Motorsåg och handhållet

Batteridriven borrskruvdragare

87 inlägg 37779 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Batteridriven borrskruvdragare med slag

haggloader  
#241493 Nolltax:
Grejen är att jag behöver en ny skruvdragare med större uthålighet och då kan det vara lämpligt med en slagfunktion.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Batteridriven borrskruvdragare med slag

Nolltax AB  
#241494 Ju fler funktioner en maskin har desto mer kan man roa sig med den.

Avatar Fallback

Re: Batteridriven borrskruvdragare med slag

Nolltax AB  
#241496 Det finns batteridrivna skruvdragare med hylsfäste och slag att lossa bilhjul med ex.vis.
Dom är rent grymma. Farsan har en, märke obekant. Den går nog inte att borra med dock.

Avatar Fallback

Re: Batteridriven borrskruvdragare med slag

Phantom  
#241504 Jag köpte nya vid starten av vår utbyggnad nu i somras. Dom gamla brann upp...
För min del så blev det 2st AEG maskiner, en "vanlig" skruvdragare och en slagskruvdragare. Och inte har jag ångrat mig...och hantverkarna valde att använda mina maskiner istället för sina makita, bosch och festool :-)
Dom har 18v men medföljande batterier var endast på 1,3Ah vilket inte håller så länge när stora skruv används. Men man får ju en anledning att köpa ett extra batt på 3,0Ah.
Som tidigare talare så är en slagborr och slagskruvdragare inte samma maskiner, så det är något att tänka på vid köp.
Jag kan varmt rekommendera AEG efter en hård provkörning med mitt bygge.

Avatar Fallback

Re: Batteridriven borrskruvdragare med slag

haggloader  
#241530 En 18v AEG för 1400 kr.
http://www.harald-nyborg.se/aeg-borr-sk ... n=prisjakt

   TS
Avatar Fallback

Re: Batteridriven borrskruvdragare med slag

valmet 500  
#241564 när man en gång blir van med slagfunktion använder man den altid

Avatar Fallback

Re: Batteridriven borrskruvdragare med slag

Phantom  
#241571 Man blir lätt bortskämd med den :)

Detta paket köpte jag och som jag är otroligt nöjd med:
http://www.bauhaus.se/jp2a18-li-152b-proffskit-18v.html

Och lägg till ett eller två 3,0Ah batterier, då klarar man sig riktigt bra :grin:

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven borrskruvdragare med slag

T Landström  
#241577 Det tar för lång tid med slagskruvdragarna...och så för den för mycket väsen... ;)
Vi har en på jobbet och den används inte särskilt ofta...

Avatar Fallback

Re: Batteridriven borrskruvdragare med slag

Phantom  
#241761 Visst för den oväsen, men den är snabbare än en vanlig utan slag beroende på vad man skruvar. Och mycket starkare är den. Rätt maskin till rätt jobb :-)

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven borrskruvdragare med slag

T Landström  
#241782 På grov konstruktionsskruv är det ingen skillnad mellan den som knackar och en vanlig...
Men knackaren klarar sig ju bättre...

Avatar Fallback

Re: Batteridriven borrskruvdragare med slag

haggloader  
#241977 Jag har som fastnat lite för den här Boschen, men är det någon som vet om det är slag på den låga växeln eller bara på höga växeln.
http://www.toolab.se/produkt/GSB-18-2-L ... n-18V-15ah

Är det bara slag på högsta växeln blir den väl som oanvändbar som skruvdragare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Batteridriven borrskruvdragare med slag

lars11  
#241990 Men vad har slagfunktionen i den där boschen med skruvdragning att göra? Det där är ingen slagskruvdragare utan en slagborrmaskin. Det är ju för att kunna borra i tegel, lättbetong osv.
Tror du blandar ihop två helt olika funktioner.

Avatar Fallback

Re: Batteridriven borrskruvdragare med slag

haggloader  
#241997 Nä, jag har inte blandat ihop en slagskruvdragare med en borrmaskin med slag.

Hur skiljer sig slagfunktionen ut mellan slagskruvdragare och en borrmaskin med slag ut rent mekaniskt??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Batteridriven borrskruvdragare med slag

totte  
#242002 Jodå du har rört ihop det om du tänkte köpa den maskinen.

Stämmer helt som Lars säger, det är en maskin med slagborrfunktion, försöker du dra skruv med slaget på så hoppar den bara ur skruvskallen. En slagborrmaskin hamrar i borrets längdriktning när du borrar i betong t ex, så att borreggen mejslar sig ned i materialet. Vridningen av borret får ingen extra kraft

En slagskruvdragare hamrar i rotationsriktningen för att få ett högt vridmoment. Det är alltså hammar vikter som sätts i rotation, slår emot anhåll på axeln och så upprepas det så den "knackar" loss skruven/muttern.

Avatar Fallback

Re: Batteridriven borrskruvdragare med slag

haggloader  
#242006 Jag har fortfarande inte blandat ihop maskinerna, men däremot har jag inte förrän nu förstått skillnaden i mekanik mellan maskinerna.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).