likt beskrivet. Jag vet sågsäljare som köper in sågar och byter tvärt och aldrig har problem efter byte, men de har inte sågen då heller?
Jag tror som sagt inte det är bränslets egenskaper som ger denna effekt.

Brumsten.
Jag hittade en Partner 55cc i R18-serien som var sotig efter den tidens normalitet. Tänkte att den är nog lämplig kandidat att testa detta.
Den blev ren o fin inuti, både vevhus, kolvtopp, cylinders topp och utblås. Lagom mängd fin oljefilm på rena ytor efter 30 tankar. Denna gång hände inget.
Fick smak på detta och lämnade ut 3 Husqvarna sågar som tidigare inte sett Aspen med restriktioner om att gå enbart på detta och stanna/komma direkt det inte var som det skulle. 444, 238 och 55:a om jag minns rätt. Normal sotbeläggning i alla och bra skick.
Det var en hel del kluddande ett tag med byte an diverse komponenter i bränslesystem på två av dem. 444:an har jag för mig det var som skar efter några tankar och fick annan kolv/cylinder i sig.

Jag vet många som provat rakt av och inte haft problem, men de som svurit när de stått vid bänken och tittat på sin såg tror ju att det är Aspens fel eftersom det var det de bytte till. Det funkade ju innan.... Att stå där o tjata gör då ingen nytta.
Bättre är o byta bränsle utan risk att det händer nåt. Då menar jag inte bara bensin typ utan även olja.
Jag vet att Aspen funkar bättre, det ser man när man delat 5-700 såg o jämfört hur de ser ut, vad de kostat/år och hur föraren funkar.

Oljans som aspen använder är väldigt bra. Den tål otroliga temperaturer innan den klibbar/sotar etc.
Ibland kan man nästan tycka det är för bra då det geggar i ljuddämpare på trimmrar etc.
Men det är billigare o tvätta rent än byta komponenter.
Du kan tvätta en del för samma pris som kolv/cylinder kostar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).