Trädfällning (arborist)

Trädfällning - en bra träningsform

569 inlägg 220491 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

herjman  
#241331 Det man ska tänka på som hobbyhuggare är väll att börja lungt med korta dagar, drog på mig en sinnessjuk handledsinflammation i vintras som jag fortfarande känner av

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241348 Så sant.. men jag tycker att det ger sig själv, brukar sluta då fällningarna inte går dit jag vill. Sedan ska man ha kaffetermos, vatten och smörgåsar med sig. Det är också viktigt att ta raster, då kan man också passa på att inspektera utfört arbete en stund.

De första dagarna brukar det inte bli så många timmar, sedan tränar man upp sig så att man kan hugga 6 timmar effektiv tid.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

svampbob  
#241351 Jag brukar ha camelbacken på ryggen då jag hugger och det är lite värme i luften. Att bara dricka när man tankar sågen räcker inte tycker jag. Det är lustigt att varje gång jag har varit i skogen så tycker jag när jag kommer hem att jag inte känner mig det minsta trött men någon timme senare när jag har duschat och satt mig ned så kommer den väldiga tröttheten och inte mycket mer blir gjort den dagen.

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

hedenfeldt  
#241353
svampbob skrev:Jag brukar ha camelbacken på ryggen då jag hugger och det är lite värme i luften. Att bara dricka när man tankar sågen räcker inte tycker jag. Det är lustigt att varje gång jag har varit i skogen så tycker jag när jag kommer hem att jag inte känner mig det minsta trött men någon timme senare när jag har duschat och satt mig ned så kommer den väldiga tröttheten och inte mycket mer blir gjort den dagen.


Kan bara hålla med! Dock bara när man kört "lagom" långa pass. Jag har personligen det problemet att jag ofta sätter upp ett mål i början av arbetsdagen och sen kör jag på tills det är klart, eller att man håller på att rasa ihop.
Måste bli bättre på att sätta upp tidsmässiga mål, annars är det lätt att bli för överambitiös.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

svampbob  
#241585 Efter en slitig dag på bygget så ilade jag hem och hoppade i skogskläderna och hann köra upp två tankar innan det var så mörkt att att gran och björk hade samma färg och jag fick bege mig hemåt. Det var ändå väldigt skönt att få rensa skallen med lite slit i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

JensSkoog  
#241586 Känner mig god och trött i kvell, med tryck på god. Hugg en riktig dunderbjörk i en trädgård, samt nogra fågelbär och annat som hade kommit rent för högt. Skönt att känna mig såhär efter nogra dagar med snikrande.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Huskyman  
#241607 Tog ner två rejäla tallar i Trosa-området. Det ena med stegjärn och det andra med DdRT och flytande hitch climber, vilket är lite körigt för armarna. Jädrar vilken träningsvärk dagen efter...
DSC_0139.JPG

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

JensSkoog  
#241613 Flott bild! Skulle önska jag var 20 år yngre och kunde göra samme, men det där är inte för en stel gammal kropp!

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Huskyman  
#241619 Hmmmm.... men jag är inte direkt purung jag heller..... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

anersimyra  
#241628
Huskyman skrev:Tog ner två rejäla tallar i Trosa-området. Det ena med stegjärn och det andra med DdRT och flytande hitch climber, vilket är lite körigt för armarna. Jädrar vilken träningsvärk dagen efter...
DSC_0139.JPG
Har du sett hur mycket ( lite) dymeemastroppen som sitter i linlåset pallar !!!!?? En 8 mm Dyneema går tvärt av vid fall från 40 cm med belastningen 80 kilo.. :surp: :surp: :surp:

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

JensSkoog  
#241631
Huskyman skrev:Hmmmm.... men jag är inte direkt purung jag heller..... :grin:

Du ser nu relativt ung ut på bilden! :grin: Jag hade ett fall från stiga för nogra år tilbaks - fyra meter på ryggen på hård grus. Gjorde ting med ryggen som jag har med mig i dag. Klättrar lite, men foredrar lift om jag är osäker på saker. Man blir vell lite feg med åren!

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

anersimyra  
#241635
JensSkoog skrev:
Huskyman skrev:Hmmmm.... men jag är inte direkt purung jag heller..... :grin:

Du ser nu relativt ung ut på bilden! :grin: Jag hade ett fall från stiga för nogra år tilbaks - fyra meter på ryggen på hård grus. Gjorde ting med ryggen som jag har med mig i dag. Klättrar lite, men foredrar lift om jag är osäker på saker. Man blir vell lite feg med åren!
Nejdå, upp och hoppa med dig.. :grin:

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Homo abies  
#241647
anersimyra skrev:
JensSkoog skrev:
Huskyman skrev:Hmmmm.... men jag är inte direkt purung jag heller..... :grin:

Du ser nu relativt ung ut på bilden! :grin: Jag hade ett fall från stiga för nogra år tilbaks - fyra meter på ryggen på hård grus. Gjorde ting med ryggen som jag har med mig i dag. Klättrar lite, men foredrar lift om jag är osäker på saker. Man blir vell lite feg med åren!
Nejdå, upp och hoppa med dig.. :grin:


@ anersimyra; När nu ämnet är öppnat, jag ser bara en lanyard -döljer du din andra förankringspunkt? För du har väl nyss sågat...

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241654 Den här tråden skulle jag nog inte öppnat, längtan är nu stor.

I vintras var det inte huggning eller träning, det var både och. Efter ett pass i skogen, mat och vila, så var det ut i skogen med pannlampa och springa i snön som gällde.

Gick upp 1-2 kg vill jag minnas. Åt en hel del. ;)

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Homo abies  
#241656
Mangan skrev:Den här tråden skulle jag nog inte öppnat, längtan är nu stor.

I vintras var det inte huggning eller träning, det var både och. Efter ett pass i skogen, mat och vila, så var det ut i skogen med pannlampa och springa i snön som gällde.

Gick upp 1-2 kg vill jag minnas. Åt en hel del. ;)

Samvete... ?

Nåväl -dags att dra igång nu, skogen är i princip invintrad. -och det är liiite tidigt att valla skidorna ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).