Öppna kategorin

Bergstäkt

16 inlägg 8297 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bergstäkt

LarsVe  
#241476 På skogsmarken som kommunen vill köpa för industriändamål finns ett berg som de vill använda till bergstäkt. Är det någon som vet hur man säljer det? Vad är rotpriset för berg t ex?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Bergstäkt

Nolltax AB  
#241479 Jag blev erbjuden 10 kronor per ton. Opinionen dödade den affären.....

Användarvisningsbild

Re: Bergstäkt

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241480 Om du ger lite mer information så kanske vi kan svara.
Vilken kommun är det?
Närhet till allmän väg?
Hur långt är det till staden?
Vill de köpa en fastighet av dig eller vill de köpa en bit mark?
Vad är det för bergkvalitet?

Avatar Fallback

Re: Bergstäkt

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241524
Nolltax AB skrev:Jag blev erbjuden 10 kronor per ton. Opinionen dödade den affären.....

Fanns det guld i berget?

Användarvisningsbild

Re: Bergstäkt

Vedproducent  
#241596 Apropå guld ja. En resurs som det finns gott om. Eller för att förtydliga så finns det 210 miljoner gånger mer kvar än det som är utvunnit hittills i världen.

Användarvisningsbild

Re: Bergstäkt

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241598
Vedproducent skrev:Apropå guld ja. En resurs som det finns gott om. Eller för att förtydliga så finns det 210 miljoner gånger mer kvar än det som är utvunnit hittills i världen.


Den kulramen för att komma fram till den siffran. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bergstäkt

Camwood  
#241603 Håller på med amatörguldvasknbing skälv och jag kan berätta att det finns mer guld än vad man kan tro i i svenska bäckar :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bergstäkt

machonisti  
#241604
Camwood skrev:Håller på med amatörguldvasknbing skälv och jag kan berätta att det finns mer guld än vad man kan tro i i svenska bäckar :grin:

Hobbygrävare även jag, ingen inbiten men har vaskat fram några flagor.

Avatar Fallback

Re: Bergstäkt

Nolltax AB  
#241829
Sludent skrev:
Nolltax AB skrev:Jag blev erbjuden 10 kronor per ton. Opinionen dödade den affären.....

Fanns det guld i berget?

Om detta vet man ej. Opinionen stoppade som sagt affären.....

Användarvisningsbild

Re: Bergstäkt

Kse  
#241841 Runt 4 kronor/ton är väl ett rimligt pris, beror ju oxp på vilka mängder det handlar om.

Avatar Fallback

Re: Bergstäkt

Nolltax AB  
#241851 Det finns berg åsså finns det berg. Berg har olika kvaliteter.
Berget jag har vill alla vräka i krossen.
Fråga inte varför för det minns jag ej.
Dock, sätt ett pris på 4 spänn/ton. Ett berg är tungt........

Användarvisningsbild

Re: Bergstäkt

Kse  
#241864 Om kunden hör av sig och ber om att få köpa så får man väl anse kvalitén som "tillräcklig".
Var en bekant som sålde för 4 kronor/ton, berget skulle användas till vägbygge i gruvindustrin.
Man ansåg dock att berget var lite för poröst än vad man hade önskat vid provbrytning men gav ändå samma pris, här handlade det dock om närmare 1 miljon ton så mängden kan ju ha inverkat på priset.

Avatar Fallback

Re: Bergstäkt

Nolltax AB  
#241870 Krosset från mitt berg önskade de använda i bebyggelse....
Rent logiskt borde vi väl kunna konstatera att bergkross är värt nånting kring 4-10/kronor per ton?

Användarvisningsbild

Re: Bergstäkt

Kse  
#241886 Ja får man sälja stora mängder kan man acceptera ett lägre pris och kvalitén spelar ju säkert in på priset, vet egentligen inget om saken mer än vad jag hört av bekanta som sålt.
Sen beror det ju förstås på hur skitnödigt läget är för köparen, det kan ju vara så att det är väldigt långt till nästa alternativa täckt och då får dom ju vackert lätta på lädret.

Avatar Fallback

Re: Bergstäkt

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241922 Summan av svaren verkar vara att du ska behålla marken men sälja berget, jag håller med om slutsatsen med tillägget att du ska ha en fast årlig kostnad för uppställning och upplag så de får en motivation till att bryta och inte ligga och tjuvhålla på berget.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).