Motorsåg och handhållet

Skadligt att köra på miljöbensin?

164 inlägg 73599 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Clippie  
#219477 Ja hade det bara varit för att man fick "hungeront" så kanske man klarat av Aspen?;-)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

anersimyra  
#219480
Clippie skrev:Ja hade det bara varit för att man fick "hungeront" så kanske man klarat av Aspen?;-)
Har du läst tråden om han som är allergisk mot skog :surp: Vilket jävla öde.

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

palbin  
#219499 Om man kör sågen på alkohol så lär väl avgaserna bli vatten och
koldioxid, typ ... .

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219501
Clippie skrev:Hej!:-)
Tack för tipset men det har jag redan prövat...Aspen 4 takt och Triboron men med samma reslutat...det är något i själv Aspen bensinen som jag inte tål? kör väldigt mycket med den nya blandningen i röjsågen och det funkar skapligt än så länge..känner av lite i luft rören men inget illa mående:-) Triboron smörjer så mycket bättre än andra oljor och har en väldigt ren förbränning och därför kan man köra på 1%.. men jag kommer även att testa med ännu mindre olja i röjsågen, någonstans mellan 0,5 och 1 % skulle jag tro blir lagom. Finns faktiskt dom som kör SAAB 2 taktare på Triboron 1% bensin i dag:-)


Testar du i nya eller rena såg eller bara skiftar?

Det här med en % har provats av andra förr och funkar till viss del.
De som testar i såg som gått på annat och inte kör varma klarade sig väldigt länge o flera utan problem.
Så var det inte för alla.
Har hört detta förr och är skeptisk. Ska bli intressant o följa detta! Hoppas min skepsis är fel!

Tittar man på deras sida så slår det illa direkt: "Med TRIBORON i tanken kan man öka storleken på förgasarens munstycken och därigenom får motorn ökad effekt och vridmoment."
http://www.kar-boproducts.se/triboron-s ... ts-motorer

Bor= Borium

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bor


Glöm inte o se till att sågen går rätt och inte skadas!

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

lars11  
#219508 haha, en gubbe i jaktlaget var "allergisk mot älg", kunde alltså jaga men inte ta ur den eller dra fram den. Inga problem med att ta med sig lotten hem dock...
Själv är jag allergisk mot skitsnack, så om alkylatbensin gäller: Kör småmotorer endast på alkylat! Skulle nåt lösas upp i gasaren så var det dags för rengöring och renoveringskit i alla fall, oavsett bränsle!
Dom går bättre, du slipper tänka på ålder på soppan, slipper ställa om gasare beroende på batch, slipper onödigt underhåll och får mindre gift i lungorna. Även om den är några kr dyrare så blir det plus ganska snabbt bara på logistik och underhållskostnaderna.
Alltså, alkylat är mer bensin än mack 95 eller 98 ör bensin

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

palbin  
#219513 Jag kände en (för jag kan inte säga jag känner han mer) som gjorde
en (av flera) förmögenheter på att köpa upp mkt stora mängder ut-
gångna svenska (som jag förstått det) gasmasker och sedan sälja
dem internationellt på weben i samband med detta med Irak och
gasattacker etc, var det drygt fem år sedan eller ngt sådant? - alla
har ju sina födkrokar ... .

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Clippie  
#219533 Ja det finns ju många alternativ till att köra motorsågen /röjsågen på men jag har valt det här alternativet efter att jag pratat med Tommy Lindblom på Triboron om mina problem. Han har varit mycket hjälpsam och gett mycket tips och idéer om vad/hur man ska blanda bensin.
Jag har en skapligt ny röjsåg just nu som jag kör med som tidigare gått på Aspen 2 takt och Aspen 4 takt med Triboron inblandning. Det har alltså inget med pengar att göra att jag valt blyfri 95 utan endast att jag blir dåligt av Aspen. Återkommer med mer info när jag testat färdigt:-)

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

Clippie  
#219536 Ja det finns ju många alternativ till att köra motorsågen /röjsågen på men jag har valt det här alternativet efter att jag pratat med Tommy Lindblom på Triboron om mina problem. Han har varit mycket hjälpsam och gett mycket tips och idéer om vad/hur man ska blanda bensin.
Jag har en skapligt ny röjsåg just nu som jag kör med som tidigare gått på Aspen 2 takt och Aspen 4 takt med Triboron inblandning. Det har alltså inget med pengar att göra att jag valt blyfri 95 utan endast att jag blir dåligt av Aspen. Återkommer med mer info när jag testat färdigt :-)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KO3U8iM5dmU[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

anersimyra  
#219884 Intressant läsning på ett forum om UL- flyg. Flera flygare har upplevt problem med okq8 2 T bensin. Motorerna har gått någon tank och har därefter varit omöjliga att starta. Med annat bränsle, både handelsbensin och Aspen startar dom igen. Okq8 svarar att dom är medvetna om problemet, men har ingen förklaring till problemet. :surp:

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219967
anersimyra skrev:Intressant läsning på ett forum om UL- flyg. Flera flygare har upplevt problem med okq8 2 T bensin. Motorerna har gått någon tank och har därefter varit omöjliga att starta. Med annat bränsle, både handelsbensin och Aspen startar dom igen. Okq8 svarar att dom är medvetna om problemet, men har ingen förklaring till problemet. :surp:

Allkalyt spetsad med nitrometan då brukar det bli så.

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

anersimyra  
#219997
knaggen skrev:
anersimyra skrev:Intressant läsning på ett forum om UL- flyg. Flera flygare har upplevt problem med okq8 2 T bensin. Motorerna har gått någon tank och har därefter varit omöjliga att starta. Med annat bränsle, både handelsbensin och Aspen startar dom igen. Okq8 svarar att dom är medvetna om problemet, men har ingen förklaring till problemet. :surp:

Allkalyt spetsad med nitrometan då brukar det bli så.
Ok, men flygarna, "flög ospetsat" :grin:

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220051
anersimyra skrev:
knaggen skrev:
anersimyra skrev:Intressant läsning på ett forum om UL- flyg. Flera flygare har upplevt problem med okq8 2 T bensin. Motorerna har gått någon tank och har därefter varit omöjliga att starta. Med annat bränsle, både handelsbensin och Aspen startar dom igen. Okq8 svarar att dom är medvetna om problemet, men har ingen förklaring till problemet. :surp:

Allkalyt spetsad med nitrometan då brukar det bli så.
Ok, men flygarna, "flög ospetsat" :grin:

Det finns så många raffinaderier i Sverige i dag jag har hittat 3 st vilket preem är det största även kallad scanraff när det var nytt sen finns Nynäs pretolium och st1 Och ingen av dom framställer alkalyt utan det köps in i från andra raffinaderier i Europa.

http://www3.mentoronline.se/chemical/Ac ... ng&-Search

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

JensSkoog  
#220659 Det der er tøv. Men det er nok rett som en sier, at en bør holde seg til en type bensin. Bruker bare Stihlbensin, og har uendelig mange timer på sagene mine med den, men de har bare gått på den, aldri noe annet.

Avatar Fallback

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

lars11  
#241929 Och Stihl motomix är alkylat.

Användarvisningsbild

Re: Skadligt att köra på miljöbensin?

JensSkoog  
#241939
lars11 skrev:Och Stihl motomix är alkylat.

Absolut! Tog lite tid å vänja sig vid doften av den - kändes lite som non brände stearinljus i skogen, men jag upptäckte snart att jag mådde bettre, sov bettre och vaknade upplagt efter att jag gick över til alkylat. :grin: Enda nackdelen kann vara att jag tror det går med lite mer soppa på motorsåger och røjsåger när man kör alkylat :?: , men det är inget stort problem för mig som köper in max 7-8 stk 25 literdunkar i året.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).