Skogsvagn (Huggarvagnar)

Bommen sjunker på huggarvagnen vid tung last

9 inlägg 5789 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bommen sjunker på huggarvagnen vid tung last

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241544 Jag har en farma 9 6.3 vagn. Har använt den sen i våras och vid de tillfälle jag lyckats lyfta för tungt så har lasten hängt kvar men det har inte gått att lyfta högre. Jag provade lyfta en ensilagebal härom dagen och bommen (närmast framstammen) orkade inte så jag lyfte med stickan istället. När jag fått upp balen 2 dm i luften så sjunker bommen då den inte orkar hålla emot. Har aldrig upplevt att en kolv med tryck på går baklänges på detta vis. Är det nåt som är fel eller skall kolven göra så vid överlast? Kan det vara i pumpen det går baklänges?

Uffe



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Bommen sjunker på huggarvagnen vid tung last

Ingoberra  
#241545 Låter som chockventilen öppnar. Dvs , som den ska.

Användarvisningsbild

Re: Bommen sjunker på huggarvagnen vid tung last

anersimyra  
#241550 Visst är det så, inget fel alltså.

Avatar Fallback

Re: Bommen sjunker på huggarvagnen vid tung last

tallen100  
#241559 Det är i sin ordning.

Avatar Fallback

Re: Bommen sjunker på huggarvagnen vid tung last

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241689 Om huvudbegränsningsventilen tex är inställd på 180bar så ligger chockerna på 200-220 bar.
Allt för att begränsa att du lyfter sönder den, du skulle provar att lyfta närmare dej ist, ju längre ut, desto högre tryck behövs

Avatar Fallback

Re: Bommen sjunker på huggarvagnen vid tung last

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241726 Tack för svaren. Sitter chockventilen i vagnen eller i traktorn? Gnisten, det gick inte lyfta närmare var precis emot kärran, den var för klen helt enkelt :sad:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bommen sjunker på huggarvagnen vid tung last

Tosca  
#241730 De brukar sitta i eller vid reglaget, fanns de inte skulle man pressa sönder packningarna i kolvarna, med garanterad obrukbarhet som följd.

Avatar Fallback

Re: Bommen sjunker på huggarvagnen vid tung last

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241736 Normalt sitter chockerna monterade mellan ventilsliderna o portarna ut i ventilblocket

Avatar Fallback

Re: Bommen sjunker på huggarvagnen vid tung last

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241784 Ok. Helt normalt att det sjunker om man lyfter för tungt med andra ord. Tack för svaren!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).